کد خبر: ۱۵۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
مستندساز و فعال محیط زیست می‌گوید دنا با این وضعیت تخریب‌ها دیگر نایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ سید جواد هادی‌اصل طی یادداشتی آورده است: به دلیل حساسیت روی پروژه  توسعه جاده سی‌سخت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که به اجمال به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد جاده ای که نای دنا را  بریده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر این زیست بوم خواهد گذاشت.

اول اینکه  این جاده در منطقه حفاظت شده دنا قرار گرفته و دنا یک ذخیره گاه زیست کره است، آیا از اهمیت یک منطقه حفاظت شده با این سطح اطلاع دارید؟
دنا  ارزشمندترین و بزرگترین زیستگاه در جنوب کشوره و متعلق به شخص یا گروه و حتی استان ما نیست بلکه طبق قوانین بین المللی متعلق به تمام مردم دنیا و کره زمین است پس هرگونه مقایسه کردن این منطقه و نوع جاده سازی و حفاظت آن با سایر مناطق استان و جاده های دسترسی کاملا غلط و غیر علمی ست و بیشتر بر حسب ناآگاهی و تعصبات نادرست شمرده می‌شود.

دوم این جاده نیازی به تعریض ندارد و باید نقاط حادثه خیز برطرف شود
 کمترین آمار تلفات جاده ای استان در این جاده اتفاق می‌افتد و در برخی فصول سال تردد بالایی دارد نه در طول سال، پس بهانه حادثه خیز بودن تنها یک فریب عمومی بیش نیست. 

سوم مردم عزیز  باید این نکته را در نظر بگیرند که اگر دنبال حق هستند ، حقشان فراتر از اینهاست و با این نوع جاده سازی غیر اصولی در واقع پیمانکاران و مسولین مرتبط با جاده به حقوقشان ظلم می‌کنند و توسعه پایداری شکل نمی‌گیرد و چند صباحی احساس خوبی دارند و بس! 

این جاده باید پل های قوسی و کابلی بزرگ و زیبا داشته باشد و تونل های استاندارد ، مانند استانهایی چون خوزستان که خود رونق گردشگری و توسعه پایدار است ولی چون نان در خاک برداری است متاسفانه در ظلمی آشکار هم به منطقه هم به طبیعت و مردم به جای احداث پل ها و تونل‌های استاندارد و زیبا به جان طبیعت بی زبان و ارزشمندمان افتادند.

چهارم سایر مناطق استان که جاده سازی می‌شود به هیچ عنوان شبیه دنا نیستند، چون آن مناطق در محدوده حفاظت شده نیستند و حتی تراکم جنگلی دنا را ندارند (البته ضعف نظارتی منابع طبیعی استان قابل کتمان نیست) آن مناطق راه حل مناسبی ندارند که بشود اجرا کرد آن مناطق تردد و تلفات جاده ای بالایی دارند و اصلا قابل مقایسه با دنا نیستند به طور مثال همین جاده سادات امامزاده علی به سمت سرفاریاب سال گذشته دقیقا در نقطه ای که هم اکنون مشغول جاده سازی هستند یک خانواده 9 نفری اهل چرام کامل از بین رفت و داغ سنگینی بود برای استان و در سال های قبل تلفات سنگین تری نیز داشته است، آخرین تلفاتش مربوط به دو هفته قبله و حوادث روزانه نیز وجود دارد پس لطفا این مقایسه‌های غیر اصولی را نداشته باشید و اسیر جوسازی های عده ای سودجو و غیرکارشناس نشوید.

پمجم نکته پایانی و مهم خلاصه بگویم؛ تمام ما مدیون دنا و رشته کوه زاگرس هستیم به واسطه وجود دنا تراکم ابرها صورت می‌پذیرد و به واسطه پوشش گیاهی و جنگلی و اثرات آن بارش‌های مختلف فرو می‌ریزد و چشمه ها جاری می‌شود و رودها خروشان، باغاتمان را گلستان می‌کنیم و کشاورزی هایمان رونق می‌گیرد، نفس می‌کشیم و آب و نانی و روزگاری می‌گذرانیم هرگونه خسارت به حیات وحش و جنگل و گیاهان دنا یعنی بریدن نان آن روستایی در آخرین نقاط رود خرسان، بشار ، حتی خوزستان و خلیج فارس و نابودی حیات همه؛ تمام

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار