کد خبر: ۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سهم اکو در تجارت جهانی تنها ۳ درصد است گفت: راه آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال توان 20 میلیون تن ترانزیت دارد.
به گزارش تجارت آنلاين و به نقل از  ایسنا، عباس آخوندی در دوازدهمین نشست روسای راه آهن های اکو با بیان اینکه سهم اکو در تجارت جهان تنها ۳ درصد و بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار است، گفت: از این میزان فقط ۵۰ میلیارد دلار آن تجارت بین این کشورها است.
 
وی افزود: این سهم کم نشان دهنده این است که زیربناها و ساختارهای لازم برای گسترش شتابان ترانزیت در این منطقه کافی و مطلوب نیست.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی گفت: این سهم در میان کشورهای عضو اکو قابل توجه نیست که به لحاظ سنتی و نیز تبعیت از محدودیت‌های جغرافیایی مانند محصور بودن اغلب کشورهای عضو در خشکی، حمل و نقل جاده ای، شیوه قالب حمل و نقل و ترازیت در منطقه اکو باقی مانده است.
 
وی گفت: سهم اکو از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان حدود ۳ درصد است، افزود: ما باید به سمت جذب سرمایه گذاری برای تقویت حمل و نقل ریلی برسیم.
 
آخوندی به خط آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان اشاره کرد و گفت: بهره برداری کامل از این مسیر مستلزم توافق کشورها بر روی تنظیم نظام تعرفه های یکسان، کاهش تعرفه ها، رفع موانع سخت افزاری و فیزیکی و راه اندازی قطارهای برنامه ای است.
 
وزیر راه و شهرسازی، هدف این پروژه را انتقال سالانه ۲۰ میلیون تن بار اعلام کرد و گفت: رفع حلقه های مفقود ریلی در مسیر کریدور شمال – جنوب در ایران، آذربایجان و ترکیه منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
 
وی به تقویت اتصال ریلی در مسیرهای استانبول – آلماتی و آلماتی – بندرعباس، اسلام آباد – تهران- استانبول اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای سرعت در احداث پروژه ریلی قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران نیازمند هماهنگی بیشتر است.
برچسب ها: تنی ، اینچه برون ، اکو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار