کد خبر: ۱۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
ایران با همکاری کشورهای منطقه مهمترین مسیر ترانزیت ریلی از چین به اروپا را راه اندازی می‌کند که این مسیر دو هزار کیلومتر طول مسیر ریلی چین به اروپا را کاهش می‌دهد.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از مهر، موضوع افزایش ترانزیت و توسعه خطوط ریلی از سیاست‌هایی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در واقع حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و امکان جابجایی کالا در نقاط مختلف، سهم زیادی را در جابجایی کالا دارد و کشور ما هم  که یکی از بزرگترین ذخایر معدنی و نفتی در جهان را دارا است، سیاست‌هایی را برای توسعه حمل و نقل ریلی طراحی کرده است.
 
در حال حاضر کشور ما دارای ۱۰ هزار و ۳۹۲ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر ریل عریض در میرجاوه - زاهدان است که در مجموع راه آهن ایران، ۲۱ میلیون نفر مسافر و بیش از ۳۲ میلیون تن بار را جابجا می‌کند که البته نیاز کشور به جابجایی مسافر و کالا بیش از این رقم است و باید ساخت راه آهن در کشور توسعه بیشتری پیدا کند.
 
یکی از مسیرهایی که در حال حاضر بسیار مورد توجه دولت قرار گرفته اتصال ریلی چین به اروپا از مسیر ایران است که در راستای این سیاست، راه آهن ایران -  افغانستان- تاجیکستان - قرقیزستان – چین در دولت مطرح شده است که با اتصال ریلی ایران به چین، سهم ترانزیت در کشور افزایش یافته و ایران جایگاه شاهراه ترانزیتی شرق به غرب را به دست می آورد. با تکمیل این مسیر ریلی، کوتاه ترین مسیر از آسیای دور به اروپا ایجاد شده و دو هزار کیلومتر از مسیر فعلی کوتاه تر می شود و طول سفر ۴۰ درصد کاهش می یابد که این موضوع از مهمترین مزیت‌های این خط ریلی محسوب شده و نقش ایران را به عنوان یکی از مراکز مهم ترانزیت منطقه تثبیت می‌کند.
 
در حال حاضر اغلب راه‌آهن ها در این مسیر ریلی وجود دارد و فقط بخشی از افغانستان باقی مانده که باید خط آهن در آن ایجاد شود که در حال حاضر توافق هایی  در این بخش انجام گرفته تا کشور افغانستان با همکاری ایران ادامه این راه آهن را در داخل خاک کشور خود بسازد.
 
کاهش ۴۰ درصدی زمان سفر با عبور قطار از ایران
 
در این رابطه عباس نظری مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ایران از نظر جغرافیایی مابین کشورهای آسیایی و اروپایی قرار گرفته است، گفت: ما هرچقدر که بتوانیم اتصالات ریلی را به کشورهای همسایه افزایش دهیم، امتیاز کریدوری بیشتری به دست می‌آوریم و سایر کشورها باید به اجبار بارها  از سرزمین ما عبور کنند.
 
وی با اشاره به اینکه هر خطی که از کشورهای دیگر به کشور ما متصل می‌شود به همان نسبت بر جابجایی بارها تاثیر مستقیم دارد، اظهار داشت: راه آهن گرگان – اینچه برون در آینده ۱۰ میلیون تن جابجایی بار خواهد داشت در حالیکه رقم کل ترانزیت کشور در حال حاضر ۱۰ میلیون تن است.
 
نظری با تاکید بر اینکه ایران توانسته در این مدت ارتباطات بین المللی مناسبی  ایجاد کند، بیان کرد: ایران با کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای CIS، ترکیه و آذربایجان اتصال ریلی دارد که از طریق این کشورها به روسیه متصل می‌شود ضمن آنکه از طریق مرز شملچه و خسروی به کشور عراق متصل می‌شویم.
 
وی با اشاره به اتصال ریلی چین به اروپا از طریق ایران، گفت: مسیرهای ریلی در این بخش وجود دارد و فقط بین ایران و چین، برخی از مسیرها باید ریل گذاری شود که توافقات اولیه هم در این زمینه انجام گرفته است.
 
مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه اگر این کریدور احداث شود نسبت به کل کریدورهای منطقه نزدیکترین مسیر بین آسیا و اروپا خواهد بود، افزود: با کوتاه شدن مسیر ۴۰ درصد از زمان سفر کاهش می یابد و این مسیر ریلی را بسیار پررونق خواهد کرد.

برچسب ها: ایران ، شاهراه ، ترانزیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار