کد خبر: ۱۴۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه بختگان از سد درودزن رهاسازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی محیط زیست فارس، حمید ظهرابی اظهار داشت: برای دومین سال پیاپی با تصویب چهل میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب بختگان و پانزده میلیون برای جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی در کارگروه آب کشاورزی استان، این حق‌آبه که بخشی از کل حق آبه تالاب است از امروز مورخ ۲۴/‏۰۸/‏۹۹‬ رهاسازی خواهد شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اختصاص بخشی از حق‌آبه تالاب بختگان بیان کرد: با پیگیری مداوم اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و با حمایت استاندار فارس در کارگروه آب کشاورزی استان و تعاملات به‌عمل آمده با شرکت آب منطقه‌ای استان فارس به منظور اجرای قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها و آئین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها به ویژه ماده چهار این آئین نامه در سی امین جلسه کارگروه آب کشاورزی با رهاسازی ۵۵ میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب بختگان از مسیر رودخانه کر موافقت شده که از محل سد درود زن رها سازی انجام خواهد شد.

حمید ظهرابی خاطر نشان کرد: چهل میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب‌ها می‌شود و ١٥ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره‌های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده که در مجموع ۵۵ میلیون متر مکعب است.

وی همچنین اظهار داشت: به استناد مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب‌های استان فارس با دستور صریح استاندار و به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر این اداره کل و سازمان آب منطقه‌ای نسبت به عملیات لایروبی در مصب رودخانه اقدام کرده‌اند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

وی افزود: از نتایج این رهاسازی حق‌آبه می‌توان به حضور و زادآوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال‌های پر آب بوده‌اند و در سال های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره کرد.

ظهرابی با اظهار تأسف از اینکه در چند سال اخیر در زمان زاد آوری این گونه مهاجر تلفات جبران ناپذیری اتفاق افتاده است، گفت: حق‌آبه می‌تواند تا گذر جوجه‌های زاد آوری شده سال جدید از مرحله بحرانی کمک بسزایی در کاهش این تلفات داشته باشد در کنار موضوع تنوع زیستی به دلیل خشکسالی‌های اخیر کانون‌های گردو غبار شکل گرفته در این تالاب می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مضر جهت سلامتی جوامع انسانی حاشیه تالاب باشد که با این رهاسازی هرچند بسیار کم می‌توان قسمت کوچکی از این کانون‌های گرد غبار را تثبیت کرد.

وی ادامه داد: حداقل نیاز آبی سالانه تالاب بختگان بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که تقاضای این اداره کل حداقل ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد درودزن است که در سال گذشته چهل دو میلیون متر مکعب و در سال جاری ۵۵ میلیون متر مکعب مورد موافقت قرا ر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: با توجه به خروجی دریاچه‌های سد حدوداً ۲۲ روز این جریان ادامه خواهد داشت و بدیهی است از همه ذی نفعان و دست اندرکاران انتظار همکاری و مساعدت را داریم و با توجه به تجربه سال پیش که همراهی، همدلی و تشریک مساعی همه مسئولین و کشاورزان، سازمان های مردم نهاد، خانه کشاورز، انجمن صنفی کشاورزان و همه ذینفعان رسیدن به آب تالاب بختگان محقق شد انشاالله برنامه امسال نیز به بهترین وجه ممکن به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مدیرکل محیط زیست استان فارس تصریح کرد: ب‌ویژه با توجه به لایروبی مصب توسط محیط زیست و شاخه رمضان توسط آب منطقه‌ای تلفات آب به مراتب کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/ ن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار