کد خبر: ۱۴۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
گروه استان‌ها-فرماندار قم گفت: کناره‌گیری دولت از تنظیم بازار میوه شب عید، موجب سوءاستفاده دلالان و فرصت‌طلبان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مرتضی حیدری امروز در بیستمین کارگروه تنظیم بازار استان که  درسالن جلسات استانداری در خصوص تنظیم بازار میوه در روزهای پایانی سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: اصل اول ایجاد تعادل در قیمت است و به‌عنوان هدف اصلی در تنظیم بازار میوه موردتوجه قرار بگیرد.

فرماندار قم افزود: کناره‌گیری دولت از تنظیم بازار میوه شب عید، موجب سوءاستفاده دلالان و فرصت‌طلبان می‌شود و باید با جلوگیری از التهاب در بازار جلوی جوسازی رسانه‌ها و هجمه‌ها را بگیریم.

وی تصریح کرد: تنظیم بازار و تعادل بخشی به قیمت میوه، مزیت‌های زیادی دارد و در حمایت از اقشار ضعیف نیز مؤثر است و دولت نباید به‌طور کامل، تنظیم بازار را به دست مباشرین خصوصی بسپارد.

حیدری بیان کرد: با توجه به ظرفیتی که دولت به وجود آورده، وقتی آزادسازی اقتصاد مطرح می‌شود شاهد بروز مشکلاتی نیز هستیم، دو بار با هزینه زیاد، دولت همان امور را در دست می‌گیرد، پس اگر به‌موقع به تنظیم بازار ورود نکنیم، زمینه برای ورود دلالان فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: اماواگرهای زیادی در تنظیم بازار میوه وجود دارد اما باید بتوانیم میوه موردنیاز را تأمین کنیم و با همراهی مباشرین بخش خصوصی و دولتی در این حوزه موفق عمل کنیم.

فرماندار قم تصریح کرد: میزان مصرف میوه شب عید در قم مشخص است و 1000 تن برآورد می‌شود، همان‌طور که در سال قبل نیز 1000 تن شامل 300 تن سیب و 700 تن پرتقال توزیع شد.

وی گفت: برای تعدیل قیمت میوه و تأمین به‌موقع از همین حالا باید جلساتی میان مباشرین بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود و هر یک مسئولیتی را بپذیرند و همکاری کنند، همان‌طور که در توزیع مرغ همکاری خوبی میان بخش خصوصی و دولتی به وجود آمد.

حیدری خاطرنشان کرد: برای خرید به‌موقع میوه نیاز به برنامه‌ریزی منسجمی داریم تا باقیمت مناسبی تأمین شود و در تعامل با تولیدکنندگان و مباشرین بتوانیم میوه موردنیاز را تهیه کنیم.

وی افزود: گاهی برای تعادل بخشی به بازار باید صادرات محدود شود همان‌طور که در تأمین مرغ موفقیت‌آمیز بود، اگر بتوانیم با مدیریت واردات و صادرات به تنظیم بازار بپردازیم بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود.

فرماندار قم عنوان کرد: وقتی تولیدات کم است باید به سمت مدیریت واردات برویم و وقتی ظرفیت داخل در تولید میوه و سایر اقلام خوب است در مسیر حمایت از تولیدکننده باید مجوزهای صادراتی ارائه شود تا بازار به حد تعادل برسد و تولیدکننده و مصرف‌کننده دچار زیان نشوند.

وی بیان کرد: اگر بازارهای عرضه مستقیم میوه را برداریم، دچار مشکلات زیادی می‌شویم ازاین‌رو مدیریت بازار در جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها در پایان سال دارای اهمیت زیادی است.

حیدری گفت: غفلت موجب می‌شود در عید با مشکلات زیادی در تأمین و توزیع میوه مواجه شویم و اگر دولت از تنظیم بازار کنار برود مشکلات جدی به وجود می‌آید.

وی عنوان کرد: ما به دنبال آرامش در بازار باشیم و در صورت لزوم از یارانه در تأمین میوه استفاده کنیم تا بازار با کمبود و گرانی مواجه نشود.

انتهای پیام/457/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار