کد خبر: ۱۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
از آنجا که مردم علاقه زیادی به استفاده از لباس و اجناس خارجی دارند، بنابراین تولیدکننده داخلی پوشاک خود را با مارک خارجی به فروش می‌رساند، چرا که در صورت عرضه تولید خود با نشان ایرانی در واقع تا حد زیادی شانس فروش کالای خود را از دست داده است.
 روزنامه تجارت- چند سالی است تب «مارک‌پوشی» میان جوانان ایرانی رواج پیدا کرده و پول‌های زیادی برای خرید لباس‌های مارک‌دار پرداخت می‌شود؛ غافل از اینکه بسیاری از این مارک‌ها در بازار پاچنار به شکل عمده خرید و فروش می‌شوند.برخی جوان‌ها این روزها حاضرند برای خرید یک شلوار جین که نام ترکیه یا انگلیس را با خود به یدک می‌کشد تا چند برابر یک شلوار ایرانی هزینه کنند. اما آیا واقعا همه لباس‌ها و اجناسی که به نام اصل خارجی و مارک‌دار در مغازه‌ها به وفور یافت می‌شوند، اجناس اصل هستند؟
پاسخ این پرسش‌ را می‌توان به راحتی در راسته بازار پاچنار تهران یافت؛ راسته‌ای که در آن با فروش انواع مارک‌های کاغذی، چرمی، کائوچویی و پلاستیکی، یک پیراهن و شلوار ایرانی به یک جنس خارجی مارک‌دار تبدیل می‌شود؛ مارک‌هایی که مشتریان و دوستداران استفاده از اجناس خارجی را جادو می‌کند.در راسته «کیلویی‌ها»ی بازار پاچنار مغازه‌های بی‌شماری را می‌توان دید که به فروش انواع مارک‌های خارجی آن هم به صورت رول‌های متری اقدام می‌کنند؛ مارک‌هایی نظیر «دی اند جی»، «لی»، «دیزل»، «نایک»، «آدیداس»، «گپ»، «بوس»، «لی فورگ»، «دابر» و … که هر کدام بین ۷۵ تا ۵۵۰ تومان قیمت دارند ولی نصب هر کدام از آنها به یک لباس می‌تواند قیمت آن را ده‌ها برابر افزایش دهد.
مغازه‌هايي كه سفارش مارك، ليبل و اتيكت را مي‌گيرند هم تعدادشان كم نيست. فروشنده يكي از این فروشگاه‌ها، آلبومی از انواع مارک‌های تولیدی خود تهیه و برای دریافت سفارش در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا فرد سفارش‌دهنده علاوه بر رویت انواع مدل‌ها از قیمت‌ آنها هم مطلع شود.
محمدیان با بیان اینکه سفارش‌های کمتر از 5هزار عدد پذیرفته نمی‌شود، گفت: انواع مارک‌های مشابه خارجی و معتبر به تناسب میزان هزینه پرداختی وجود دارد.این فروشنده، معیار تعیین قیمت انواع مارک‌های پارچه‌ای را طول و عرض و میزان نخ رنگی به کار رفته در آن عنوان و اظهار کرد: قیمت مارک‌های پارچه‌ای که عموما برای لباس‌های زنانه و نسبتا گران به کار می‌روند، از ۶۰ تا ۳۰۰ تومان و گاهی تا ۵۵۰ تومان متغیر است.یکی دیگر از فروشندگان مغازه‌ مارک‌فروشی که عمدتا مارک‌های کاغذی و چرمی را عرضه می‌کند، در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر خریداران مارک‌های کیلویی و تقلبی هستند، گفت: بیشتر مشتریان ما مغازه‌داران و بنکداران مناطق فرمانیه و پاسداران هستند که با خرید پوشاک ایرانی اما با کیفیت و الصاق مارک‌های تقلبی، آنها را به اسم پوشاک اصل خارجی به مردم می‌فروشند.
سلطانی با بیان اینکه ۹۰ درصد پوشاک مارک‌دار و خارجی عرضه‌شده در مغازه‌های سطح شهر تقلبی هستند، افزود: اگر قرار باشد یک شلوار اصل خارجی آن هم از نوع مارک‌دار به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد، یقینا قیمتی کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نخواهد داشت.او تصریح کرد: از آنجا که مردم علاقه زیادی به استفاده از لباس و اجناس خارجی دارند، بنابراین تولیدکننده داخلی پوشاک خود را با مارک خارجی به فروش می‌رساند، چرا که در صورت عرضه تولید خود با نشان ایرانی در واقع تا حد زیادی شانس فروش کالای خود را از دست داده است.
به گفته این فروشنده، قیمت تمام‌شده تولید شلوارهای جین ایرانی در طرح و مشابه نمونه خارجی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است اما با چسباندن مارک تقلبی می‌توان آن را با قیمتی معادل ۲۰۰ تا ۲۸۰ هزار تومان به فروش رساند.بنابر اظهارات فروشندگان مارک‌های خارجی بازار پاچنار، در حالی که در تمام دنیا مارک‌ها و اجناس مارک‌دار گران‌قیمت هستند اما در ایران این مارک‌ها به صورت کیلویی تهیه و بر پوشاک صدرصد ایرانی چسبانده می‌شوند تا مشتریان ایرانی هم به خیال خودشان جنس مارک‌دار بپوشند.
برچسب ها: برند ، پاچنار ، مارک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار