کد خبر: ۱۴۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
شاید اگر این سوال را در ده سال گذشته مطرح میشد ، نمی توانست امیدی داشت که در مناطق سردسیر با ارتفاعی بیش از 1500 متر هم بتوان نهال گردو را پرورش داد ! اما به لطف نهال گردو وارداتی این امر محقق شده است .

شاید اگر این سوال را در ده سال گذشته مطرح میشد ، نمی توانست امیدی داشت که در مناطق سردسیر با ارتفاعی بیش از 1500 متر هم بتوان نهال گردو را پرورش داد ! اما به لطف نهال گردو وارداتی این امر محقق شده است .

پر طرفدار ترین نهال گردو در مناطق سردسیر کدام نهال می باشد؟

اما دلیل استقبال باغداران قطعا اقتصادی بودن نهال گردو فرنور می باشد به طوری که اگر تمام مراحل کاشت تا برداشت محصول اصولی انجام شود قطعا می تواند سود آوری خوبی را به همراه داشته باشد .

به همین دلیل ابتدا یکی از اساسی ترین نکات قبل از احداث باغ گردو فرنور را یادآور می شویم،قطعا توجه به نژادهای متنوع گردو دارای اهمیت است زیرا گردو دارای ارقام متنوعی می باشد که هر کدام به لحاظ ویژگی و خصوصیات با دیگری متفاوت بوده و برای کاشت و پرورش نیز شرایط سازگار با خود را می طلبد .

از آنجایی که برخی ارقام نهال گردو دیر گل بوده و بیشتر برای مناطق سردسیر مناسب است اما برخی زودگل بوده و در مناطق گرمسیر رشد خوبی خواهد داشت و برخی دیگر به نسبت دیگر انواع گونه مرغوب تری می باشد و بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. کشاورزان باید گونه سازگار با شرایط اقلیمی منطقه خود را انتخاب کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست یابند .

یکی از انواع نژاد های گردو،درخت گردو فرنور می باشد که این گونه از ارقام شناخته شده فرانسوی می باشد که مقاومت خیلی خوبی به سرما دارد. یکی از ویژگی های بارز این رقم این است که بسیار عملکرد خوبی در باردهی دارد به طوری که هر کدام از گل ها تقریبا 4 گردو تولید می کنند.نهال گردو فرنور یکی از جدیدترین ارقام فرانسوی می باشد که به لحاظ سایز در حد متوسط و کیفیت بسیار خوبی دارد .

مشخصات نهال گردو فرنور :

مغز نهال گردو فرنور به لحاظ ظاهری گرد بوده و دارای پوست کاغذی می باشد که به راحتی قابل جدا شدن است. رنگ مغز گردو فرنور بسیار روشن و کیفیت بسیار خوبی دارد. از ویژگی های بارز این نوع نهال همانطور که اشاره شد مقاومت بسیار خوب آن در مقابل سرمای بهاره می باشد به همین دلیل کاشت آن در مناطق سردسیر گزینه بسیار مناسبی می باشد .

نهال گردو فرنور از جدیدترین ارقام تجاری در دنیاست که اواخر فروردین زمان گلدهی آن می باشد. گردوی فرنور در مناطق سردسیر عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت زیرا شاتون های گردو فرنور در اثر سرما از بین نمی رود. گردو فرنور از ارقام دیرگل به شمار می آید .

از دیگر ویژگی های این نژاد مقاومت به کرم سیب و بیماری بلایت که از بیماری های رایج در بین درختان گردو است می باشد .
عمر مفید درخت گردو فرنور 50سال است و می توان آن را در دسته ارقام اقتصادی قرار داد که بازار تجاری خوبی دارد

گردو فرنور نسبت به دیگر انواع دیر برگ ده می باشد اما بازدهی زود هنگامی دارد،مغز گردو تقریبا درشت بوده و کیفیت عالی دارد. به لحاظ گستردگی شاخ و برگ نیز این رقم در حد متوسط می باشد. فرنور همانطور که اشاره شد از ارقام جدید فرانسوی می باشد که به دلیل کیفیت بسیار خوبی که دارد مورد استقبال قرار گرفته است. شاید یکی از دلایلی که باغداران نسبت به کاشت نهال گردو فرنور اهتمام می ورزند پوست کاغذی و تجاری بودن این رقم می باشد.

پر طرفدار ترین نهال گردو در مناطق سردسیر کدام نهال می باشد؟

از کاشت تا برداشت نهال گردو فرنور :

همانطور که اشاره شد نهال گردو فرنور به دلیل مقاومت بسیار خوبی که به سرما دارد برای ارتفاعات و مناطق کوهپایه ای که هوای سردتری دارند نیز مناسب است. شما با مشخص کردن زمین مناسب برای نهال ها می توانید روش مربعی یا مستطیلی را برای کاشت انتخاب کنید این روش ها به منظور حفظ فاصله بین نهال ها در نظر گرفته می شود و باعث می شود شما در هنگام برداشت محصول دچار سختی نشوید. بعد از انتخاب روش مناسب با در نظر گرفتن عمق 5/1 تا 2 متر اقدام به کاشت نهال کنید .

خصوصیات نهال گردو فرنور :

درخت گردو فرنور یکی از درختان تجاری می باشد که از ارزش بسیار چشمگیری در منطقه برخوردار خواهد بود. از خصوصیات منحصر بفرد در این درخت می توان به مقاومت بالا در این درخت اشاره نمود. این درخت از مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرما و برخی از آفات درخت گردو برخوردار می باشد. بیماری بلایت گردو و همچنین بیماری کرم سیب ، آسیبهای جدی را بر این درخت وارد نخواهند نمود.

 این درخت گردو از جمله درختان دیر گل می باشد. زمان گلدهی در این درختان اغلب در اواخر فروردین ماه خواهد بود. این نهال گردو فرنور دارای ارتفاع کوتاهی هستند. ارتفاع کوتاه و مناسب در این درختان از جمله ویژگی های آنها می باشد. برداشت ساده محصول ، سمپاشی ایده آل و مناسب ، هرس نمودن بدون دغدغه و میزان باردهی قابل توجه ، از مزایای ارتفاع کم در این درختان خواهد بود. این درختان اغلب زود بارده هستند . در سال اول کاشت این ارقام نهال گردو ، شاهد باردهی آنها خواهید بود .

 

از کاشت تا برداشت نهال گردو فرنور :

همانطور که اشاره شد نهال گردو فرنور به دلیل مقاومت بسیار خوبی که به سرما دارد برای ارتفاعات و مناطق کوهپایه ای که هوای سردتری دارند نیز مناسب است. شما با مشخص کردن زمین مناسب برای نهال ها می توانید روش مربعی یا مستطیلی را برای کاشت انتخاب کنید این روش ها به منظور حفظ فاصله بین نهال ها در نظر گرفته می شود و باعث می شود شما در هنگام برداشت محصول دچار سختی نشوید. بعد از انتخاب روش مناسب با در نظر گرفتن عمق 5/1 تا 2 متر اقدام به کاشت درخت گردو فرنور کنید .

درخت گردو فرنور برای رشد مناسب نیاز به تغذیه دارد که باید با آنالیز خاک مشخص شود،تغذیه درختان گردو می تواند از طریق کود دهی اصولی تامین شود. دلیل تاکید بر کود دهی اصولی به این خاطر است که زیاده روی آن آسیب جدی به ریشه ها و بار سال و سالهای آینده وارد می کند همچنین عدم توجه به تغذیه درخت گردو روند رشد آن را کند تر کرده و از کیفیت محصول آن می کاهد .

گردو فرنور برای رشد مناسب نیاز به تغذیه دارد که باید با آنالیز خاک مشخص شود،تغذیه درختان گردو می تواند از طریق کود دهی اصولی تامین شود. دلیل تاکید بر کود دهی اصولی به این خاطر است که زیاده روی آن آسیب جدی به ریشه ها و بار سال و سالهای آینده وارد می کند همچنین عدم توجه به تغذیه درخت گردو روند رشد آن را کند تر کرده و از کیفیت محصول آن می کاهد .

در خصوص آبیاری نیز باید اشاره نمود نهال گردو فرنور مخصوصا در سالهای ابتدایی کاشت تقریبا به روزانه یک لیتر آب نیاز دارد و این نیاز بیشتر برای فصل گرم سال میباشد درخت گردو فرنور تقریبا در مقابل خشکی نیز مقاومت خوبی دارد. لازم به ذکر است که هر ساله بعد از چیدن بار درخت گردو باید نسبت به هرس کردن آن نیز اقدام کرد این روش باعث از بین رفتن شاخه های اضافی می شود .

شرایط اقلیمی و محیط کاشت نهال گردو فرنور :

ارقام نهال گردو فرنور در مناطقی رشد ایده آلی را تجربه می نمایند که شرایط محیطی و اقلیمی مناسبی داشته باشند. خاک مناسبی که از زهکشی قابل قبولی برخوردار بوده و همچنین سبک و قابل نفوذ باشد می تواند خاک ایده آلی برای رشد این نهال ها محسوب گردد. توجه به شرایط کاشت در رشد این نهال ها بسیار موثر خواهد بود. در نظر گرفتن فواصل 5*7 بسیار مناسب می باشد. در کاشت این درختان باید از گرده افشان استفاده نمود. آبیاری در این درختان اغل به صورت 20 روز یکبار به میزان 20 لیتر خواهد بود. البته این میزان با توجه به بارندگی و یا گرمای هوا، تغییر خواهد نمود .

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتردر رابطه با خرید نهال گردو به سایت گلد نهال مراجعه نمایید .

goldnahal.ir:  منبع

برچسب ها: درخت ، گردو ، نهال گردو
نام:
ایمیل:
* نظر: