مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو، گفت: قیمت لوازم یدکی بر خلاف کاهش قیمت خودرو، روند افزایشی دارد. این گرانی برای تمام لوازم یدکی خودروهاست و شامل لوازم یدکی خودروهای سواری، کامیون و اتوبوس میشود.
او بیان کرد: اکنون رانندگان کامیون به شدت با کمبود و گرانی برخی از لوازم دست و پنجه نرم میکنند، از آنجایی که هزینه نگهداری اتوبوس بسیار زیاد است، رانندگان زیادی به دنبال شغل دیگری هستند.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه گرانی در بازار لوازم یدکی حباب نیست، گفت: اکنون شاهد این هستیم که ۷۰ درصد به قیمت لوازم یدکی افزوده شده است و از طرفی با کمبود شدید برخی از کالاها مواجه هستیم که اگر کالاهای موجود در گمرکات ترخیص نشوند با مشکلات جدی در آینده نزدیک رو به رو خواهیم شد.
بیشتر بخوانید
کاظمی با بیان اینکه فروش لوازم یدکی دست ۲ مجاز نیست چرا که صدمات جدی به خودرو وارد میکند، گفت: برخی اقدام به خرید لوازم یدکی دست دوم میکنند، اما اصلا این کار مجاز نیست و اعضای اتحادیه حق فروش لوازم یدکی دست دوم را ندارند و در صورت انجام تخلف ضمن مجازات، مغازه آنها نیز به مدت ۱۵ روز پلمب میشود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه قیمت برخی از کالاها به علت کمبود و افزایش نرخ ارز نسبت به سه ماه اول سال ۵۰ درصد و نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا ۷۰ درصد افزایش داشته است، گفت: این افزایش بیشتر مربوط به کالاهای وارداتی است و لوازم یدکی تولید داخل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
کاظمی با تاکید بر اینکه علت اصلی گرانی قطعات خودرو افزایش نرخ ارز بوده و در صورت ثبات نرخ ارز میتوان با اطمینان گفت که قیمت لوازم یدکی با کاهش قیمت همراه خواهد شد، گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه تولیدکنندگان وارداتی است که نرخ ارز تاثیر مهمی در نوسان قیمت تمام شده میگذارد.
انتهای پیام/