کد خبر: ۱۴۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
عابدینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛
کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست خارجی آمریکا نتوانست در ۴ سال گذشته دستاوردی داشته باشد و نقشه‌هایش شکست خورد.

در حال تکمیل//

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ با حرف و حدیث‌های بسیار فراوان شروع شده و اکنون هم با تقلب گسترده‌ای که هر دو طرف حرب جمهوری خواه و دموکرات معتقد هستند در این انتخابات انجام شده در جریان است.

او افزود: انتخابات آمریکا هنوز تمام نشده است، رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که جو بایدن رئیس جمهور منتخب این کشور است، اما مقامات رسمی واشنگتن یعنی افرادی که مسئولیت شمارش آرا را بر عهده دارند، هنوز این موضوع را به صورت رسمی بیان نکرده‌اند، همچنین ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرفته است و اعلام کرده به صورت رسمی از روز دوشنبه موضوع شکایت خود را بیان و از طریق حقوقی آن را دنبال می‌کند. چنین شرایطی در سال ۲۰۰۰ میلادی هم اتفاق افتاد که علی رغم پیروزی آقای ال گور در مقابل جورج بوش، حدود ۴۰ روز بعد دیوان عالی آمریکا به صورت رسمی جورج بوش را برنده انتخابات اعلام کرد، بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

عابدینی تصریح کرد: با سیستم انتخاباتی پر تقلب آمریکا هر رویدادی ممکن است به وقوع بپیوندد، گرچه به دلیل اینکه جامعه جهانی و دولت پنهان در ایالات متحده آمریکا مایل نیست که دیگر ترامپ قدرت را در کاخ سفید به دست بگیرد، احتمال برگرداندن رای به نفع ترامپ بسیار اندک بوده، اما در دنیای سیاست هرچیزی ممکن است.

رئیس جمهور جدید آمریکا با چه مشکلاتی رو به رو است؟

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: فرض کنیم که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور واشنگتن انتخاب شود، این رئیس جمهور در حوزه داخلی و خارجی با چالش‌های فراوانی مواجه است؛ در حوزه داخلی مشکل موضوع مهار کروناست که بیش از ۲۴۰ هزار نفر را در واشنگتن به کام مرگ کشانده است، علاوه بر این موضوع تبعیض نژادی هم در آمریکا نهادینه شده، موضوع دیگر بحران هویت  است که واشنگتن از آن رنج می‌برد، همچنین مسئله مربوط به اعتراضات گسترده‌ای که طی حدود ۵ ماه گذشته بر ضد بی عدالتی در آمریکا وجود داشته است و رئیس جمهور جدید باید بر آن غلبه کند.

او افزود: آمریکا با چالش دو قطبی شدن جامعه واشنگتن هم رو به رو است، در جریان انتخابات هم می‌بینیم که حدود ۶۹ میلیون نفر به ترامپ رای داده‌اند و حدود ۷۴ میلیون نفر به بایدن، این نشان از دو قطبی شدن شدید جامعه است، البته بیکاری، فساد مالی و موضوعات مربوط به اقتصاد نا بسامان هم از جمله موضوعاتی است که رئیس جمهور جدید در واشنگتن با آن دست به گریبان خواهد بود.

قدرت گرفتن رقبای آمریکا و بی اعتمادی همپیمانانش چالش اصلی این کشور

عابدینی با اشاره به تحولات بین المللی که رئیس جمهور جدید آمریکا باید برای آن چاره اندیشی کند، گفت: اعتبار آمریکا نزد همپیمانانش هم بسیار کم شده است و کشور‌هایی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان و حتی کشور‌هایی مانند کره جنوبی و ژاپن نسبت به واشنگتن بی اعتماد شده‌اند، علاوه بر این رقبای آمریکا قدرت گرفته‌اند کشور‌هایی مانند چین، روسیه، ایران و بسیاری دیگر شرایط شان نسبت به ۴ سال گذشته بهتر شده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست خارجی آمریکا نتوانسته است طی ۴ سال گذشته دستاوردی داشته باشد و پرونده‌های مهمی که واشنگتن در آن‌ها دخیل بوده  شکست خورده است، پرونده هایی اعم از کودتا در بولیوی، ایجاد نا آرامی در ونزوئلا یا مشکلاتی که قصد داشت برای چین و روسیه ایجاد کند و فشار‌های اقتصادی که سعی داشت علیه جمهوری اسلامی ایران تدارک ببیند، این‌ها یکی پس از دیگری ناکام مانده است.

او افزود: بسیاری از توافقات بین المللی مانند برجام، نفتا، یونسکو، معاهده تغییرات آب و هوایی و حقوق بشر از سوی آمریکا زیر پا گذاشته شده است، این‌ها هم مسائلی است که به عنوان چالش‌های فرا روی رئیس جمهور جدید اگر بایدن باشد، وجود دارد، بنابراین ما باید منتظر باشیم که ببینیم آمریکا در برابر این ناکامی‌هایی که در حوزه داخلی و خارجی دارد کدامین مسیر را انتخاب می‌کند.

آمریکا دیگر اَبَر قدرت نیست!

عابدینی تاکید کرد: دیگر نمی‌توانیم آمریکا را اَبَر قدرت تلقی کنیم و حداکثر می‌توان آن را یک قدرت بزرگ در نظر گرفت، چراکه ابر قدرت باید سه ویژگی داشته باشد؛ نخست باید قدرت تمام کنندگی داشته باشد و هنگامی که در مورد موضوعی تصمیم می‌گیرد بتواند آن را عملیاتی کند، اما واشنگتن در این مرحله نتوانسته است در ایران، بولیوی، سوریه، ونزوئلا، روسیه، چین و دیگر کشور‌ها دیدگاه خود را عملیاتی کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ابر قدرت باید توان ایجاد شکاف بین رقبا را داشته باشد، درحالی که طی این مدت می‌بینیم آمریکا نه تنها نتوانسته است بین رقبای خود شکاف ایجاد کند، بلکه رقبا به صوررت باور نکردنی در حال ایجاد ائتلاف هستند، مانند همکاری‌های گسترده‌ای که بین ایران، روسیه و چین و دیگر کشور‌های رقیب واشنگتن به وجود آمده است.

او افزود: ابر قدرت باید توان ایجاد ائتلاف میان همپیمانان را داشته باشد، مثلا کشور‌های فرانسه، انگلیس و آلمان که می‌بینیم که بین آن‌ها هم هیچ وحدتی شکل نگرفته است، بلکه آن‌ها هم با بسیاری از سیاست‌های کاخ سفید در حوزه‌های منطقه غرب آسیا و حوزه‌های مربوط به رژیم صهیوینستی از جمله انتقال سفارتخانه از تل آیو به قدس، ضمیمه کردن جولان و معامله قرن مخالفت جدی دارند.

عابدینی تاکید کرد: آمریکا اکنون دوران ضعیف خود را می‌گذراند و مولفه‌های متعددی دال بر افول واشنگتن وجود دارد، حال باید دید رئیس جمهور جدید آیا این توان را دارد تا بر مولفه‌های منجر به افول آمریکا مقابله کند یا فقط ممکن است سرعت آن‌ها را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار