سرویس جامعه جوان آنلاین: مسئولان متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را موتورسیکلتها میدانند. در این خصوص انوشیروان محسنیبندپی درباره عامل آلایندگی هوای تهران گفت: در شش ماهه دوم هر سال آلایندگی وسایل متحرک بیشتر میشود، در حال حاضر ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد میکنند که ۱۴ درصد آلایندگی مربوط به این وسایط نقلیه است.
از سوی دیگر به گفته مسعود تجریشی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در حال حاضر در کلانشهرها بنزین یورو ۴ و ۵ استفاده میشود، ولی زمانیکه این سوخت وارد وسایل نقلیه موتوری معمولاً قدیمی میشود، حجم مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش داده و نقش آن را در تولید آلایندگی بالا میبرد. این مسئول معتقد است از زمانیکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار شدهاست، مشکلی از لحاظ استفاده از سوختهایی که آلاینده هستند، نداریم و در حال حاضر در کلانشهرها بنزین یورو ۴ و ۵ مصرف میشود ولی زمانیکه این سوخت وارد ماشینها یا موتورسیکلتهایی میشود که معمولاً قدیمی هستند و احتراقات ناقص دارند نمیتوانند مانند ماشینهای جدید سوخت کمتری مصرف و آلایندگی کمتری تولید کنند. وی تصریح کرد: اگر شما بهترین سوخت را هم داشته باشید، ولی میانگین مصرف شما بین ۱۰ الی۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهرها باشد (در حالیکه استاندارد آن در دنیا حداکثر شش لیتر است) این موضوع منجر به تولید آلاینده و باعث میشود تأثیر سوخت در آلایندگی زیاد شود.
فرسودهها بیشتر سوخت مصرف میکنند
تحقیقات نشان میدهد، تردد خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده علاوه بر افزایش حجم آلایندههای هوا باعث بالا رفتن مصرف سوخت در کشور میشود. به همین دلیل در دولتهای مختلف همواره بر لزوم اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور تأکید شده و طرحهایی نیز در این راستا اجرایی شدهاست، اما این طرحها جوابگوی تمام نیاز کشور نبوده و در برخی موارد نیز شاهد توقف اجرای طرحها بودهایم. در حال حاضر در مجموع هشت کلانشهر کشور ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۴۲۴ دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی)، ۱۲۱ هزار و ۸۵۳ دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینیبوس، کامیون، کامیونت و کشنده) و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده وجود دارد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، راهکارهای مقابله با آلودگی هوا را اجرای مصوبات و قوانینی اعلام کردهبود که اجرایشان به بهانههای مختلف به تعویق افتادهاست. به گفته وی سرنوشت اجرای این مصوبات همچنان مشخص نیست و برخی از قوانینی که منع قانونی ندارند هم به دلایل مختلف اجرا نمیشوند. یکی از این مصوبات ماده ۱۱ آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک است که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیئت وزیران رسیده و طبق آن «شمارهگذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلتهای برقی از شرط اسقاط معاف هستند».
هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی آلودگی تولید میکند
با این حال در ماه پایانی سال گذشته تعلیق قانون حذف موتورسیکلتهای فرسوده خبرساز و علت آن نبود زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون اعلام شد. اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلتسازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری به تعویق افتاد. این در حالی است که سید ابراهیم مناجاتی، عضو هیئت رئیسه کارگروه صنایع اسقاط، اخیراً تعداد موتورسیکلتهای فرسوده در کشور را ۷ تا ۸ میلیون اعلام کردهبود. به گفته یک کارشناس حوزه آلودگی هوا، هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید میکنند، اما میتوان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.
تردد موتورسیکلتهای دودزا ممنوع شد
مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبات کارگروه شرایط اضطرار گفت: پلیس راهور از تردد موتورسیکلتهای دودزا در تهران جلوگیری میکند.
شهریار افندیزاده درباره تردد موتورسیکلتهای دودزا و خودروهای سنگین اظهار داشت: ممنوعیت تردد خودروهاى سنگین، دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخالههای ساختمانی در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوى از سوى پلیس راهور اعمال میشود.
برای وسایل نقلیه فرسوده چاره کنید!
متأسفانه مسئولان دستگاههای متولی هوای پاک هر سال همزمان با آغاز فصل سرما، همه تقصیرها را به گردن موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده میاندازند. اما کسی به فکر صاحبان این وسایل نقلیه فرسوده نیست؛ این افراد اکثراً از اقشار محروم و کم در آمد جامعه هستند. شرایط اقتصادی و عدم حمایت از سوی دولت و دستگاههای متولی سبب شدهاست تا جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده حرکت لاکپشتی به خود بگیرد. اجباری کردن دریافت معاینه فنی و راهکارهایی از این دست مسکن مقطعی برای کاهش آلودگی هوا است. اینکه اراده عملی برای از رده خارج کردن فرسودهها وجود ندارد سبب شدهاست تا مشکل وسایل نقلیه فرسودهها همچنان دست به دست شود و هر از چند گاهی با طرحهای جزیرهای، همه تقصیرها بر گردن موتور و موتورسوار بیفتد.