کد خبر: ۱۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
پس از امضای چند توافقنامه ریلی مهم در ماه‌های گذشته و تلاش ایران برای قراردادن نام خود به عنوان محور اتصال ریلی در بین همسایه‌های شرقی، شمالی و غربی، حالا با ورود سران اکو به تهران، نقش راه‌آهن ایران در منطقه وارد مرحله جدیدی شده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، پس از افتتاح خط ریلی اینچه برون و اتصال ایران به ترکمنستان، قزاقستان و چین از مرزهای شمال شرقی، رسیدن خط آهن هرات به آخرین مراحل آماده‌سازی و نهایی شدن قرارداد اتصال ریلی ایران به عراق از طریق دو نقطه مرزی مجزا، حالا راه‌آهن ایران در عرصه سیاست گذاری نیز به عنوان یکی از قطب‌های منطقه خود را مطرح کرده است.
 
از شنبه 27 اردیبهشت سال1394 دوازدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های اکو در تهران کلید می‌خورد. این اجلاس دو روزه که در سالن اجلاس اکو و به میزبانی راه‌آهن ایران برگزار خواهد شد مدیران عامل و نمایندگان عالی‌رتبه راه‌آهن‌های عضو سازمان اکو٬ نمایندگان کمیسیون اقتصادی ‌- اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل (UNESCAP)، سازمان بین‌الدول حمل و نقل با راه آهن(OTIF)، بانک توسعه اسلامی(IDB) و اتحادیه بین المللی راه‌آهن‌ها (UIC) را به ایران کشانده تا گامی جدید در این راستا برداشته شود.
 
این اجلاس که وزارت راه و شهرسازی از آن به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در آن تصمیمات ریلی منطقه‌ای گرفته می‌شود یاد کرده، راه را برای معرفی دستاوردهای ریلی کشور به منظور صادرات آنها نیز باز می‌کند. آغاز فرایند ساخت ریل در داخل که ذوب آهن اصفهان از مدت‌ها پیش اعلام کرده و در صورت تامین اعتبارات امکان صادرات نیز در آن وجود دارد و البته شرکت‌های تولیدکننده واگن ایرانی که از سال‌ها قبل به دلیل پایین آمدن تقاضا مجبور کاهش فعالیت در خط‌های تولیدی خود شده‌اند، می‌توانند از این فضای به وجود آمده بیشترین بهره را ببرند.
 
در کنار آن وزارت راه از برگزاری یک نشست سه جانبه بین سران راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان نیز خبر داده که در راستای حل ابهام‌های موجود بر سر راه توسعه راه آهن اینچه برون برگزار خواهد شد.
 
این ابهام ها که بیشتر بر سر تفاوت موجود در ساختارهای فنی موجود در مرز ریلی ایران و ترکمنستان به وجود آمده چندی قبل نیز سران راه آهن سه کشور را به ایران کشاند و بنا شد پس از بررسی‌های دوباره کارگروه‌های فعال با یکدیگر تبادل نظر کنند که به نظر می‌رسد حضور سران اکو در تهران این فرصت را نیز به وجود آورده است.
برچسب ها: اینچه برون ، ریل ، راه آهن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار