کد خبر: ۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۷
رئیس سازمان حفظ نباتات خبر داد:
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: نتیجه عملکرد شبکه حفظ نباتات در سال زراعی گذشته خرید 7 میلیون تن گندم با کمترین میزان سن زدگی بوده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس، محمد‌علی باغستانی میبدی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توسعه پایدار این است که نیازهای حال ما را برآورده کند و در عین حال به نیم‌نگاهی به آینده تأمین نیازهای نسل آینده را به خطر نیندازد.

وی افزود: یکی از اجزای بحث کشاورزی پایدار مدیریت تلفیقی محصول است و به نوعی از کشاورزی گفته می‌شود که سازگار با محیط زیست است و بنابراین توجیه اکولوژیکی و اقتصادی دارد و در عین حال جایگاه و پایگاه اجتماعی را دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در بسیاری از موارد به ویژه در مدیریت زراعت گندم اگر مدیریت علف‌های هرز را انجام ندهیم استفاده از کود ازته باعث کاهش عملکرد سطح می‌شود.

باغستانی تصریح کرد: بنابراین امروزه در دنیا مدیریت تلفیقی محصول مطرح است و مسئولیت‌پذیری زیست محیطی، اجتماعی ، اکولوژیکی و تولید ایمن در آن مطرح است.

وی با اشاره به عملکرد شبکه حفظ نباتات در سال زراعی گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان نباتات به تنهایی معنای ماهوی ندارد و رسیدن به هر هدفی با همکاری کل شبکه امکان‌پذیر است.

باغستانی تصریح کرد: در سال گذشته سه میلیون و 800 هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز، دو میلیون هکتار مبارزه با سن گندم، 100 هزار هکتار مبارزه با سن برگشتی و مزارع رها شده، 158 هزار هکتار مبارزه با سایر آفات، 45 هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم و 18 هزار هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم مبارزه شد در حالی که پیش بینی می شد مبارزه با این بیماری تا 700 هزار هکتار گسترش یابد.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه عملکرد شبکه حفظ نباتات در سال زراعی گذشته خرید 7 میلیون تن گندم که میزان سن زدگی آن زیر 0.6 درصد و عدم برگشت حتی یک محموله گندم به دلیل سن زدگی بوده همچنین در گندم تولیدی هیچ‌گونه خسارت و آلودگی ناشی از فوزاریوم نداشتیم.

وی افزود: توفیق حاصله قطعا مرهون هدایت و همراهی ستاد وزارتی از ستاد سازمان حفظ نباتات و تلاش‌های صادقانه و بی‌شائبه روسای محترم سازمان‌ها و نیروهای تحت امر آنها بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه سخنانش به علل توفیق ستاد آفات گندم در کشور و استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تدارک به موقع سموم در سطح کشور علیرغم مشکلات واردات و تهیه سموم و مشارکت و حضور پررنگ شبکه‌های مراقبت خصوصا در مدیریت علف‌های هرز و بیماری‌ها است.

وی در ادامه به سطح مبارزه با آفات گندم در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود 4 میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز و 2 میلیون هکتار مبارزه با آفت سن و همچنین در حدود 100 هزار هکتار مبارزه با بیماری و  250 هزار هکتار مبارزه با آفات غیر سن داشته‌ باشیم.

باغستانی اظهار داشت: در حال حاضر کنترل شیمیایی تنها راه حل برای کنترل سن گندم است.

انتهای پیام/
برچسب ها: خرید ، گندم ، سن زدگی
نام:
ایمیل:
* نظر: