کد خبر: ۱۴۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد عزیزی در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی شهرستان بم افزود: این طرح نیازمند اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری کرمان که رایزنی‌های آن در حال انجام است.

وی از تخصیص اعتبار ۲۴ میلیارد ریالی برای نورپردازی ارگ بم از محل اعتبارات استانی و ملی خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری کرمان تامین می‌شود.

عزیزی فعالیت‌های مدیریتی، مرمتی و حفاظتی پایگاه جهانی ارگ تاریخی بم و منظر فرهنگی آن را قابل تقدیر دانست و گفت: طی یک سال اخیر فعالیت‌های خوبی در این بنای تاریخی انجام شده است.

وی به عملیات مرمت و بازسازی اصطبل، برج دیده بانی، دروازه دوم، یخدان و همچنین خانه سیستانی به عنوان محل جدید پایگاه پژوهشی این اثر تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: طرح پایش تصویری و حفاظت الکترونیک این بنای ارزشمند نیز به اتمام رسیده و امنیت و حفاظت از آن به طور کامل انجام می‌شود.

 مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت مدیریتی استانی کرمان و همکاری آنها در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری امیدواریم برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی این استان بیش از گذشته با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همکاری داشته باشند.

قسمت عمده ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ تخریب شد و اکنون با تلاش های انجام شده ۸۰ درصد از این بنای تاریخی مرمت و بازسازی شده است.

حدود ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم در زلزله پنجم دی ماه سال ۸۲ تخریب شد و ۶ ماه بعد از این اتفاق، ارگ بم در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت که  با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی انجام شده توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ از فهرست میراث در خطر خارج شد.

ارگ بم با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال و به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع، در نزدیکی شهر بم و در جنوب شرقی ایران و در حاشیه کویر لوت واقع شده است، ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چند ماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، زلزله صبحگاه پنجم دیماه ۸۲ به این بنا خسارت کلی وارد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار