کد خبر: ۱۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
پسته جزو اولین صادرات در زمینه خشکبار است و بخشی از پسته نیز از طریق مبادی رسمی یا از بازارچه‌ها خارج می‌شود که میزان دقیق آن مشخص نیست.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران گفت: پسته و تخمه‌ ژاپنی عمده‌ترین محصولات خشکباری هستند که صادر می‌شوند و سال گذشته بخش زیادی از این محصولات توسط تجار عراقی از کشور خارج و باعث افزایش قیمت شد.
 
مصطفی احمدیبا بیان اینکه حدود 20 درصد از تولیدات پسته به مصرف داخلی اختصاص دارد و بقیه صادر می‌شود، اظهار کرد: پسته جزو اولین صادرات در زمینه خشکبار است و بخشی از پسته نیز از طریق مبادی رسمی یا از بازارچه‌ها خارج می‌شود که میزان دقیق آن مشخص نیست.
 
پسته و تخمه ژاپنی به کدام کشورها صادر می‌شود؟
 
وی اظهار کرد: پسته ایرانی به چین، عراق، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، استرالیا، ژاپن، کشورهای شرق اروپا و کشور‌های آمریکای لاتین صادر می‌شود و عمده صادرات تخمه ژاپنی نیز به عراق، افغانستان، پاکستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.
 
احمدی همچنین با بیان اینکه محصولات خشکبار معمولا از اواخر تیرماه به دست آمده و درآبان و آذرماه به اتمام می‌رسد، گفت: قیمت آجیل با توجه به نوع خشکباری که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است؛ به عنوان مثال اگر در آجیل میزان پسته یا بادام هندی بیشتر باشد، گران‌تر می‌شود و نوع اقلام، کیفیت و حتی اندازه آن‌ها در متغیر بودن قیمت آجیل تاثیرگذار است.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته برخی محصولات مثل تخمه ژاپنی و مغز فندق افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت مربوط به مصرف آخر سال و ایام پایانی سال نبود، توضیح داد: این افزایش قیمت مربوط به ماه‌های مهر و آبان سال گذشته بود، چون محصول کم بود و با خروج بخشی از خشکبار که بیشتر شامل تخمه ژاپنی، فندق و پسته توسط تجار عراقی صورت گرفت، قیمت‌ها افزایش یافت و در اسفند سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا همه متوجه گرانی شدند.
 
رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران یادآور شد: در سال گذشته محصولاتی مثل تخمه کدوی گوشتی و پسته تفاوت قیمتی نسبت به سال ماقبلش نداشتند.
 
تنها راه قیمت‌گذاری آجیل، رؤیت آن است
 
به گفته احمدی تنها راه قیمت گذاری آجیل کار کارشناسی و رویت آن است که بتوان ترکیب اقلام مختلف را در آن مشاهده کرد.
 
وی تاکید کرد: مردم حتما از واحدهای مجاز خریداری کنند که دارای پروانه هستند و به صورت قانونی فعالیت می کنند.
برچسب ها: پسته ، تخمه ، عراق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار