کد خبر: ۱۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
به گزارش روزنامه تجارت، كتاب درسنامه احكام بازار، روز گذشته با حضور رييس اتاق اصناف‌ايران و رييس سازمان بسيج اصناف كشور رونمايي شد تا از‌اين پس گرفتن نمره قبولي از آن ملاك گرفتن پروانه كسب باشد.
پيش‌تر هم صحبت‌هايي درباره لزوم آموزش احكام براي بازاريان شده بود و‌اين‌كه، اهالي بازار و صاحبان مشاغل بايد پيش از كار كردن درباره اصول فقهي مربوط به رشته خودشان آگاهي داشته باشند. در برخي شهرها هم كلاس‌هايي در‌اين باره برگزار شده بود. اكنون با رونمايي رسمي‌از‌اين كتاب كه روز گذشته توسط بسيج اصناف برپا شد، يكي از شروط اصلي گرفتن پروانه كسب جديد يا تمديد پروانه، گذراندن‌اين كتاب عنوان شده است.
البته‌اين جلسه تنها محدود به رونمايي از كتاب نبود، بلكه جايگاهي شد تا علي فاضلي حرف‌هايش را بزند و از مشكلاتي بگويد كه اصناف‌ايراني مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. او به جز مشكلات، از مطالباتش هم پرده برداشت و‌اين‌كه، بايد راهي براي رونق بخشيدن به توليد داخلي پيدا كرد. او از برنامه‌هايشان براي‌اينده هم گفت و ابراز اميدواري كرد، موزه و دايره‌المعارف اصناف كشور راه‌اندازي شوند.
علی فاضلی در بخشي از‌اين نشست با بیان اینکه در بخش اقتصاد کشور آن طورکه مد نظر رهبری بوده، عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر حمایت از تولید ملی کشور مغفول مانده و این مساله بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.
فاضلی اظهار کرد: اصناف با داشتن 24 میلیون نفر جمعیت صنفی و 3 میلیون واحد صنفی و 7 میلیون شاغل در این بخش قطعأ جزء عناصر تاثیر گذار بر فرهنگ و اقتصاد کشور هستند که در قالب بنگاه‌های اقتصادی کوچک فعالیت گسترده‌ای را دارند.
وی افزود: اصناف سرمایه اجتماعی عظیمی هستند که به واسطه ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و همچنین آشنایی تجربی با مشکلات و معضلات جامعه، به همان اندازه که در اقتصاد خرد اثرگذارند توانایی ارتقاء ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دارند؛ همانطور که در بزرگترین تحولات اجتماعی قرن اخیر، از جنبش مشروطه تا امروز جزء اصلی‌ترین بازیگران صحنه فرهنگی بودند.
رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: توجه به مسایل و موضوعات فرهنگی اصناف با توجه به اهمیت فرهنگ و مغفول ماندن آن و همچنین نامگذاری سال گذشته به نام سال «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در کنار تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره توجه به فرهنگ، اتاق اصناف ایران را بر آن داشت تا معاونت جدیدی را به نام معاونت فرهنگی و اجتماعی تأسیس کند.
وی افزود: رویکرد جدید اتاق اصناف ایران درعرصه فرهنگی اجتماعی با هدف‌گذاری‌های مشخص و برنامه‌های مدون همراه است که امید می رود در آینده نه چندان دور شاهد آثار و برکات آن باشیم.
پيگير‌ايجاد موزه و دايره‌المعارف اصناف هستيم
فاضلی تصریح کرد: مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دوره جدید اتاق اصناف ایران، ابتدا پیگیری برای ثبت و راه اندازی‌ بنیاد فرهنگی اصناف با کارکردهای مشخص از جمله راه‌اندازی موزه اصناف براي ثبت هویت اصناف در طول تاریخ بوده كه مي‌تواند به عنوان مرجعی برای تحقیق و پژوهش درباره تطورات و تحولات تاریخی در این حوزه استفاده شود.
وی ادامه داد: راه‌اندازی دبیرخانه و کارگروه مد و لباس در اصناف به منظور ارتقای کیفیت محصولات داخلی و ایجاد رقابت با واردات پوشاک خارجی، راه اندازی شرکت دانش بنیان برند سازی و کارگروه‌های مختلف طراحی و تولید به منظور ارتقای کیفیت فعالیتها در اصناف تولیدی، تاسیس اتحادیه‌های فرهنگی و هنری و کالاهای صنایع دستی به منظور تجمیع سرمایه‌های صنفی فرهنگی و هنری و حمایت از حقوق تولیدکنندگان صنایع‌دستی و فعالیت‌های فرهنگی، تدوین دانشنامه اصناف به منظور انتشار دایره‌المعارف اصناف به عنوان پژوهشی تاریخی– فرهنگی در عرصه تجارت و نيز تشکیل مؤسسه خیریه نور اصناف با هدف ساماندهی انجمن‌های خیریه اصناف از ديگر اولویت‌های اتاق اصناف ایران هستند.
فاضلی گفت: انتشار چند کتاب‌ در حوزه اصناف با هدف ایجاد فرهنگ مکتوب از دیگر اقدامات صورت گرفته اتاق اصناف ایران در حوزه فرهنگی است که اصناف و جنبش مشروطه، اصناف و دفاع مقدس، اصناف و انقلاب اسلامی، اصناف، بازار و دولت انقلابی از جمله آنها هستند.
وی افزود: در عرصه فعالیتهای اجتماعی اتاق اصناف ایران برگزاری همایش‌های موضوعی و مرتبط با اصناف را در دستور کار دارد که در سال گذشته سه همایش بزرگ «روز ملی اصناف»، «روز ملی مشروطه» و  «اصناف و دفاع مقدس» در اتاق اصناف ایران برگزار شد.
فاضلی تصریح کرد: اتاق صناف ایران در راستای توسعه فعالیتهای اقتصادی خود اجرای طرح کسب و کار مجازی را در دستور کار خود قرار داده است که از این طرح در قالب طرح باران ( بازار الکترونیک رسمی اصناف ایران ) در روز ملی اصناف رونمایی خواهد شد .
بسيج اصناف، در اصلاحيه قانون صنفي آمد
محمد ابراهیم کریمی سازمان رییس بسیج اصناف کشور هم از ديگر سخنرانان‌اين برنامه بود. او به دیدار سال گذشته اعضای برگزار کننده کنگره شهدای اصناف با مقام معظم رهبری، اشاره كرده و گفت: همانطور که ایشان فرمودند باید تلاش کرد هر چقدر جا دارد برای اصناف، بزرگان صنفی و شهدای آنها کار کرد. دراین راستا ما فعالیت‌های خود را آغاز کردیم اما از آنجا که در قانون نظام صنفی جایگاهی برای بسیج اصناف تعیین نشده، با مشکلاتی مواجه بودیم.وی ادامه داد: در اصلاحیه قانون نظام صنفی با پیگیری‌های انجام شده، بسیج اصناف به عضویت هیات عالی نظارت و کمیسیون‌های نظارت درآمد.
رئیس سازمان بسیج اصناف با بیان اینکه بسیج اصناف در بازار کار فرهنگی انجام می دهد، گفت: بسیج اصناف تلاش می‌کند با کمک کسبه بازار و اتحادیه‌ها فرهنگ بازار را ارتقاء دهد.
او انتشار كتاب درسنامه احكام بازار را هم از كارهاي مهم بسيج اصناف مي‌داند كه در پي توافق‌نامه با اتاق اصناف، منتشر شده است.‌اين كتاب قرار است براي كساني كه براي دريافت مجوز كسب يا تمديد پروانه كسب اقدام مي‌كنند، تدريس شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار