کد خبر: ۱۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
 تعريف: زيربناي اقتصادي به زبان ساده عبارت است از ميزان تمركز سرمايه در جاده‌ها، راه‌آهن، راه‌هاي هوايي و ديگر شكل‌هاي حمل و نقل كه در عمل به علت استاندارد نبودن موجب رشد ميزان مرگ و مير مسافران مي‌شود اما به صورت همزمان مي‌تواند به نفع فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي كشور باشد. البته گفته شده كه سطح توسعه زيربنايي در يك كشور مي‌تواند عامل قاطعي در تعيين سرعت و تنوع بخشيدن به توسعه اقتصادي باشد، البته كارشناسان معتقدند ما همين حركت آهسته و بدون تنوع به سمت توسعه اقتصادي هم براي "معده" ما ضرر دارد و كلا ما نيازي به زيربنا براي اقتصاد نداريم.

انواع زيربناي اقتصادي
زيربناي اقتصادي اقتصاد: ماركس معتقد بود كه زيرساخت و زيربناي تمام امور اقتصاد است و زيربناي اقتصادي اقتصاد پول است.
زيربناي اقتصادي خانواده:انواع سپرده‌ها و حساب‌هاي پس‌انداز كه توانايي پرداخت وام به صاحب حساب را داشته باشند؛ بطور كلي وام گرفتن و پرداخت نكردن اقساط مهمترين زيربناي اقتصادي خانواده‌هاست.

زيربناي اقتصادي در ديگر كشورهاي جهان
چين: زيربناي اقتصادي كشور چين به طور كلي شامل تمام بخش هاي توليدي و صنعتي مي شود كه قابليت صادرات را داشته باشند؛ حتي مواردي ديده شده زيربناي اقتصادي بعضي كشورها هم محصولات چيني است.
آمريكا: زيربناي اقتصاد آمريكا بر پايه تحريم بقيه كشورهاست و توليدات خوب دنيا به آمريكا وارد مي‌شود و كالاهاي بهتر آمريكايي به هيچ كشوري صادر نمي‌شود؛ در ادامه بعضي از كشورها تحريم مي‌شوند تا كلا نتوانند، اما تمام كشورهايي كه تحريم مي‌شوند، مي‌توانند.
تركيه: زيربناي اقتصادي تركيه به خاك سياه نشاندن صنايع كشورهاي همسايه است. هر صنعتي كه در كشورهاي همسايه رو به پيشرفت باشد، تركيه بر روي صادرات همان محصول به كشور دوست و برادر تمركز مي‌كند و آنقدر اين كار را مي‌كند تا صنعت مربوطه نابود شود.
افغانستان: زيربناي اقتصادي افغانستان چند هزار هكتار زمين كشت گياهان مُسَكِن دارويي اصل خشخاش است كه به ساير كشورهاي جهان صادر مي‌كند.
جزاير كومور: زيربناي اقتصادي كومور در واقع به تلاش ساير كشورها براي پيدا كردن آنها در نقشه جغرافيا مربوط مي‌شود، بعد از آن كشور يابنده به اين كشور كمك مي‌كند.
سوئيس: زيربناي اقتصادي كشور سوئيس جايگاه آن به عنوان يك كشور بي‌عار تا جايي كه وقتي از راننده تاكسي يا نانوايي محل طلب باقيمانده پولت را مي‌كني، آنها مي‌گويند: فكر مي‌كني تو سوئيس داري زندگي مي‌كني كه بقيه پول مي‌خواي؟
بوركينافاسو: زيربناي اقتصاد اين كشور صادرات چند محصول كه خودشان هم فايده آنها را نمي دانند به ايران است.
ليختن‌اشتاين: هيچ زيربناي اقتصادي ندارد، فقط اسم خاصي بود خواستيم شما را به زحمت بياندازيم.
ايران: زيربناي اقتصاد ايران پول است كه ما چون دست‌مان خالي و جيب‌مان خالي‌تر است، صلاحيت اظهار نظر درباره اش را نداريم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار