وی با بیان اینکه امروز با پدیدهای به نام قاچاق در کشور روبرو هستیم، افزود: اکنون سیاستهای کلان کشور در راستای حمایت از تولید داخل و کنترل واردات است.
خسروتاج در تشریح ابزار این وزارتخانه در کنترل واردات اظهار کرد: قانون و عمل به آن ابزار دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است. قانون برنامه پنجم توسعه ذیل ماده 103، سیاستهای وارداتی را در قالب تعرفه و عوارض گمرکی محدود کرده است، به این معنا که ایجاد هر نوع مانع غیرتعرفهای و غیرفنی در مسیر واردات غیرقانونی است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این صراحت قانون برنامه پنجم توسعه است و مدیریت واردات باید در قالب سیاستها و تمهیداتی که در قانون طراحی شده، انجام گیرد، در غیر این صورت قانونشکنی کردهایم.
وی با تاکید بر روش عقلایی برخورد با واردات یادآور شد: در کمیته ماده یک که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی تشکیل جلسه میدهد، هر واحد تولیدی، ظرفیتها و پتانسیلها، میزان توانایی خود در تأمین نیازهای کشور و میزان نیاز کشور به واردات را مطرح میکند و سپس بر اساس جلسات این کمیته، کتاب «مقررات صادرات و واردات» تدوین و مشخص میشود که در راستای حمایت از تولید داخل، میزان سود بازرگانی و تعرفة هر قلم کالا چقدر باشد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این شیوه، روش عقلایی برخورد با واردات است که به خوبی تولید را لحاظ میکند و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هم در همین مسیر گام برمیدارد.
خسروتاج درباره انتقادات مطرح در زمینه واردات خاطرنشان کرد: هر نوع سیاست تجاری باید در کنار حمایت از تولیدکننده حمایت از مصرفکننده را نیز لحاظ کند؛ بنابراین ما نمیتوانیم به دلیل حمایت از تولید داخل ذائقه مصرفکننده را فقط به محصولات داخلی محدود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه برنامهریزی و مدیریت در واردات مطمئنا با راهحلهای یک بعدی میسر نمیشود، تصریح کرد: اگر تجارت از اصول و قاعدهمندی کافی برخوردار نباشد، نتیجه آن با بیقاعدگی و سختیهایی مواجه میشود که بیشک زمینه قاچاق را فراهم خواهد کرد؛ بنابراین میبینیم باید در کنترل واردات و مدیریت آن به مؤلفههای بسیاری توجه کرد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در کشوری که قاچاق زیاد است، یعنی نظام وارداتی آن بسیار سختگیرانه است. منتقدانی که میگویند واردات به طور بیرویه انجام میشود و هر کالایی را میتوان به کشور وارد کرد، حتما مسأله قاچاق را نادیده گرفتهاند، زیراکه ریشه اقتصادی قاچاق سود و عوارض و تعرفه گمرکی بالاست.
وی گفت: پیچیدگی مکانیزم واردات، خریدار را به سمت روشهای غیررسمی واردات
سوق میدهد، بنابراین میبینیم که گفته منتقدان با هم تناقض دارد، کسانی که
دولت را متهم به واردات بیرویه میکنند، قطعا به تناقضگویی مبتلا
شدهاند.