به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان پیش از این اعلام کرده بود این خط کشتیرانی مشترک بناست در راستای افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور و در نتیجه مذاکرات ابتدای ماه جاری سرمایه گذاران بخش خصوصی دو طرف آغاز به کار کند و دوبندر مهم منطقه را در جریان سفرهایی منظم به یکدیگر متصل کند.
بندر شهید رجایی در استان هرمزگان ایران و بندر صحار عمان از این پس به عنوان دو قطب دریایی منطقه سه سفر دریایی منظم خواهند داشت و در این راستا بخش خصوصی محوریت هماهنگی، سرمایه گذاری و اجرا را بر عهده گرفته است.
این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی از مدت ها قبل اعلام کرده قصد دارد با فراهم آوردن مقدمات لازم کارهای اجرایی در تمام بنادر ایران را در اختیار بخش خصوصی بگذارد و خود تنها وظایف حاکمیتی را در اختیار گیرد.
همچنین طبق آخرین براوردهای انجام شده، کار کارشناسی برای گسترش این خطوط کشتیرانی مشترک نیز در دستور کار قرار گرفته و طرحهایی همچون اتصال دریایی بندر عباس به مسقط در حال بررسی است.
ایران از مدت ها پیش اعلام کرده قصد دارد بندر شهید رجایی را به عنوان بندر محوری منطقه با تمام بنادر خلیج فارس وارد رقابت کند و این موضوع را تنها با حضور پرقدرت سرمایه گذاران بخش خصوصی قابل تحقق میداند.
بندر شهید رجایی از تابستان سال گذشته که نام خود را از لیست تحریم های بین المللی خارج کرد تاکنون توانسته مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد و در آمارهای ابتدایی امسال باردیگر با قدرت در صدر بنادر ایران ایستاده است.
بحث تعیین اپراتور اصلی این بندر نیز در حالی در دست پیگیری است که تاخیرهای پیاپی در اجرای مناقصه آن برنامه ریزی برای آینده این بندر را دشوار کرده است.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر حجم تعاملات اقتصادی ایران و عمان در حدود یک میلیون دلار تخمین زده میشود که سرمایه گذاران خصوصی دو طرف معتقدند میتوان این رقم را در آیندهای نزدیک به 4 میلیون دلار رساند.