به گزارش روزنامه تجارت؛ رفت و آمدهاي خودروسازان جهان باايرانيها بيشتر از چند سال قبل شده است. حالا علاوهبر گروههاي كارشناسي كمپانيهاي بينالمللي كه براي بررسي شرايط و امكانسنجي سرمايهگذاري و حضور در بازارهايايران به كشورمان سفر ميكردند؛ مسئولان خودروسازان داخلي نيز براي رايزني به خارج از كشور سفر ميكنند. برداشته شدن تحريمهاي صنعت خودرو بخشي از توافق ابتدايي هستهاي ميانايران و كشورهاي 1+5 در پائيز 1392 بود. پس از آن بود كه مسئولان كمپانيهاي خودروسازي جهان مشغول مذاكره با همتايانايراني خود شدند. نخستين خودروساز؛ پژو بود. خودروساز فرانسوي كه سابقه بيش از 20 سال همكاري خودرويي با بزرگترين گروه خودروسازيايران را داشت؛ براي بازگشت بهايران پيشقدم شد. پس از آن نام رنو و هيونداي نيز به عنوان شركاي سابق خودروسازان داخلي و خواهان بازگشت بهايران در رسانهها منعكس شد. از طرف ديگر طي روزهاي گذشته صحبتهايي مبنيبر همكاري با سيتروئن فرانسه نيز در رسانهها منعكس شد. همچنين روز گذشته نام ديگر كمپانيهاي بزرگ خودرويي جهان نيز به ميان آمد.اين مرتبه اما بيشتر همكاري در حوزه خودروهاي سنگين مد نظر خطيبان بود تا خودروهاي سواري. بااين حال به نظر ميرسد احتمال حضور خارجيها در دومين صنعت بزرگ كشوراين روزها بيش از تمام سالهاي گذشته شده و به نوعي همه در انتظار پايان تحريمهاي بينالملليايران هستند.
مذاكرات نهاييايران خودرو با پژو
آنگونه که ازصحبتهاي مطرح شده طي ماههاي گذشته برميآيد؛ ایرانخودرو و پژو به مراحل پایانی مذاکرات خود رسیدهاند و طی هفتههای آینده نتیجه گفتوگوهاي خود را اعلام خواهد كرد. براين اساس قرار است ایرانخودرو و شرکت پژو شرکت سرمایهگذاری بهنام "پژو پارس" ایجاد کنند و هرکدام به میزان 50 درصد در آن سهامدار باشند. از اینرو شرکت پژو با سرمایهگذاری، آوردن دانش فنی، محصولات جدید و خط تولید 50درصد خود را پوشش میدهد و ایرانخودرو نیز با خدمات پس از فروش، شبکه توزیع و خط تولید 50 درصد دیگر خود را تأمین خواهد کرد. این اتفاق برای اولين مرتبه است که یک شرکت خارجی در بخش خودرو با حجم وسیعی از سرمایه گذاری وارد ایران میشود.با سهیم شدن شرکت پژو دیگر هیچ تحریم و فشاری نمیتواند آنها را از ایران خارج کند، چراکه منافع آنها نیز بشدت به خطر میافتد.
مذاكرات سايپا و سيتروئن در پاريس
از طرف ديگر آنطور که منابع آگاه میگویند، مسئولان ارشد سایپا چند هفته پیش به فرانسه رفته و با مقامات سیتروئن مذاکره کردهاند. هرچند هنوز جزئیاتی در مورد مذاکرات سایپا و سیتروئن منتشر نشده و مشخص نیست دو طرف به دنبال چه نوع شراکتی با یکدیگر هستند، اما به گفته منابع آگاه، سایپاییها مسوولان سیتروئن را برای حضور در ایران و همکاری مشترک، ترغیب کردهاند. سیتروئن و سایپا البته پیش از این، مراوداتی با یکدیگر داشتهاند. بااين حال هرچند مشخص نیست سایپا و سیتروئن قصد شراکت در چه قالبی را دارند، اما از آنجاکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان داخلی گوشزد کرده که در قراردادهای خارجی خود به دنبال سرمایهگذاری مشترک و ساخت داخل و همچنین صادرات باشند، بنابراین همکاری احتمالی این دو شرکت نیز باید در همین قالب شکل بگیرد. البته بهنظر میرسد حضور سیتروئن در ایران بستگی مستقیم به توافق هستهای میان ایران و کشورهای 1+5 و لغو تحریمها دارد و بنابراین برای شراکت احتمالی سایپا و سیتروئن باید تا تابستان امسال صبر کرد.
منعي براي خودروسازان آمريكايي نيست
چند هفته پس از بينايه لوزان در روزهاي ابتدايي سال 94 بود كه زمزمههاي حضور احتمالي خودروسازان آمريكايي در بازارهايايران در رسانهها منعكس شد؛ صحبتهايي كه واكنشهاي متفاوتي را در پي داشت. اسداله عسگر اولادي اعلام كرد كه نبايد از حضور آمريكاييها در بازارهايايران دچار ذوقزدگي شد و بايد حضور آنها را به برداشته شدن كامل تحريمها مشروط كرد. بياتيان، عضو كميسيون صنايع و معادن؛ عنوان كرد كه حضور خودروسازان آمريكايي درايران بعيد به نظر ميرسد. از طرف ديگر محسن صالحينيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه اعلام كرد؛ هيچ منعي براي حضور آمريكاييها در بازارهايايران وجود ندارد مشروط به آنكه موارد مربوط به داخليسازي، سيستم خدمات پس از فروش وايجاد بازارهاي منطقهاي و ... فراهم باشد. بااين حال در روزهاي گذشته يكي از مديران خودرويي وزارت صنعت، خبر واردات خودروي شورلت را بهايران تكذيب كرد. هرچند بعد از آن برخي شركتهاي ليزينگ خودرو، آگهيهايي در زمينه واردات خودروي شورلت و ديگر اتومبيلهاي آمريكايي بهايران را در روزنامههاي كثيرالانتشار منتشر كردند.
نگراني چينيها ازاينده بازارايران
تحريمهاي بينالمللي عليهايران كه تشديد شد، خودروسازان اروپايي بازارهايايران را به قصد پيدا كردن بازارهاي جديد ترك كردند. خروج ناگهاني خودروسازان خارجي از كشور، وضعيت خودروسازانايراني را تبديل به شرايط بحراني كرد. دراين ميان خودروسازان چيني بهترين استفاده را از تحريمهاي غرب عليهايران بردند و حضور پررنگي در بازارهايايراني پيدا كردند. چندين خودروساز چيني محصولات خود را به بازارهايايران تزريق كردند و هر روز بر تعداد محصولات چشم باداميها درايران افزوده شد؛ محصولاتي كه در موارد زيادي از كيفيت بالايي برخوردار نبودند. حالا با بيشتر شدن احتمال لغو تحريمهاي بينالمللي، نگرانيهايي براي خودروسازان چيني در بازارايران به وجود آمده است. بااين حال مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام كردهاند؛ محدوديتي براي حضور خودروهاي چيني در بازارهايايرانايجاد نخواهد شد و آنها ميتوانند به حيات تجاري خود دراين كشور ادامه دهند. از طرف ديگر آنطور كه از صحبتهاي مديران خودرويي كشور مشخص است، اولويتهاي شراكت خودروييايران تغيير كرده و به گفته رضا نوروززاده، مديرعاملايدرو هدفگذاري صنعت خودرويايران به سوي همكاري با كشورهاي اروپايي تغيير پيدا كرده است.
آغاز همكاري با ولوو بدون لغو تحريمها
در همين حال روز گذشته مديرعامل گروه خودروسازي سايپا از همکاری جدید سایپا با پژو سیتروئن خبر داد و گفت: برای انعقاد قرارداد با سیتروئن در حال مذاکره هستیم و به نظر میرسد تا زمانی که مذاکرات ایران با ۱+۵ به نتیجه نرسد، قرارداد امضا نمیشود. سعيد مدني همچنين در رابطه با اصلاح قرارداد تندر ۹۰ توضيح داد كه مذاکرات در این زمینه با شرکت رنو در حال انجام بوده و به تدریج در حال نهایی شدن است، این در حالی است که خودروسازی نیسان نیز برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده و علاقهمند به همکاری با سایپا است. وي در خصوص شیوه همکاری ولوو با ایران نيز خاطرنشان کرد: در حال حاضر همکاری به صورت فنی، تامین قطعات و همکاریهای تکنیکی است، ضمن اینکه به سمت امضای قرارداد جوینتونچر نیز حرکت خواهیم کرد. مدني تصريح كرد: ولوو در شرایط فعلی که هنوز تحریمها پابرجا است، همکاری خود را با ایران شروع کرده و یکی از اهداف اصلی این همکاری، ایجاد مرکزی برای صادرات به منطقه است.
رايزني با بنز براي توليد خودروهاي غيرسواري
روز گذشته تنهاپور، مدیرعامل سایپاديزل نيز گفت: در کنار توسعه محصول از مذاکره با شرکتهای معتبر غافل نشدهایم که بر این اساس امضای قرارداد جوینتونچر با بنز نیز برای تولید کامیونهای سبک، سنگین، کشنده، اتوبوس و مینیبوس در حال انجام است، ضمن اینکه این شرکت معتبر خودروساز اقداماتی را در خصوص تولید اتوبوسهای برقی آغاز کرده است. وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم قراردادهای خود را با خودروسازان خارجی نهایی کنیم.
هدفگذاري خودرو براي شراكت با اروپاييها
از طرف ديگر معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ذائقه مردم ایران خودروهای اروپایی را بیش از چینیها میپسندد، گفت: جهتگیری ما در همکاریهای خودرویی با خارجیها به سمت کشورهای اروپایی تمایل دارد. رضا نوروززاده ميگويد: سیاست وزارت صنعت معدن و تجارت رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو است که بر این اساس، اگر چه در سالهای ۹۰ و ۹۱ خودروسازان بالاترین سطح تولید را داشتهاند اما در سال ۹۲ به شدت با افت تولید مواجه شده و در نهایت در سال گذشته با تلاش خودروسازان و سیاستگذاری وزارت صنعت تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشت. نوروز زاده همچنين در رابطه با خودروهای وارداتی و قیمت آنها در بازار گفت: زمانی که تعرفه واردات تعیین شد حمایت از تولید داخلی مد نظر قرار گرفت و این در شرایطی است که هماکنون رقابت میان خودروهای تولیدی با وارداتی آزاد است چراکه دولت تعرفه ۴۵ درصدی را برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی تعیین کرده است. معاون وزیر صنعت همچنين در زمينه همکاری با خودروسازان چینی خاطرنشان کرد: چین نیز همانند سایر کشورها به ایران قطعه و خودرو وارد میکند اما ذائقه مردم ایران به سمت خودروهای اروپایی کشش دارد، در حالیکه برخی خودروهای چینی به لحاظ قیمت قابلیت رقابت با نمونههای مشابه اروپایی را دارند اما به هر حال جهتگیری ما همکاری مشترک با کشورهای اروپایی است.