کد خبر: ۱۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
هر ساله با نزدیک شدن به فصل گرم، سیاست‌های تشویق مشترکان به مصرف کمتر آب یا تنبیه و جریمه برخی مشترکان پرمصرف از سر گرفته می‌شود تا شاید از این طریق بتوان بخشی از مصرف روزافزون آب در فصل گرما را کنترل کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  اقتصادنیوز ،در حالی که با نزدیک شدن به فصل تابستان، گرمای هوا هم وزارت نیرو را ناچار به ایجاد سیاست‌های جدید در حوزه مصرف کرده ، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این وزارتخانه در نظر دارد، سیاست‌های کیفری خود در حوزه آب را اصلاح کند.
 
هر ساله با نزدیک شدن به فصل گرم، سیاست‌های تشویق مشترکان به مصرف کمتر آب یا تنبیه و جریمه برخی مشترکان پرمصرف از سر گرفته می‌شود تا شاید از این طریق بتوان بخشی از مصرف روزافزون آب در فصل گرما را کنترل کرد.
 
با این حال، این سیاست وزارت نیرو تاکنون جواب درستی را درپی نداشته است. هربار هم انتقادی که از سوی کارشناسان بیان می‌شود، در همین راستاست. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند آنچه که باید مسئولان آب کشور تمام تلاش خود را بر آن بگذارند،‌ اصلاح سیاست‌های مدیریت منابع آبی است و تنها از این طریق است که می‌توان بخشی از مصرف آب در فصل گرما را کنترل کرد.
 
در این میان، آنچه که اخیرا اعلام شده،‌ اعتراف برخی مقامات دولتی به اشتباه بودن سیاست‌هایی است که پیش از این در حوزه آب و حفاظت از منابع آبی اعمال می‌شد. این مسئله در صحبت‌های معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز دیده می‌شود. الهام امین‌زاده اخیرا اعلام کرده است که " سیاست کیفری موجود در حوزه آب برای حفاظت و صیانت از منابع آبی جوابگو نیست و باید اصلاح شود."
 
الهام امين زاده عنوان کرده است که " در برنامه ششم توسعه، با توجه به تغيير اقليمي که در کشور رخ داده، تمامی مقررات مربوط به آب بايد مورد بازبينی قرار گيرد و با ۲۰۰ هزار چاه عميق غيرمجاز که در کشور در دست بهره‌برداری است، به‌ شدت برخورد شود."
 
وی در عین حال با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست کیفری در حوزه آب اظهار کرده است: بازبینی قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه، شکل گیری گفتمان ملی برای مدیریت بحران آب، پیشنهاد فرابخشی آب و خاک، افزایش بهره‌وری در صنعت و کشاورزی با سیاست تعدیلی از مهم‌ترین اولویت های توجه به بخش آب است.
 
صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور در شرایطی است که برخی گزارش‌ها نشان از ناپایداری ذخایر آب شمال دارد. مرتضی موسوی، یک مقام مسئول در وزارت نیرو اخیرا عنوان کرده است که ۵۴ رودخانه در پُربارش ترین استان کشور بدون استفاده مناسب به دریا می‌ریزند.
 
وی در صحبت‌های خود به مسئله کاهش بارش‌های جوی نیز اشاره کرده است که این مسئله حتی در استان گیلان نیز دیده می‌شود. بر این اساس و باتوجه به صحبت‌هایی که معاون رئیس‌جمهور در خصوص اصلاح سیاست‌های آبی زده بود،‌ به نظر می‌رسد که وزارت نیرو با نزدیک شدن به فصل گرم، در حال اتخاذ سیاست‌های جدیدی در حوزه آب است تا بتواند در تابستان امسال بر خلاف سال‌های قبل، تغییری در حوزه مصرف ایجاد کند.
برچسب ها: سیاست ، کیفری ، آبی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار