کد خبر: ۱۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
به گزارش روزنامه تجارت؛ در تبليغات متعدد راديو – تلويزيوني و در رسانه‌هاي نوشتاري و سايتها، همواره شاهد تاكيد بر خريد كالاهاي‌ايراني به جاي كالاهاي خارجي هستيم.‌ اين امر بويژه زماني كه تحريمهاي اقتصادي غرب بر ضد جمهوري اسلامي‌ايران شدت گرفت و موضوع اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. اما در عمل، گام بلند و تاثيرگذاري براي گسترش استفاده از كالاهاي‌ايراني برداشته نشد. در تبليغات، مسايل جذابي مطرح شد كه مي‌توانست تاثيرگذار باشد. به عنوان مثال توجه به‌اين موضوع كه در صورت خريد كالاي‌ايراني، اشتغال‌ايجاد مي‌شود و با حمايت از توليد داخل و رونق صنايع، مشكل بيكاري تا حد زيادي كاهش مي‌يابد، يكي از رويكردهاي مثبت تبليغاتي براي ترغيب مردم به كالاي‌ايراني بود، اما‌اين تبليغ مثبت هم نتوانست توجه عموم را به خود جلب كند. البته آنچه در‌اين ميان قابل تامل به نظر مي‌رسد رويكرد غرب در مورد تحريم‌ايران است؛ به گونه‌اي كه از صادرات كالاهاي سرمايه‌اي و تجهيزاتي كه مي‌تواند به توسعه صنعت و اقتصاد كشورمان از جمله در حوزه‌هايي همچون انرژي كمك كند و همچنين صادرات هواپيما يا قطعات آن جلوگيري به عمل مي‌آورد اما كالاهاي مصرفي، از يخچال و فريزر و ماشين لباسشويي تا كوچكترين كالاهايي كه امكان توليد آن در داخل كشور وجود دارد مثل چوب بستني، مشمول تحريم نمي‌شد و وارد كشور مي‌شد. همين امر نيز باعث مي‌شد صنايع كوچك داخلي كه امكان‌ايجاد اشتغال براي تعداد زيادي از مردم را در نقاط مختلف كشور دارند اندك اندك تضعيف و حتي  تعطيل شده و بر خيل بيكاران بيفزايند. به نظر مي‌رسد آنچه در‌اين ميان مغفول واقع شده عدم توجه به كيفيت كالاهاي داخلي به موازات تبليغات براي خريد و مصرف كالاي‌ايراني است. مردم به دليل مشكلات اقتصادي ترجيح مي‌دهند كالاهاي ارزان تري را خريداري كنند اما مشروط به‌اينكه‌اين ارزاني بي دليل نباشد و كيفيت پاييني نداشته باشد. اما متاسفانه اغلب كالاهاي داخلي كيفيت پايين تري نسبت به انواع مشابه خارجي دارند و بدتر‌اينكه برخي كالاهاي داخلي باكيفيت مثل كفش يا برخي انواع پوشاك، با مارك خارجي به فروش مي‌رسد كه حاصل همان عدم اطمينان به كالاي داخلي است. به نظر مي‌رسد بايد براي تقويت توليدكنندگان داخلي و به تبع آن افزايش كيفيت توليدات داخلي تلاش كرد تا مردم با رغبت بيشتري نسبت به خريداري كالاهاي داخلي اقدام كنند كه در‌اين صورت، يكي از مولفه‌هاي مهم تقويت اقتصاد مقاومتي شكل خواهد گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار