کد خبر: ۱۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد بازبینی طراحی ایستگاه‌های قطار و مترو خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ میلیارد دلار در زیرساخت و روساخت ریلی سرمایه‌گذاری می‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، عباس آخوندی امروز در سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ و نقل ریلی در تهران با اشاره به اینکه زمان خیزش و رستاخیز در صنعت حمل و نقل ریلی فرا رسیده است، گفت: ما در دولت تمام تلاش را در حوزه‌های مختلف چه در شهرسازی و حمل و نقل و چه در صنعت تجارت بر مبنای ریل متکی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای این کار به همکاری همه بخش‌های دانشگاه، صنعت، سیاست و سرمایه نیاز داریم، گفت: تلاش این بوده که در این نمایشگاه رایزنی مختلفی با همه گروه‌ها داشته باشیم و امروز در اجلاس اکو به این موضوع می‌پردازیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰، ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و روساخت و تجهیزات حوزه ریلی سرمایه‌گذاری می‌شود، بیان کرد: این رقم بلندپروازانه نیست و سالانه سه میلیارد دلار برای ایران قابل تامین است؛ به شرطی که همه هماهنگ باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه بحث یکپارچگی در حوزه حمل و نقل ریلی اصلی‌ترین مساله است، گفت: ما در ایران دچار انقطاع‌های بسیار مهمی هستیم، زیرا یک کالا باید تا مرحله بندر، با یک سیستم ریلی و یکپارچه به مقصد نهایی برسد اما هنوز در کشور به این مرحله نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسافر هم با این مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: مسافر نیاز دارد از درب خانه حرکت کرده و از طریق ریل به شهر دیگری متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن ما برای ۷۰ سال پیش است اما جمعیت شهرها چندین برابر شده است. بنابراین نیاز به یک سیستم ایستگاهی مهم برای اتصال حمل و نقل درون و برون شهری داریم.

آخوندی با اشاره به سکونت چهار میلیون نفر در حومه تهران بیان کرد: عمده حمل و نقل این افراد از طریق جاده است که باید به ریل منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه به یک بازسازی ساختاری در کل صنعت حمل و نقل نیاز داریم، اظهار داشت: به زودی قرارداد تبادل ایستگاه‌های مترو و قطارهای برون شهری را منعقد می‌کنیم تا با دگرگونی در تمامی ایستگاه‌های مترو و قطار یک یکپارچگی در حمل و نقل به وجود بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متاسفانه ایستگاه‌های راه‌آهن در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری شهرها ساخته شده است، گفت: ما مجبوریم تا یک بازبینی در ایستگاه‌ها داشته باشیم و همه آنها را به داخل شهرها منتقل کنیم تا قطارها به مترو و به حمل و نقل هوایی متصل شود.

آخوندی با اشاره به یکپارچگی در حوزه صنعت گفت: در این بخش هم نیاز به یکپارچگی داریم، زیرا ۱۹ میلیون تن تولید فولاد یعنی؛ ۷۰ میلیون تن حمل و نقل؛ بنابراین باید در صنعت هم یکپارچگی به وجود بیاوریم.

وی با تاکید بر یکپارچگی در بخش بین‌المللی گفت: باید خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه متصل شود که خوشبختانه در کشور عراق این اتفاق افتاده و با ایجاد امنیت در سوریه هم زمینه اتصال ما به دریای مدیترانه وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پیاده‌سازی سیستم علائمی کردن خطوط ریلی، گفت: اجرای سیستم تراک‌بندی، یک کار بزرگ های‌‌تک است که از سوی راه‌آهن انجام می‌گیرد.

آخوندی افزود: در حال حاضر در راه‌آهن به دنبال این هستیم تا تمام ورودی‌های تهران را چهار خطه کنیم که اینها حجم بزرگی از پیمانکاری، تولید ریل و واگن را نیاز دارد.

وی تصریح کرد: موفق شدیم که بند «و» تبصره ۵ را در بودجه مصوب کنیم که بر اساس این بند، صندوق توسعه ملی می‌تواند به زیرساخت و ناوگان تسهیلات دهد و تضمین‌کننده آن هم شرکت راه‌آهن باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بند «ق» بودجه هم که میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را تامین می‌کند، با هماهنگی با وزارت نفت در سال گذشته آیین‌نامه‌ آن تدوین شد و به شورای اقتصاد رسید.

آخوندی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان، گفت: توافقنامه‌ای در این زمینه با این شرکت انجام شد و از اواخر پاییز اولین تولیدات در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اما ما به یک تعادل بین حمایت و رقابت نیاز داریم تا فقط با حمایت به افت کیفیت و تولید و وابسته شدن صنایع به دولت نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ما انتظار نداشته باشند تا رقابت بین‌المللی و داخلی را کنار بگذاریم، گفت: باید با استانداردهای بین‌المللی، تولیدات ریل انجام گیرد.

آخوندی با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ ترانزیت ریلی ۵۰ درصد افزایش یافت، گفت: در دو ماهه اول سال نسبت به دو ماهه قبل، ۱۰۰ درصد رشد ترانزیت را داشتیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار