کد خبر: ۱۴۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کشتارگاه «مرغ نوآوران» همدان علاوه بر عرضه مرغ با کیفیت توانسته به تازگی خط کشتار و بسته‌بندی بوقلمون را نیز راه‌اندازی کند، اقدامی نقطه عطفی در پرورش طیور استان به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس-همدان: مرغ یکی از مهمترین کالاها در سبد خانوار جامعه ماست که هر اتفاقی در آن باعث می‌شود مردم نسبت به آن واکنش نشان دهند، حال چه خبر خوب باشد چه بد.

در روزهای گذشته افزایش قیمت مرغ خبر بد این روزها بود، افزایش قیمتی که باز هم صف‌های سنگین مقابل واحدهای صنفی را به دنبال داشت. اما در این میان خبر خوب هم وجود دارد، کشتارگاه مجهز مرغ «شرکت نوآوران» خط کشتار بوقلمون در همدان را راه‌اندازی کرد، کشتارگاهی که امروز توانسته با استفاده از ماشین‌آلات مجهز گوشت مرغ و بوقلمون را با کیفیت راهی خانه‌های مردم کند. 

به همین منظور تصمیم گرفتیم که از این کشتارگاه بازدیدی به عمل آوریم. در زمان هماهنگی برای این بازدید متوجه شدیم باید ساعت ۲۱ راهی کشتارگاه شویم تا شاهد چرخه کشتار و بسته‌بندی مرغ و بوقلمون باشیم چراکه کشتار از این ساعت آغاز و تا زمانی که ورود مرغ و بوقلمون وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت و در نهایت توسط خودروهای مخصوص حمل مرغ به بازار عرضه می‌شود.

بررسی روند کشتار این نوع گوشت نشان می‌دهد کیفیت مرغ رسیده به دست مصرف‌کننده وابسته به چه عواملی است و چگونه باید اجرا شود. البته اخبار خوش شرکت نوآوران صنعت سبز همدان تنها به کشتار بوقلمون بسنده نشد و خبر از خرید دستگاه‌های مدرنی داد تا به وسیله آن مرغ با بالاترین کیفیت ممکن، آماده و  راهی بازار می‌شود. همراه ما شما هم به این بازدید بیایید.

خرید مرغ باکیفیت از همدان 

مدیرعامل شرکت نوآوران صنعت سبز همدان در گفت‌وگو با فارس همدان با بیان اینکه به طور کلی ظرفیت بسیار خوبی در سطح استان برای کشتار مرغ گرم، منجمد، قطعه بندی و کشتار بوقلمون ایجاد شده است اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت کشتار مرغ این شرکت ۴ هزار قطعه در ساعت است.

محمدحسین موسوی با اشاره به اینکه تنها کشتارگاهی که در سطح استان این میزان ظرفیت کشتار دارد «شرکت نوآوران» است افزود: در حال حاضر مجوز کشتار ۱۰۰ تن مرغ در هر شب صادر شده اگرچه برای اولین بار در غرب کشور خط تخلیه اتوماتیک راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: خط تخلیه اتوماتیک بدان معناست که بدون دخالت دست و به صورت مکانیزه مرغ آماده بسته‌بندی و با گرید A در بازار عرضه می‌شود. 

این تولیدکننده با تأکید بر اینکه هر شب بین ۵ تا ۱۰ تن مرغ گرید A تولید و عرضه می‌شود که مورد استقبال خوب مردم همدان قرار گرفته است ادامه داد: سالیان طولانی مردم از مرغ هما و یا برندهای دیگر استان‌ها به عنوان مرغ با کیفیت استفاده می‌کردند که امروز این امکان در همدان با قیمت مناسب‌تر از حیث بعد مسافت تحت عنوان برند سانا عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: سه برند در این شرکت ثبت شده که انواع مختلف مرغ و بوقلمون را شامل می‌شود از جمله برند گوشت‌آوران برای مرغ با گرید B، برند سانا در مرغ با گرید A و برند دیبا برای خط کشتار بوقلمون تعریف شده است.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر واحد قطعه‌بندی کاملا بهداشتی راه‌اندازی شده که منجر به جمع‌آوری قطعه‌بندی‌های غیر مجاز در شهر و رواج بسته‌بندی بشقابی شده است.

وی ادامه داد: واحد فرآوری پای مرغ نیز در شرکت فعال شده که به صورت بسته‌های گرم برای توزیع در د اخل و بسته بندی‌های سرد و منجمد به منظور صادرات به چین در فعالیت است.

این تولیدکننده با بیان اینکه کیفیت آب کشتارگاه، کیفیت چیلر، کیفیت تخلیه و خنک کردن محصول در نهایت  باعث افزایش کیفیت مرغ بسته‌بندی و توزیع شده در سطح شهر می‌شود تصریح کرد: کاهش دمای لاشه مرغ با دستگاه یخ‌ساز به مراتب کیفیت مرغ بسته‌بندی شده را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه از بکارگیری دستگاه یخ‌ساز در خط کشتار یاد کرد و گفت: در حال حاضر با دستگاه یخ‌ساز موجود در کشتارگاه روزانه بیش از ۶۰ تن یخ تولید می‌شود که در راستای افزایش کیفیت ضروری است. 

همدان یکی از قطب‌های پرورش مرغ

موسوی با اشاره به اینکه کیفیت خنک‌سازی لاشه قبل از بسته بندی به کیفیت مرغ بعد از بسته‌بندی کمک شایانی می‌کند خاطرنشان کرد: آب میان بافتی داخل بافت مرغ طبیعی به نظر می‌رسد اما از نظر خون‌آبه تولیدات شرکت صفر درصد گزارش شده است.

وی افزود: افزایش سردخانه‌ها جزو برنامه‌های مدون شرکت بوده از همین رو در سال ۹۸ یک‌هزار تن مرغ منجمد کشتار شده که از میزان ۶۰۰ تن در اختیار شرکت پشتیبانی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نوآوران صنعت سبز همدان با تأکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد مرغ استان از این کشتارگاه تامین می‌شود ادامه داد: همدان به عنوان یکی از منابع عظیم تولید و پرورش مرغ مطرح است بنابراین در زمینه میزان مرغ زنده مشکلی وجود ندارند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری کشتار بوقلمون اقدام بسیار خوبی است که در بازه زمانی کوتاه جای خود را در بازار باز می‌کند تصریح کرد: بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه صرف راه‌اندازی خط کشتار بوقلمون در سالن یک هزار متر مربعی شده که برای اولین بار در غرب کشور آغاز به کار کرده است. 

موسوی از راه‌اندازی این خط در پرورش طیور استان به عنوان نقطه عطف یاد کرد و گفت:  خط کشتار بوقلمون یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه در ساعت ظرفیت دارد که در حال حاضر به صورت آزمایش با ظرفیت کمتری در حال فعالیت است.

وی یادآور شد: در خط کشتار مرغ ۱۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده که با راه‌اندازی کامل خط کشتار بوقلمون نیز ۶۰ نفر اشتغال به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

این تولیدکننده با بیان اینکه خط کشتار بوقلمون پاسخگوی پنج استان همجوار خواهد بود و خرید تضمینی از پرورش‌دهندگان را در برنامه داریم اضافه کرد: راه‌اندازی کشتار بوقلمون می‌تواند نقطه آغازی برای صنعت پرورش بوقلمون در منطقه غرب کشور باشد.

وی با تأکید بر اینکه در کشتارگاه‌ها ذبح شرعی انجام می‌شود اما دریافت برند استاندارد حلال که در حوزه صادرات کاربرد ویژه دارد را در برنامه داریم ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس اغلب مقصد صادراتی محصولات است که برند حلال را به عنوان استاندارد پذیرفتد.

موسوی خاطرنشان کرد: نوسان قیمت مرغ، به قیمت مرغ گرم بستگی دارد بنابراین کشتارگاه در قیمت مرغ تعیین‌کننده نیست بلکه بر اساس احتساب ضایعات، افت لاشه و کارمزد کشتار قیمت نهایی می‌شود.

لزوم تغییر ذائقه مردم 

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سه رتبه بندی در کشتار مرغ نامگذاری و درجه‌بندی شده است اظهار کرد: در گرید B تخلیه امعاء و احشاء به صورت دستی و با چیلر آبی، در گرید A تخلیه امعاء و احشاء با دستگاه و به صورت مکانیزه و با چیلر آبی انجام که منجر به افت لاشه ۳۲ درصدی می‌شود.

علیرضا قراگوزلو تصریح کرد: گرید A پلاس نیز تخلیه اتوماتیک و چیلر هوایی است که تنها یک کشتارگاه در ایران با این گرید کشتار انجام می‌دهد اگرچه در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی کشتار با این درجه در همدان خواهیم بود.

وی یادآور شد: رتبه‌بندی‌های در گرید B رنگ قرمز، گرید A به رنگ آبی و گرید A پلاس به رنگ سبز در سراسر کشور توزیع می‌شود. 

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه وزن مرغ سایز بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم در نظر گرفته شده که درگرید A و A پلاس نیز این وزن رعایت می‌شود ادامه داد: مرغ سایز برای مصرف‌کننده و تولیدکننده مقرون به صرفه تر است.

وی با تأکید بر اینکه وزن مد نظر مرغ سایز تا ۴۰ روزگی مرغ حاصل می‌شود اضافه کرد: در سطح کلان نهادهای وارداتی برای افزایش وزن مرغ دور ریز خواهد بود. 

قراگوزلو یادآور شد: تا یک سنی عضلات رشد می‌کنند و حجیم می‌شود اما از یک سنی که عبور کند خوراک به چربی تبدیل شده لذا نهاده‌ها در نهایت به چربی تبدیل خواهد شد.

وی از اهمیت تغییر ذائقه مردم به سمت و سوی استفاده از مرغ سایز به ویژه از لحاظ حفظ سلامت یاد کرد و گفت: در حوزه مرغ زنده و کشتارگاه در سطح استان مشکلی عدیده ای وجود ندارد.
انتهای پیام/89033/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار