کد خبر: ۱۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
ميثم سهرابي - فعال فرهنگي
امروزه دشمن نقش اساسي مساجد را در بيمه كردن جوانان در مقابل هجمه‌هاي فرهنگي آنها به خوبي احساس كرده است، لذا با برنامه ريزي روي عقايد و باورهاي ديني جوانان با شهبه افكني و فرقه سازيهاي متفاوت سعي و تلاش در جهت تضعيف اين جايگاه و كمرنگ كردن حضور جوانان در اين مراكز دارد. اينجاست كه نقش مساجد در خنثي سازي توطئه هاي دشمنان نمود پيدا مي كند، لذا با توجه به نقش مساجد در انجام فعاليتهاي ديني، اعتقادي و همچنين ا زبين بردن توطئه هاي دشمنان لزوم توجه به شاخصه هاي نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگي بيش از پيش احساس مي شود. اين شاخصه ها را در چند مورد مي توان خلاصه كرد كه البته بحث درباره آن، نيازمند مجال فراختري است و صرفا به طرح موضوع مي پردازيم:
1-مستحكم نمودن ارتباط با خداوند متعال : مساجد نقش مهمي در افزايش ارتباط اقشار مختلف مردم بويژه جوانان با پروردگار متعال دارند. هر چقدر اين نقش، بهتر تنظيم و اجرا شود، دين باوري در جوانان بيشتر تقويت شده و در وجود آنها نهادينه خواهد شد.
2- آموزش افراد تاثيرگذار و مبلغ ديني: تبليغ دين، از طريق روشهاي قديمي و راكد، نمي تواند تاثير مطلوبي داشته باشد و لازم است تبليغ دين توسط افرادي با لحن و رفتار تاثيرگذار و مثبت صورت گيرد. در اين صورت نهادينه شدن تربيت ديني با سهولت بيشتري امكانپذير خواهد شد.
3- تجربه آموزي در عرصه فعاليتهاي فرهنگي، اجتماعي در فضاي معنوي‌: فضاي معنوي مساجد اگر به نحو مطلوبي مورد استفاده قرار گيرد نقش مهمي در جذب اقشار مختلف بويژه جوانان و نوجوانان در قالب فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي با رويكرد ديني خواهد داشت.
4- پرورش افراد مستعد، متخصص و متعهد در فضاي معنوي مسجد : در قالب روابط دوستانه در فضاي معنوي مساجد مي توان شاهد به فعليت در آمدن استعدادهاي بالقوه و تربيت انسانهايي با رويكرد ديني و مذهبي با تخصصهاي مختلف همراه با تعهد بود؛ تعهدي كه متاسفانه در دوران جديد در روابط اجتماعي و بويژه كاري كمرنگ شده است.
5- مستحكم نمودن اعتقادات ومبارزه با فرقه سازي دشمنان : در نهايت، با توجه به موارد فوق مي توان اميدوار بود كه اعتقادات جوانان مستحكم تر شده و تاثيرگذاري دشمنان به روشهاي مختلف روي آنها تا حد بسيار زيادي كاهش يابد كه حاصل آن وجود جامعه اي ديني با رويكردي بر مبناي اصول مذهبي خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: