کد خبر: ۱۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
به گفته دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی تا زمان آزادسازی شدن نرخ بلیت هواپیما نمی‌توان درباره تعیین نرخ بلیت بعد از تغییر قیمت سوخت، اظهار نظر کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از اقتصادنیوز، طبق ماده 161 قانون برنامه پنج‎ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دولت در سال‌های 90 تا 94 مکلف بوده، تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام می‌کرد و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی‌ شدن نرخ آنها اقدام می‌کرد.

حال با این شرایط و گذشت بیش از یکسال و یک هفته از زمان موعد به گفته فعالان این عرصه، هنوز آزادسازی نرخ بلیت‌ها اعمال نشده و در عین حال تک نرخی شدن سوخت اعمال شده است.

این درحالی است که با تک نرخی شدن سوخت و افزایش 100 تومانی هر لیتر سوخت هواپیما ، به نظر می رسد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما راهی آسان‎تر از مدت زمان گذشته باشد اما به گفته دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی تا زمان آزادسازی شدن نرخ بلیت هواپیما نمی‌توان درباره تعیین نرخ بلیت اعم از افزایش و تغییر قیمت اظهار نظر کرد.

مقصود اسعدی سامانی گفت: به طور طبیعی هزینه شرکت‎های هواپیمایی به دلیل افزایش دستمزد پرسنل،کارگران، نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی و سوخت که آخرین آنها بود افزایش یافته است و باید اقدامی صورت گیرد تا این هزینه‌ها جبران شود.

به گفته وی، اجرای این مصوبه به دست دولت است و انجمن یا خود شرکت‌ها در اجرای آن نقش کمی دارند، بنابراین اجرای آزادسازی نیاز به مصوبه قانونی دارد و باید مجری قانون تکلیف آن را مشخص کند.

سامانی پیش‌تر نیز بعد از اعلام احتمال تک نرخی شدن سوخت گفته بود:ابتدا باید نرخ بلیت و مصوبه آزادی‎سازی بلیت مشخص و پس از آن تاثیر قیمت سوخت بررسی شود.

با نگاهی به ماده 161 قانون برنامه پنج‎ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد که باید تا پایان امسال تعیین تکلیف نرخ بلیت‌های هوایی اجرایی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار