کد خبر: ۱۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حداقل سرمایه‌ ایرانیانی که خارج کشور هستند 600 میلیارد دلار است و این در حالیست که ما در داخل کشور با کمبود سرمایه مواجهیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، دکتر سهراب دل‌انگیزانبا اشاره به عدد بزرگ سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور، خاطرنشان کرد: می‌توانیم این میزان سرمایه را بازجذب و وارد کشور کنیم. حتی ثروتمندترین کشورهای دنیا نیز به سرمایه‌های خارج کشور نیاز دارند و باید انجام شود.
 
مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: دلیل خروج سرمایه‌ها از کشور، نبود شرایط آسان سرمایه‌گذاری در داخل است که باعث می‌شود سرمایه به جایی که شرایط آسان‌تر است فرار کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، نبود امنیت، استفاده نشدن در مسیر درست و به کار نگرفتن مناسب سرمایه را از دلایل فرار سرمایه‌ها از ایران دانست و تاکید کرد: در کشورهای دیگر که بعضی از آنها در کنار ما هستند مانند دبی، ترکیه و قطر شرایط برای سرمایه‌گذاری بسیار آسان است. در کشورهای دیگر شرایط سرمایه‌گذاری راحت است و همه مسیرها برای سرمایه‌گذار فراهم شده است. سرمایه‌گذار فقط باید روی اتوبانی صاف گاز بدهد، اما در ایران ما سرمایه‌گذار را دعوت می‌کنیم بدون اینکه کاری برایش انجام دهیم و او باید روی یک جاده سنگلاخی حرکت و مسیر خود را باز کند.
 
به گفته این استاد دانشگاه، در کشورهای دیگر سرمایه‌گذار، نفوذ و احترام دارد و برای او ارزش قائل هستند و ما نیز باید به این باور برسیم که سرمایه‌گذار لطف و خدمت می‌کند و انسان بدی نیست.
 
دل‌انگیزان تصریح کرد: موضوع دیگر این است که تنها نباید به جذب سرمایه‌های خارجی اکتفا کنیم، زیرا هم اکنون هم بسیاری از سرمایه‌ها در حال خارج شدن است و باید جلوی این روند و فرار سرمایه‌ها گرفته شود. تنها راهکار این است که آسان شدن سرمایه‌گذاری به باور مسئولین تبدیل شود، هم در عمل و هم در قوانین و مقررات.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص پیامدهای خروج سرمایه از کشور عنوان کرد: اثرات شدید منفی خروج سرمایه از کشور در کل کشور مشهود است. ما در هر منطقه‌ای برای سرمایه له‌له می‌زنیم و بواسطه نبود سرمایه کافی از بیکاری و درآمد پایین رنج می‌بریم. ما در کشور امکانات و پتانسیل‌های زیادی داریم که برای راه‌اندازی لنگ سرمایه هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار