کد خبر: ۱۵۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
پوسترهای بسیاری را می‌توان در تاریخ سینما مثال زد که ماندگار شده‌ و حتی به نشانه‌ای مهم از یک فیلم تبدیل شده‌اند که شاید با مطرح شدن نام یک فیلم اولین نشانه‌ای باشند که در ذهن مخاطب تداعی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار برنا، در سینمای ایران نیز چنین نمونه‌هایی وجود دارند و پوسترهای بسیار خوب و با کیفیتی را می‌توان در تاریخ سینمای ایران مثال زد که خود اثری هنری هستند اما با گذشت زمان و بیشتر شدن نقش ابزارهای دیجیتال در طراحی پوستر و همچنین بیشتر شدن تولیدات سینمایی در طول سال و از طرفی تمرکز بالای فیلم‌ها بر فروش، کمتر از قبل شاهد طراحی‌های هنرمندانه و آثار منحصر به فرد بودیم.

پوستر به عنوان عنصری تبلیغاتی برای یک فیلم سینمایی می‌تواند حتی در سرنوشت یک فیلم بر پرده سینما تأثیرگذار باشد. امروزه با پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی افراد نسخه‌های بسیار بیشتری نسبت به گذشته از یک پوستر منتشر می‌شود و در واقع پوستر بسیار بیشتر از گذشته دیده می‌شود و می‌توان این اتفاق را هم یک اتفاق مثبت و هم یک اتفاق منفی در این عرصه تلقی کرد.

با این وجود همچنان می‌توان پوستر را تنها عنصر تبلیغاتی فیلم دانست که در تاریخ سینما ماندگار می‌شود و کارکرد خود را با پایان اکران فیلم از دست نمی‌دهد.

در گفت‌وگو با چند طراح پوستر فیلم‌های سینمایی درباره وضعیت امروز این هنر و حرفه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

بهزاد خورشیدی: سینماگران باید به گرافیست‌ها اعتماد کنند / دانش و آگاهی کافی در سینماگران ما نسبت به هنر طراحی پوستر وجود ندارد

بهزاد خورشیدی گرافیست و طراح پوستر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طی 10 سال اخیر پوستردرسینمای ایران شکل و شمایلی متفاوت‌ترو بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده و با اضافه شدن فناوری دیجیتالی و ابزارهای پیشرفته به لحاظ بصری آثار جذاب‌تری هم خلق شده است البته لازم است به این نکته هم اشاره کنم که صحبت من شامل همه پوسترهایی که در حال حاضربرای فیلم های سینمای ایران طراحی می شود نیست! چرا که همچنان مانند سال های گذشته با مجموعه بسیار زیادی هم آثار خام دستانه و ضعیف مواجه هستیم!.

خورشیدی خاطرنشان کرد: در واقع هر آنچه با اندیشه و تفکر درست خلق شود می‌تواند برمخاطب تاثیربیشتروبهتری داشته باشد. اصولا گرافیست‌های حرفه ای این گونه اند، طراحی با مداد و قلم را می دانند وکامپیوتر و ابزارهای دیجیتالی تنها در جهت صیقل دادن به آثارشان به کار می آید. متأسفانه امروزه بسیاری از گرافیست‌ها این توانایی را ندارند و تنها با کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال می‌توانند کار کنند.

او افزود: طی سال‌های اخیر طراحان خوب و جوان بسیاری هم به این حرفه آمده‌اند اما متأسفانه همچنان تعداد آثار ضعیف و بی‌هویت بسیار زیاد است و در افکار عموم مردم هنوزهم به تعریف وتفکیک جامعی ازیک پوسترخوب هنرمندانه با اثری تجاری نرسیده اند. و گاهی سفارش دهنده ویا کارگردان یک فیلم تصورشان بر این است که با چیدمان چند عکس و تایپوگرافی ، پوستری خاص و هنرمندانه ای خلق کرده اند؛ در صورتی که قطعا یک پوستر خوب از یک سفارش دهنده خوب و آگاه به هویت بصری پدید می آید.

این طراح پوستر سینما در ادامه اظهاراتش گفت: پوسترمی تواند مخاطب را به دیدن فیلم ترغیب کند چرا که تعریف اولیه پوستر براثر گذاری بر مخاطب استوار است. با پر رنگتر شدن فضای مجازی خوش‌بین بودیم که نسخه‌های بیشتری از پوسترها در ابعاد وسیع‌تری منتشر می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد اما متأسفانه به تبع این اتفاق تعداد کارهای خام دستانه و سطحی بسیار بیشتر شده اند چرا که کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها سعی دارند با کمترین هزینه پوستر فیلم را تولید کنند و در اغلب این پوسترهای بدترکیب نه پرسپکتیو و هارمونی رنگ رعایت شده و نه اصلا چیزی به نام طراحی در این گونه پوسترها مشاهده می شود فقط کله هایی هستند که به شکلی بد قواره کنارهم کلاژ شده اند و نام این گونه پوسترها هم پوستر تجاری است! دریغ از درصدی هوش و خلاقیت!.

خورشیدی تأکید کرد:نوعی سینمای سطحی و عامه‌پسند پیش از انقلاب وجود داشت وهمچنان این نوع فیلم ها به حیات خودادامه می دهند، تنها با توجه به شرایط جامعه امروز ما، شکل و شمایلشان تغییر پیدا کرده است و قطع به یقین چنین فیلم‌هایی در سال‌های آینده هم وجود خواهند داشت. البته سینمای عامه‌پسند و به اصطلاح سرگرم کننده در ذات خود بد نیست چرا که برای همه سلیقه ها باید فیلم تولید شودوهر جامعه‌ای نیازبه سینماسرگرمی هم دارند ولی چه خوب بود که در تولید این گونه فیلم ها هم حداقل استانداردهای سینمایی رعایت می شد . پوستر هم همین وضعیت را دارد، ما از گذشته های دور تا به امروز شاهد آثار بی کیفیت هم بوده ایم و باید بپذیریم پوستر خوب از سفارش‌دهنده خوب می‌آید، یک فیلمساز همانقدر که در تولید اثرش وسواس به خرج می دهد برای اکران فیلمش هم باید از سر صبروشکیبایی پیش برود. متأسفانه در بسیاری مواقع تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها چنین توجهی به تبلیغات فیلم شان ندارند و خیلی شتابزده و بی برنامه عمل می‌کنند و می‌خواهند هر طور شده خیلی سریع فیلم را اکران کرده و نمایش دهند. یک سال و گاهی چندسال برای ساخت و تولید یک فیلم وقت گذاشته می شود،بهتر و حرفه ای تر این بود که برای تهیه و طراحی پوستر و تبلیغات فیلم هم از آغاز پیش تولید و یا سه ماه قبل از اکران وقت و زمان مفید را در نةر بگیرند..

طراح پوستر فیلم سینمایی «رستاخیز» تصریح کرد: مخاطب امروز توانایی تشخیص اثر ضعیف از اثری با کیفیت را دارد. پوسترخوب شامل یک "لی آوت" استاندارد، پرداخت مناسب و اجرای دقیق است.

خورشیدی خاطرنشان کرد:بهترین پوسترهای سینمای ایران ازآن استاد مرتضی ممیزاست. ممیز یکی از بزرگ‌ترین و مهم ترین طراحان پوستر در تاریخ سینمای ایران است واغلب پوسترهایی که او برای فیلم‌های سینمایی طراحی کرده است به تنهایی و صرف نظر از خود فیلم یک اثرهنرمندانه هستند. گاهی مواقع ممیز برای یک فیلم معمولی هم پوستری با کیفیت و خوب طراحی کرده است و اثرش هویتی مستقل دارد. در دهه پنجاه وقتی استاد ممیز دانشکده گرافیک را تأسیس کرد ما شاهد نگاه جدی‌تری به گرافیک و به تبع آن طراحی پوستر هستیم. عباس کیارستمی تحصیلکرده گرافیک بود و در آن سال ها برای فیلم «قیصر» پوستری استاندارد و با کیفیتی را طراحی کرد. اساتیدی چون قباد شیوا، آیدین آغداشلو و ابراهیم حقیقی از کسانی هستند که آثار متفاوت و بسیار باکیفیتی در آن سال‌ها و در دهه شصت خلق کرده ا ند اما به اعتقاد من مرتضی ممیز را می‌توان با فاصله بسیار از دیگران، بهترین گرافیست و طراح پوستر همه ادوارتاریخ گرافیک و سینمای ایران دانست.

او افزود: در کشورهای اروپایی مثل فرانسه تولید و طراحی پوستر بر عهده کمپانی‌ها و آژانس های تبلیغاتی است. به عنوان مثال استیون اسپیلبرگ وقتی فیلمی می‌سازد و کمپانی تولید فیلم برای طراحی پوستر اقدام می‌کند، او طراحان پوسترحرفه ای وآشنا با سلیقه خودش را می‌شناسد و ازاین رو به آژانس تبلیغاتی فیلم شان را برای تبلیغات می سپارند که طراح مورد علاقه اش در آنجا مشغول به کار است. البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که در سینمای آمریکا هم با آثار دیجیتالی تجاری بسیاری مواجه هستیم اما از آنجا که آن‌ها به ابزار تسلط بیشتری دارند با رعایت اصول واستانداردها، رنگ و لعاب بهتری در آثارشان دیده می‌شود.

خورشیدی در پایان اظهاراتش گفت: در جهان برخی کشورها در تولید پوسترهای هنرمندانه مشهور هستند و دارای هویت و ژانری مختص به خود شده اند مثل پوسترهای لهستان پس از جنگ جهانی دوم. برای اولین بار لهستانی‌ها برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی وپوستر فیلم‌ها وتئاتر از ایده‌ها و اجراهای هنرمندانه تری استفاده کرده و آثاربسیار چشمگیری خلق کردند که بیش از هرچیز، به اثری هنرمندانه‌ای تبدیل شدند و در نهایت به یک ژانر در طراحی پوستر تبدیل شد که به پوسترهای لهستانی شهرت یافت. متاسفانه در نگاهی کلان و درسطح جهانی تا به امروز پوستر ایرانی هنوز به گونه ای منفک و به عنوان ژانرایرانی هویت پیدانکرده است آن گونه که نگارگری و مینیاتورایرانی دارای پیشینه و هویت تاریخی شناخته شده است. البته گرافیست های ایرانی طی پنج دهه گذشته و به شکلی مجزا و فردی در سطح مجتمع بین المللی گرافیک به اعتیار و افتخارات بسیاری دست یافته اند.

 به هر حال سینما هنر صنعت گران و پر هزینه‌ای است، و هر سال حدود 80 فیلم در سینماهای ایران اکران می‌شود و از بین این آثار تنها 5 یا نهایتاً 10 اثر هستند که فروش قابل قبول و موفقی دارند وهمچنان اکثر پوسترهایی که طراحی شده‌اند بی هویت و تکراری هستند. اغلب تبلیغات فیلم ها هنوز ضعیف است و سینمادارها در جهت دهی افکارعمومی نقش تعیین کننده ای را ایفا می کنند و مشکل بزرگ تر این است که دانش و آگاهی در مجموعه سینمای ما نسبت به این حرفه رشدنکرده است؛ سینماگران باید به این نتیجه برسند که به گرافیست‌های حرفه ای اعتماد کنند. فیلمسازی چون عباس کیارستمی با وجود اینکه خودش گرافیست بود طراحی پوستر خود را به گرافیست‌ها می‌سپرد و به آن‌ها اعتماد می‌کرد و این باید در دیگر فیلمسازان ما هم وجود داشته باشد. البته باید بگویم که به آینده گرافیک در کشورمان خوش بین هستم ، حساسیت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است و اتفاقات بهتری در پیش خواهیم داشت . البته همه این ها نیاز به دانش روزافزون و رسیدن به استانداردهای بصری بیشتری دارد.

مجید کاشانی: بهترین دوره طراحی پوستر فیلم‌های سینمای ایران به دهه 1340 مربوط می‌شود / امروز نگاهی تخصصی به این حرفه وجود ندارد

مجید کاشانی گرافیست و طراح پوستر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره وضعیت طراحی پوستر در سینما اظهار داشت: وضعیت طراحی پوستر در سینمای ایران اصلاً خوب نیست و در 10 یا 15 سال اخیر هیچ نگاه حرفه‌ای و تخصصی به این حرفه و هنر شاهد نبودیم.

کاشانی تصریح کرد: در دهه 1340 که سینمای اصطلاحاً روشنفکری ما رشد کرد و کارگردان‌های موج نو شروع به فیلمسازی کردند را می‌توان درخشان‌ترین دوره طراحی پوستر در سینمای ایران دانست.

او افزود: به نظر من ابزار و تکنیک در این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد و بیش از هر چیز فکر کسی که طراحی می‌کند حائز اهمیت است. اندیشه و فکری که طراح دارد می‌تواند منجر به خلق اثری درخشان شود. ما پس از ورود فتوشاپ به این عرصه هم آثار بسیار خوبی داریم، نمی‌توان استفاده از فتوشاپ را مخرب دانست و به نظر من مهم سواد، تبحر و دغدغه طراح است.

طراح پوستر فیلم سینمایی «آتشکار» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی در نزول کیفی آثار به بودجه و هزینه برمی‌گردد. تهیه‌کننده‌ها تمایل چندانی به هزینه کردن برای طراحی پوستر ندارند و به همین دلیل نمی‌خواهند با طراحان حرفه‌ای برای بیشتر یا کمتر شدن هزینه طراحی پوستر بحث و جدل داشته باشند و حتی حاضرند طراحی پوستر را به فردی بی تجربه و کارنابلد بسپارند.

این طراح پوستر فیلم در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: پوستر تنها عنصر یک فیلم در حوزه تبلیغات است که در طول تاریخ باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. تیزر و سایر اقلام تبلیغاتی به مرور کنار می‌روند، در دسترس نیستند و فراموش می‌شوند اما پوستر اینگونه نیست، ما همچنان پوستر فیلم‌های کلاسیک را می‌بینیم و به نوعی پوستر را می‌توان تنها عنصر ماندگار خارج از فیلم دانست.

کاشانی درباره طراحی پوستر فیلم در دیگر کشورهای جهان گفت: وضعیت نزول کیفیت طراحی پوستر فیلم‌ها را در همه جای دنیا می‌توان دید. اگر نگاهی به فیلم‌های اسکار و فیلم‌های جشنواره کن داشته باشید متوجه این موضوع می‌شوید که در اسکار که نگاه تجاری غالب است کیفیت پوسترها پایین‌تر است اما در جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم کن هنوز هم می‌توان پوسترهای با کیفیت هنری دید. قطعاً معضل بی‌توجهی به کیفیت پوستر فیلم‌های سینمایی را می‌توان در همه جای دنیا دید اما در ایران وضعیت به مراتب بدتر از این کشورها است.

او در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: پوستر فیلم دو کارکرد دارد و یک کارکرد مربوط به تبلیغات اثر می‌شود که شاید با توجه به پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی افراد و رشد آن شاید این کارکرد پوستر امروز کم‌تر شده باشد اما یکی دیگر از کارکردهای اصلی پوستر فیلم می‌تواند به ثبت یک فیلم با نشانه‌ای خاص در تاریخ سینما باشد. وقتی فیلم شما مخاطب خاص دارد طراحی پوستر می‌تواند به شکلی باشد که نظر او را هدف قرار دهد و توجهش را به خود جلب کند و این کارکرد پوستر برای فیلم شما همیشه باقی می‌ماند. در کتاب «صد و پنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اگر نگاهی به پوسترهای طراحی شده پس از انقلاب داشته باشیم شاید تنها 20 پوستر از بین این همه اثر وجود داشته باشد که بتوان گفت کیفیت خوبی دارند و واقعاً سال‌هاست پوستری شاهد نبودیم که اتفاقی نو و تازه در این عرصه رقم زده باشد.

محمد روح‌الامین: فتوشاپ طراحی پوستر در ایران را بیمار کرده است / اگر فتوشاپ را از طراحان امروزی بگیرید حتی بلد نیستند قلمو به دست بگیرند

محمد روح‌الامین گرافیست و طراح پوسترهای سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اظهار نظر درباره وضعیت طراحی پوستر در نگاهی کلی و یکپارچه نمی‌تواند اظهار نظری دقیق باشد. طراحی پوستر فیلم در کشور ما بجز موارد انگشت شمار ، وضعیتی بیمار گونه ایی دارد و این وضعیت  نیاز به درمان دارد و باید نگاهی کارشناسی و دقیقی به آن بشود.

روح‌الامین خاطرنشان کرد: از این بابت می‌توان وضعیت طراحی پوستر را بیمار دانست که در گذشته اگر قرار بود کسی وارد این عرصه شود و پوستر طراحی کند باید دوره‌هایی از هنرهای کلاسیک را می‌گذراند، خوش‌نویسی، تصویر سازی ، نقاشی و... می‌دانست ولی امروز فاجعه‌ای چون فتوشاپ به این حرفه وارد شده و طراحان تنها با دیدن چند ویدئو در یوتیوب و بعد تسلط نسبی به  فتوشاپ و تماشای سطحی  کار های موفق شروع به طراحی می کنند و   کافی است شما به یکی از عوامل اصلی در سینما ارتباط داشته باشید  ، وبعد کار شروع میشود .متأسفانه دیگر نیازی نیست حتی بر هنرهای پیش‌نیاز این کار تسلط داشته باشید.

او افزود: این فاجعه تقریباً از اوایل دهه 1370 با ورود فتوشاپ به این عرصه آغاز شد و فتوشاپ به جای یک ابزار به یک اصل و عنصر تعیین‌کننده تبدیل شد و در حالیکه در گذشته طراح با ابزارهایی چون رنگ، گواش، قلمو و... مواجه بود امروز همه این‌ها کنار رفته و تنها طراحی با عکسی که عکاس فیلم گرفته به ساده‌ترین شکل در فتوشاپ صورت می‌گیرد و به جرأت می‌توان گفت که 80 درصد طراحان ما نه تحصیلاتی لازم در این زمینه را دارند و نه تجربه کافی.

طراح پوستر فیلم سینمایی «رگ خواب» در ادامه خاطرنشان کرد: از نگاه من پوستر می‌تواند نماینده تبلیغاتی فیلم باشد و صاحب اثر اگر بخواهد عنصری هنری نمایندگی فروشش را بر عهده داشته باشد پوستر می‌تواند بهترین گزینه باشد. در طراحی پوستر یک اثر لازم است طبیعت و اقتضاعات فیلم را بررسی کرد و با در نظر گرفتن استانداردهای یک اثر هنری و توجه به مارکت فیلم پوستر را طراحی کرد. در اکثر پوسترهایی که این روزها شاهدش هستیم تنها یک جنبه از اثر مد نظر است و آثار یا فقط اصطلاحا هنری هستند  و یا  به شکل ناشیانه و سطحی، تنها به مارکت و فروش اثر فکر می‌شود؛ اما به نظر من شکل درست طراحی این است که به نقطه‌ای هم‌رس در بین این دو مسئله برسیم و بنده همیشه در آثاری که خلق کرده‌ام چنین هدفی داشته‌ام ، اما اینکه موفق بودم یا خیر ،آن جای گفتگوست.

او افزود: در سال‌های اخیر توجه به چنین موضوعاتی را در آثار شاهد نبودم و بیش از هر چیز نوعی تقلید دیده می‌شود که عموماً کپی است یا ملغمه‌ای از تصاویر رنگارنگ است. اگر بخواهیم به آثار با کیفیت و خوب گذشته رجوع کنیم به نظر من در بین آثار دهه 40 و 50 و برخی آثار دهه 60 می‌توان پوسترهای قابل توجهی پیدا کرد. در آن سالها اساتیدی چون استاد مرتضی ممیز طراحی پوستر این آثار را بر عهده داشتند اما در آن زمان  هم مثل امروز  طراحی‌ها معطوف به سلیقه مخاطب عام  و خاص  بود که البته در آن دوره اتفاقات درست می افتاد  یعنی طراح هنری کار خودش را بلد بود و ادا ی کاری را ایجاد نمی کرد و متاسفانه امروزه اتفاقاتی به عنوان پوستر فیلم می افتد که اگر پوستر هم باشند و طراح خوبی آنها را هم  ساخته باشد ،اما به هیچ وجه پوستر فیلم نیستند و پیامشان برای جلب مخاطب و نمایندگی تبلیغی یک فیلم سینمایی نیستند . بگذریم ، در آن سالها   طراح پوستر های عام پسند هم مسلط به تصویر سازی استاندارد و ترکیب بندی متناسب با اون شکل از کار بودند . در اون سالها  اساتیدی چون محمدعلی حدت و محمدعلی باطنی دست به قلم بودند و به معنای واقعی می‌شد آن‌ها را هنرمند دانست.و  استاد علی خسروی جزو نوابغ این حرفه جز کسانی بودند که خاطرات بی مانندی از کارهاشون داریم  و این افراد پیش از ظهور فتوشاپ توانایی‌های بسیاری کسب کردند که واقعاً روی مقوا کار می‌کردند و دست به قلم می‌بردند اما امروز با پیشرفت تکنولوژی به نظر می‌رسد کمتر کسی حوصله یاد گرفتن نقاشی، خوشنویسی و طراحی را دارد چرا که به وسیله فتوشاپ بدون کمترین درک از طراحی پوستر فیلم می‌توان اثری خلق کرد که متأسفانه مورد توجه تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها هم قرار می‌گیرد. اگر به این طراحان بگوییم که فتوشاپ را کنار بگذارند نه تنها قادر به طراحی پوستر نیستند که حتی نحوه دست گرفتن قلمو را هم بلد نیستند ، البته که امروز ابزار تغییر کرده اما مراد بنده از ابزار دقیقا چیزی است که ما به وسیله آن ایده‌ای خلاقه و توانایی های تکنیکی خود را اجرا می کنیم نه اینکه ابزار امکانات خودش را جلوتر از فهم ما به ما تحمیل کند.

روح‌الامین درباره تأثیر پوستر بر تبلیغ آثار سینمایی گفت: شاید در گذشته برای آثار پرفروش هزاران نسخه از پوستری که طراحی شده چاپ و در سطح شهر پخش می‌شد اما امروز به واسطه ورود فضای مجازی به زندگی مردم هر نسخه از پوستری که طراحی می‌شود میلیون‌ها نسخه از آن منتشر می‌شود و نکته جالب توجه این است که با وجود کثرت میزان پخش نسخه‌ها توجه به جزئیات به حداقل رسیده است و افراد برای پرداختن به جزئیات زحمت چندانی به خودشان نمی‌دهند چرا که جزئیات در صفحات کوچک موبایل چندان به چشم نمی‌آید و با هزاران ایراد و اشکال می‌توان یک اثر را در نسخه‌های بسیار زیاد منتشر کرد و کسی هم متوجه آن نمی‌شود.

طراح پوستر فیلم سینمایی «دوزیست» در ادامه اظهار داشت: ریشه مشکلات را تنها در بحث‌های هنری و شکل طراحی نباید جستجو کرد. در مراودات حرفه‌ای بین تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها با طراحان پوستر  و تمایلات گاها متناقض ماجراهای بسیاری وجود میآورد  که آن‌ها هم به شکلی در شکل‌گیری این وضعیت تأثیرگذار هستند. متأسفانه اکثر تهیه‌کننده‌ها سعی دارند در این زمینه کمترین هزینه را داشته باشند و حتی برخی مواقع تصور بر این است که نباید برای طراحی پوستر هزینه‌ای صورت گیرد  و هر کس که در این حرفه مشغول به کار است تنها با ذوق و علاقه‌اش کار می‌کند و نیازی به پول و درآمد ندارد. در این بین جوانانی پیدا می‌شوند که ذوق، علاقه و میلشان به دیده شدن باعث می‌شود حتی به رایگان پوسترهایی به شکل بسیار مبتدی طراحی کنند و  با جرح و تعدیل های بسیار از اتود اصلی خود اصلا مشکلی ندارند و حتی اونقدر اتود ارائه می کنند تا کاری به امضای آنها منتشر شود تنها  این افراد خواسته‌شان این است که نامشان به عنوان طراح پوستر مطرح شود و اصلاً دغدغه حرفه‌ای این کار را ندارند. و این شیوه باعث میشود هیچ گاه طراحی جدی گرفته نشود .

این طراح پوستر با اشاره به تأثیر تکنولوژی بر طراحی پوستر در دنیا تأکید کرد: در دنیا هم ظهور تکنولوژی قطعاً تأثیرات مخرب خود را بر این حرفه گذاشته است. چندی پیش مستندی از طراح پوستر فیلم‌های استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس  و... می‌دیدم که همین گلایه‌ها و انتقادات را به شرایط حاضر داشت. با وجود اینکه شرایط حاضر در همه جای دنیا وجود دارد ما به عنوان طراح پوستر باید به اصول کارمان پافشاری کنیم. با وجود اینکه این گلایه‌ها و اعتراضات به وضعیتی که وجود دارد در دنیا هم دیده می‌شود . اما بخاطر اهمیت اصول کار حرفه ایی بشدت نیاز هست که ما کیفیت و فهم خود رو ارتقا بدیم و سفارش دهنده رو قانع کنیم که این کار علی رغم این که شاید خواهر یا برادر و یا هر یک از اقوام نزدیکشان با توسل به فوتوشاپ می توانند کارهای با مزه ایی بکنند لکن این کار ریشه در تاریخ طولانی تصویر سازی و گرافیک بیش از صدوچند ساله سینما دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار