کد خبر: ۱۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
گزارش "تجارت" از بررسي پرونده تخلف شهرداري در مورد هتل اسپیناس در شورای شهر
ظهر ديروز (یکشنبه چهارم خردادماه) بالاخره بعد از گذشت سه روز از آخرین مهلت شهردار تهران برای حضور در شورای شهر "محمدباقر قالیباف" در حالی پا به ساختمان بهشت گذاشت که...
روزنامه تجارت- حسين خدنگ؛ ظهر ديروز (یکشنبه چهارم خردادماه) بالاخره بعد از گذشت سه روز از آخرین مهلت شهردار تهران برای حضور در شورای شهر "محمدباقر قالیباف" در حالی پا به ساختمان بهشت گذاشت که تیتر احتمال استیضاح شهردار از سوی اعضای شورا را بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در خبرهای صبح یکشنبه خود منتشر کرده بودند. استیضاحی که قرار است در صورتی که اعضای شورای شهر از دفاعیات و توضیحات قالیباف قانع نشوند از سوی ابوالفضل قناعتی کلید بخورد که اسفندماه گذشته در تذکری نسبت به تخلفات هتل اسپیناس  هشدار داده بود و درخواست کرده بود شهرداری با این مساله قانونی برخورد کند.
بعد از ماجرای تذکر اسفند ماه عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، اردیبهشت ماه امسال بود که پای پروژه هتل اسپیناس دوباره به شورا و این بار نیز در تذکر میان دستور قناعتی باز شد. قناعتی در تذکرش اظهار داشت که شهردار منطقه با حضور در دفتر وی عنوان داشته که احساس می‌کنم هتل اسپیناس ۳۰۰ تخلف داشته است و ادامه داد: «جای سوال است که شهردار منطقه ۲ با وجود مشاهده و قبول تخلف صورت گرفته، برای مدیریت یک منطقه حساس دیگر انتخاب شده است و دست شهردار تهران به دلیل توجه به توصیه‌های شورا درد نکند!»
چند روز بیشتر نگذشته بود که قناعتی از نامه مکتوب به ریاست شورا مبنی بر طرح سوال از شهردار تهران خبر داد. آتش قناعتی تا آنجا تند بود که به عناوین مختلف تصریح کرد در صورت قانع نشدن از پاسخ‌های قالیباف بحث استیضاح شهردار را پیگیري می‌کند.
پس از تأکید قالیباف مبنی بر اینکه هیچ تخلفی در اسپیناس صورت نگرفته است، اعضای شورا طرح سؤال را کلید زدند و ٢٤ اردیبهشت ماه نامه طرح سؤال از شورا به شهرداری ارسال شد.
با شروع مهلت ده روزه ساکنان ساختمان بهشت به شهردار تهران نام هتل جنجالی اسپیناس بر سر زبان‌ها افتاد. این در حالی بود که قالیباف در بیست و یکمین روز از ماه بهشتی بهار، در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه درباره وضعیت هتل اسپیناس تاکید کرده بود «بررسی‌های لازم انجام شده است و مشخص شده در هتل اسپیناس تخلفی صورت نگرفته است» .
پافشاری شهرداری بر این موضوع که هیچ تخلفی رخ نداده است عزم قناعتی را برای پاسخگویی جزم کرد و در نشست خبری که در سالن شورا برگزار کرده بود در واکنش به اظهارات قالیباف تصریح کرد: «بهتر است شهردار تحقیق شده صحبت کند چرا که افکار عمومی پیگیر موضوع هستند ... با طرح این مسئله نمی‌خواهم بازی سیاسی راه بیندازم، چرا که مستندات را ارائه کردم تا کارشناسان و افکار عمومی قضاوت کنند و تخلف را صراحتا اعلام کنند و نیاز به همکاری شخصی نیز ندارم و تا پایان این مسئله را پیگیری می‌کنم.» و بار دیگر تأکید کرد که اگر از پاسخ شهردار قانع نشود، استیضاح او را مطرح می‌کند.
قناعتی در نشستی خبری که برگزار کرد مدارک و اسناد تخلف شهرداری را در اختیار رسانه‌ها قر ار داد و گفت: اجازه ساخت طبقات ١٨، ١٩ و ٢٠ در تاریخ ١٨ اردیبهشت‌ ماه سال ٩٢ به صورت غیرقانونی صادر شده و شهردار منطقه اجازه چنین کاری را نداشته است. وی در واکنش به رد این تخلف توسط شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسئولان این هتل، سه طبقه اضافه‌تر از مصوبه کمیسیون ماده ٥ بارگذاری کرده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که با شهردار وقت منطقه ٢ در این زمینه داشتم، شهردار منطقه خود به اینکه این هتل ٣٠٠ متر تخلف ساختمانی دارد اعتراف کرده است. بر همین اساس او از شهردار تهران پرسیده چرا شهردار این منطقه که با وجود مشاهده تخلف اقدامی نکرده حالا برای مدیریت یک منطقه حساس دیگر انتخاب شده است. این عضو شورای شهر تهران آن‌قدر از گفته‌های خود اطمینان دارد که گفته پرونده این هتل به کمیسیون ماده ١٠٠ رفته و قطعا دستور قلع و قمع صادر خواهد شد. او همین‌طور ابراز امیدواری کرده در کمیسیون ماده ١٠٠ موضوع استخر و اضافه بنا بررسی شود و شهرداری نسبت به اجرای رأی کمیسیون ماده ١٠٠ اقدام کند.
قناعتی در نهایت به شهردار هشدار داده در صورتی که از پاسخ شهردار قانع‌ نشود درباره طرح استیضاح تردید نخواهد کرد.
بعد از نشست خبری عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اما پافشاری شهرداری بر این موضوع که هیچ تخلفی رخ نداده است ادامه داشت و در تازه‌ترین اظهارات پشمچی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، به رسانه‌ها گفت: مجموع بنا و تراکم مجاز با مصوبه کمیسیون ماده ٥ وجود داشته و به‌دقت رعایت شده است، اما موضوع تعداد طبقات با تعبیر شورای معماری منطقه مرتبط است و بر اساس آن شهرداری منطقه مجاز است با حفظ تراکم سطح اشغال را کم و به تعداد طبقات اضافه کند، بنابراین از نظر ما مغایرت قانونی وجود ندارد و تنها مغایرت قانونی سقف طبقه ١٩ است که یک سازه فولادی روی آن ایجاد شده که این سازه موردتأیید شهرداری منطقه نیست و این موضوع در دی‌ماه سال ٩٣ به کمیسیون ماده ١٠٠ که مرجع رسیدگی به این تخلفات است ارجاع شده و ما منتظر صدور رأی از این کمیسیون هستیم».
انكار شهرداري، اصرار شوراي شهر
انکار مسوولان شهرداری تهران و پافشاری آنان بر عدم بروز تخلف در هتل اسپیناس سبب شد تا عزم برخی از اعضای شورای شهر تهران برای کشاندن شهردار به بهشت جزم تر شود . مهلت ده روزه قانونی شهردار تهران برای حضور در شورای شهر و پاسخ به سوال شوراییان روز پنجشنبه پایان یافت و رییس شورا در پاسخ به پیگیری خبرنگاران از دستور کار قرار گرفتن طرح سوال از قالیباف در جلسه روز یکشنبه خبر داد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران البته تاکید کرد : «بحثی در مورد استیضاح شهردار تهران در شورای شهر مطرح نشده و نباید سئوال و جواب و برخی پاسخ دادن شهردار را به اعضای شورا استیضاح تلقی کنیم چون سوال از شهردار، امری عادی است. به هرحال یکی سوال می کند و یکی تذکر می دهد این طبیعی است و امر مهمی نیست. آقای قناعتی و همچنین قالیباف از دوستان خودمان هستند ولی به هر حال به دلیل روشن شدن یکسری از مسائل طرح سوال صورت می گیرد».
چمران در خصوص پایان مهلت ده روزه شهردار برای ارائه پاسخ در روز پنجشنبه نیز اشاره داشت: «بحثی نیست که نیاز به مهلت داشته باشد و آقای قالیباف هر یکشنبه به شورا می آیند. روز پنجشنبه که جلسه نبوده است. ما باید شهردار را به جلسه دعوت می کردیم. فردا اگر فرصت شود بحث هتل اسپیناس مطرح می شود»
مجتبی شاکری، عضو شورا نیز در همین راستا در خصوص نحوه تبدیل شدن سوال به استیضاح نیز گفت برای اینکه قانع نشدن از سوال تبدیل به استیضاح شود باید برای درخواست استیضاح نظر اعضا جلب و در این خصوص امضا جمع شود. بنابراین عضو سوال کننده به تنهایی قادر به استیضاح نخواهد بود. تذکر و سوال یک نفره انجام می شود ولی در مورد استیضاح اینگونه نیست. این سخنان شاکری البته ترجیع بندی نیز داشت و وی با وجود اینکه احتمال قانع نشدن یک نفر را زیاد دانست ولی احتمال کشیده شدن بحث به استیضاح را اندک و احتمال عدم رأی نیاوردن شهردار در استیضاح را بسیار نادر خواند.
مجتبی شاکری در نهایت تأکید کرد: «سوال از شهردار رویه ای جاریست که شاید مجلس شورای اسلامی هم هر هفته این رویه را دارد. سوال آقای قناعتی، سوالی قانونی است. نماینده شورا حتما باید این دقت را در شهر داشته باشد و نسبت به گزارش‌هایی که از مردم دریافت می کند حساس باشد. همانطور که قبلا هم این رویه بوده است شهردار نیز با اطلاعاتی که دارد سوالات را پاسخ می دهد.»
با وجود اظهار نظر مجتبی شاکری اما، در میان اعضای شورا به نظر می رسد عزمی جزم برای به سرانجام رساندن پرونده تخلفات هتل اسپیناس وجود دارد و در همین راستا تنها به فاصله یک روز مانده تا حضور شهردار در شورا برای پاسخگویی به سوال مطرح شده نیز، بار دیگر قناعتی از پیگیری مصرانه اش خبر داد و تصریح کرد: «من به عنوان نماینده مردم از حق شهروندان دفاع خواهم کرد و از حق کوتاه نمی آیم. همه اعضا نیز در این رابطه سوگند خورده اند و در برابر مردم مسئولند» . عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار تخلف در این پروژه را بپذیرد، از ادامه سئوال صرف نظر خواهد کرد، نیز گفته است: «شهردار باید در گام نخست تخلف انجام شده را بپذیرد تا افکار عمومی در این رابطه قانع شوند و دوم مقصر شناسایی و با متخلف برخورد شود اینکه شهردار بپذیرد که تخلف شده به چه درد ما می خورد، باید در این زمینه برخورد جدی شود تا دیگر چنین تخلفاتی در سطح شهر به راحتی رخ ندهد» .
استيضاح شهردار در افكار عمومي
قناعتی پیش از نشست روز یکشنبه با آگاهی از وجود افرادی با گرایش‌های موافق با قالیباف در شورای شهر تلاش کرد شهردار را نه در برابر شورا بله در مقابل افکار عمومی قرار دهد و در صورت رای نیاوردن استیضاح، در افکار عمومی بتواند با استناد به مدارک خود قالیباف را استیضاح کند.
قناعتی گفته بود: اگر برخی از اعضا در این مورد با من همراهی نکنند فهرست اسامی آنان را در رسانه‌های عمومی اعلام خواهم کرد. اسناد تخلف هتل اسپیناس موجود و واضح است و متاسفانه شایعاتی درخصوص این‌که برخی از اعضای شورای شهر نمی‌خواهند که چنین هتلی در تهران ساخته شود، در جامعه بر سر زبان افتاده که من باید در پاسخ آن بگویم با تمام وجود از افرادی که در تهران سرمایه‌گذاری می‌کنند و در راستای اشتغال‌زایی حرکت می‌کنند حمایت خواهم کرد.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان این‌که درخصوص هتل اسپیناس تخلفاتی از سوی شهردار منطقه صورت گرفته است، گفت: دوشنبه هفته قبل شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه با قاطعیت اعلام کرد که هیچ تخلفی در مورد هتل اسپیناس صورت نگرفته و من حالا با نشان دادن اسنادی اعلام می‌کنم که شهردار منطقه در حوزه ساخت این هتل تخلفات آشکاری داشته است.
اسناد تخلف شهرداري در مورد هتل اسپيناس
در‌سال ٨٧ با رای کمیسیون ماده ۵ به شماره ۴۴٨ برای احداث هتلی با حداکثر ٨ طبقه بر روی همکف و سطح اشغال ٣٠‌درصد موافقت می‌شود و پس از مدتی نیز بنا به درخواست شهردار منطقه مجددا پرونده ساخت این هتل به کمیسیون ماده ۵ رفته و کمیسیون مربوطه نیز به ساخت ١۶ طبقه روی همکف با سطح اشغال ٣٠‌درصد موافقت می‌کند و مجددا پس از مدتی باز هم بنا به درخواست شهردار در کمیسیون ماده ۵، ١۶ طبقه به ١٧ طبقه افزایش می‌یابد.
شهردار منطقه باید برای اخذ اضافه طبقات به کمیسیون ماده ۵ نامه می‌زد اما شهردار منطقه بدون هماهنگی دستور ساخت طبقه ١٨ این هتل را در کمیسیون معماری و شهرسازی منطقه امضا کرده و بدون مجوز کمیسیون ماده ۵ اجازه ساخت طبقه هجدهم را می‌دهد. جالب است که شهردار منطقه برای صدور اجازه ساخت طبقه ١٨ کمیسیون معماری و شهرسازی منطقه را برگزار می‌کند اما برای اجازه ساخت طبقه ١٩ و ٢٠ بدون برگزاری کمیسیون اقدام به صدور اجازه می‌کند.قناعتی با بیان این‌که قرار است در طبقه بیستم این هتل یک مجموعه تجاری و استخر احداث شود، گفت: شهردار تهران برای ساخت استخر به کمیسیون ماده ١٠٠ نامه زده است و جای سوال است که چرا شهردار تهران درحالی‌که خود نامه کمیسیون ماده ١٠٠ را امضا کرده، در افکار عمومی اعلام می‌کند که هیچ تخلفی در این هتل صورت نگرفته است و آیا اجازه ساخت طبقه ١٨ و ١٩ بدون رأی کمیسیون ماده ۵ جزو تخلفات نیست؟ هرکسی که این تخلف را انجام داده و در هر مقام و جایگاهی باشد باید با آن برخورد شود.
مالک هتل اطلاعات درج شده در تابلوی شناسه ساختمان را اشتباه درج کرده است و این اطلاعات اشتباه درج شده ما را به سمت تخلفات بزرگتر از جمله غیرقانونی بودن طبقات سوق داد، به گونه‌ای که وقتی ما پلاک ثبتی این ساختمان را در سامانه جست‌وجو کردیم، متوجه شدیم که اطلاعات درج شده متعلق به ساختمانی ٢ طبقه در مکانی دیگر است و همین تخلف ما را به سمت تخلفات بزرگتر سوق داد، هرچند که درحال حاضر مالک مشخصات تابلوی شناسه ملک را اصلاح کرده است. تذکر اصلی من به شهردار این است که چرا با کسی که تخلفاتی داشته، برخورد نکرده و تنها شهردار منطقه را از جایی به جای دیگر منتقل کرده است. اگر چند آجر در کوچه‌ای قرار گیرد، بلافاصله چند نفر از ماموران شهرداری از اهالی سوال می‌پرسند حالا این مجتمع بزرگ ساخته شده و جای سوال است که چرا شهرداری جلوی تخلفات او را نگرفته است. او با بیان این‌که اسناد، منتشر شده و من از مردم و مهندسان امر می‌خواهم نسبت به بررسی آن اقدام کنند، گفت: اگر افکار عمومی اعلام کند که مشکلی درخصوص هتل اسپیناس وجود نداشته باشد، من ضمن عذرخواهی حرف خود را پس خواهم گرفت.
در این نشست سرنوشت ساز ظهر یکشنبه قناعتی در ابتدای جلسه با قرائت متن سوگند اعضا پرسش خود را مطرح کرد و برای چندمین بار تاکید کرد با جذب توریست برای اشتغال زایی مخالف نیستیم اما در مورد تذکر به شهرداری در مورد تخلفات اسپیناس ۲، اولین تخلف پلاک ساختمان بود که که با پرونده همخوانی نداشت.
وی ادامه داد: دوم مجوزهایی است که با توجه پهنه تعریف شده به این مکان داده شده است و تخلف دیگر آن که مجوز ساخت طبقات ۱۸ تا ۲۰ بوده که توسط منطقه صادر شده و مجوز کمیسیون ماده ۵ را ندارد. همچنین طبقات ۱۷ به بالا تاییدیه آتش نشانی را ندارد که در پرونده این پروژه است.
در ادامه شهردار تهران به ابهامات مطرح شده پاسخ داد و با بیان اینکه سوال و استیضاح حق قانونی عضو شورا است؛ به انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها پرداخت و گفت چرا برخی‌ها این موضوع را سیاسی و جنجالی می کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه برخی از اشکالاتی که توسط اعضای شورا مطرح شده وارد است و ۹ ماه قبل این تذکرات به صورت کتبی به سازنده ابلاغ شده و مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: باید اجازه داد بخش خصوصی وارد هتل‌سازی شود. در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی تهران بعد از آلودگی هوا و ترافیک، کمبود هتل است و یکی از کمبودهای گردشگری در تهران است.
قالیباف با بیان اینکه تسهیلات بسیاری برای ساخت هتل‌ ارائه شده است، گفت: حتی وامی که برای ساخت به هتل‌سازان داده می‌شود، چهار درصد است؛ یعنی وام قرض‌الحسنه که این نشان از لزوم توجه به این بخش دارد.پس از این تذکر و خواندن گزارش‌هایی که در این خصوص برای ما تهیه شد، متوجه شدیم این هتل از لحاظ نما، ساخت و مهندسی یکی از ساختمان‌هایی است که می‌توان به آن افتخار کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص تخلفات حکم تخریب دهد، ما نیز آن را تخریب خواهیم کرد، گفت: از اینکه نمایندگان شورا، حساسیت‌های لازم را در این رابطه دارند تشکر می‌کنیم اما مدیران میانی ما در این زمینه کم کاری و کوتاهی نکردند. ۳۰۰ متر تخلف در ۶۹ هزار متر مربع بنا، یعنی تخلف در حد دهم درصد که امری طبیعی است.
دفاع شهردار البته دو نکته مهم داشت که نتوانست ابوالفضل قناعتی را قانع کند. یکی از این دو نکته اختلاف فاحش آماری بود . عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به شهردار تهران گفت: در حال حاضر بحث ۳۰۰ متر تخلف نیست، بلکه ۱۳۰۰ متر تخلف است. آن ۳۰۰ متر متعلق به دو سال گذشته بوده که عدم خلافی آن نیز صادر شده است. پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ این بنا ۱۳۰۰ متر است.
وی با اشاره به اینکه اگر مهلت یک هفته‌ای به من داده شود، نقشه‌برداران مشخص می‌کنند ۱۰ هزار متر در این بنا اشتباه صورت گرفته است و نقشه عدم خلافی مربوط به دو سال گذشته است. من مشکلی با تعداد طبقات این هتل ندارم، اما طبقه ۱۸ و ۱۹ را شهرداری مجوز ساختش را صادر کرده که شهردار منطقه این حق را ندارد و باید کمیسیون ماده ۵ آن را صادر کند.
با پایان نشست روز یکشنبه اعضای شورای شهر و حضور و توضیحات شهردار تهران در ساختمان بهشت اکنون همه چیز به پاسخ قالیباف به سوال قناعتی و اعلام نظر کارشناسان و مراجع قانونی در روزهای آینده بستگی دارد که یا به مجاب شدن قناعتی منجر می شود یا وزن کشی اعضای شورای شهر تهران و تلاش موافقان و مخالفان تکیه زدن قالیباف به کرسی شهرداری پایتخت را در پی خواهد داشت تا نتیجه بازی با کارتی به نام پرونده هتل اسپیناس رقم بخورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار