کد خبر: ۱۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که ایران در حال بررسی ۶ مسیر برای صادرات گاز به اروپاست گفت: خط لوله گاز ترکیش استریم یکی از این مسیرهاست.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  تسنیم، عزیزالله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: «ایران در حال بررسی چند مسیر برای تحویل گاز به اروپا است که احتمالا تعداد آنها به حدود پنج یا شش مسیر می رسد.»
این مقام ایرانی که در گفت و گو با خبرگزاری روسی ریانوستی سخن می گفت افزود: ایران ممکن است از خط لوله گاز ترکیش استریم ترکیه به عنوان یکی از این مسیرها استفاده کند.
ترکیش استریم یک نام کاری برای خط لوله گاز پیشنهادی روسیه به ترکیه است که از دریای سیاه می گذرد. این خط لوله جدید گاز روسیه را به روستای کیی کوی در بخش اروپایی ترکیه خواهد رساند و از آنجا از طریق این خط لوله گاز به یونان خواهد رفت.
رمضانی که در پاریس به سر می برد افزود: «هنوز هیچ مذاکره ای در این باره (استفاده از خط لوله ترکیش استریم) انجام نشده، اما این می تواند ایده خوبی برای شروع گفت و گوها باشد، زیرا این خط لوله می تواند برای انتقال گاز ایران به اروپا نیز مورد استفاده قرار گیرد.»
رمضانی در ادامه گفت، ترکیش استریم تنها مسیری نیست که ایران ممکن است برای انتقال گاز به اروپا از آن استفاده کند. مسیرهای دیگر شامل دریای سیاه، عراق، سوریه و مدیترانه هستند. وی اضافه کرد، تحلیل های لازم برای انتخاب «بهترین مسیر» بر اساس نرم ها و هزینه فایده های اقتصادی انجام خواهد گرفت.
ایران و گروه 1+5، روز دوم آوریل، در لوزان به تفاهمی اولیه برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته ای تهران دست یافتند. در صورت نهایی شدن این توافق، کشورهای غربی تحریم ها علیه ایران را لغو خواهند کرد.
ایران که دومین ذخایر گازی بزرگ جهان را در اختیار دارد، به رغم تحریم های بین المللی و عدم دسترسی به سرمایه گذاری خارجی توانسته به نحو مقتضی از منابع انرژی خود بهره برداری کند. در صورت بازگشت ایران به بازار، صادرات گاز این کشور تاثیری جهانی بر صنعت گاز خواهد گذاشت.
برچسب ها: صادرات ، گاز ، اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار