کد خبر: ۱۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
تعريف: شبه‌پول به عبارت ساده عبارت است از دارايي‌هاي كه ارزش آن براساس پول معين مي‌شود و دارنده آن فكر باطل مي‌كند كه به سادگي مي‌تواند آن را تبديل به پول كرده و خرج زندگي كند اما طرف كور خوانده و نمي‌تواند شبه‌پول را مستقيما خرج كند. شبه‌پول براساس يك تعريف ديگر عبارت است از چيزي كه فرد داراي آن تصور پولداري مي‌كند اما چنين نيست و حتي اگر هم باشد بازهم اختيار شبه‌پول دست آن فرد نيست.

انواع
شبه‌پول بانكي: سپرده مدت‌دار و پس‌اندازي كه فرد در بانك گذاشته و تصور مي‌كند كه هر زمان بخواهد به آن پول دسترسي دارد اما قوانين بانكي طوري پيش‌بيني شده كه سپرده‌گذاري برعهده فرد است اما برداشت آن بستگي به نظر رئيس بانك دارد.
شبه‌پول غيرمجاز بانكي: سپرده‌اي كه فرد در يك بانك يا موسسه مالي براي خود باز مي‌كند اما چون موسسه مربوطه مجوزهاي لازم از بانك مركزي را ندارد، ديگر خبري از پول نمي‌شود و طرف فقط تصور مي‌كند چنين پولي را در يك بانك دارد اما حتي با نظر رئيس بانك هم دسترسي به آن پول ندارد.
شبه‌پول بابايي: سپرده يا حساب بانكي كه پدر فرد مربوطه در يك بانك يا موسسه مالي يا حتي گاوصندوق مغازه يا خانه دارد و فرد تصور مي‌كند كه پول دارد در حالي كه آن پول متعلق به پدرش و او هيچ دسترسي به آن ندارد و فوقش مي‌تواند با ماشين پدرش در خيابان يه چرخي بزند.
شبه‌پول خبرنگاري: پولي كه اول ماه يك خبرنگار به عنوان حقوق و حق‌التحرير از چندين و چند روزنامه و هفته‌نامه فقط طلبكار مي‌شود اما به حسابش واريز نمي‌شود و فرد فقط آن را تصور مي‌كند اما قابل خرج كردن نيست.

شبه‌پول در كشورهاي جهان
چين: در چين تمام كالاهاي وارداتي شبه‌پول به حساب مي‌آيند و هيچ فردي به آن دسترسي ندارد.
آمريكا: در آمريكا هيچ شبه‌پولي وجود ندارد، چون پول آنها دلار است و در هر كشوري بروند مي‌توانند آن را خرج كنند.
آلمان: آلماني‌ها صادرات خود به ساير كشورها را به شكل بنز و BMW انجام مي‌دهند اما خب به علت گران بودن آنها در‌ايران شبيه به شبه‌پول آلماني به نظر مي‌رسند.
كره شمالي: تمام دارايي‌هاي مردم به صورت شبه‌پول است و فقط "اون" مي‌تواند به همه پول‌ها دسترسي داشته باشد.
جزاير كومور:در جزاير كومور كلا خبري از پول نيست كه بخواهند شبه‌پول داشته باشد و تمام هزينه‌ها از راه كمك‌هاي كشورهاي دوست و برادر كه آنها را در نقشه پيدا كرده‌اند تامين مي‌شود.
ايران: دارايي اكثر‌ايراني‌ها شبه‌پول است چون يا به آن دسترسي ندارند يا امكان خرج آنها نيست. حقوق هم كه تا به آن نگاه مي‌كني تمام مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار