روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ فرودگاه امام خميني (ره) با هدف پاسخگويي به نيازهاي روز افزون امكانات فرودگاهي كشور از يك سو و افزايش كيفيت نسبي حمل و نقل هوايي داخل وخارج كشور از طرف ديگر ساخته شد تا جايگاهايران را در جهت دستيابي به قطبي مهم دررسيدن به استانداردهاي جهاني به لحاظ فرودگاهي وترانزيت هوايي تثبيت كند.
اما نكته مهماينجاست كه در روزي كه ماكت فرودگاه امام خميني (ره) تعبيه گرديد ساختاين فرودگاه در چهار فاز طراحي شد ومقرر شد كه هرچهار فاز آن به اتمام برسد تا فرودگاه امام خميني (ره) به يك شهر فرودگاهي تبديل شود.
افزايش روز افزون تعداد مسافران هوايي در كشور از يك سو وجابجاييهاي ترانزيتي ازطرف ديگر سبب شده است تا توسعه فرودگاه امام خميني (ره) هرچه بيشتر مهم به نظربرسد.
البته بايد بهاين نكته مهم اشاره كرد كه سرمايه گذاري در بخشهاي صنعت هوايي به تنهايي از سوي دولت امكان پذير نيست ونيازمند جذب وتامين روشهاي مختلف فاينانس ازمنابع خارجي است.اما با وجوداينكه فرودگاه بينالمللي امام (ره) در كشور به عنوان پيشاني حمل ونقل هواييايران به شمار ميرود اما هنوز براي مسافراني كه قصد خروج از كشور رادارند سالن مناسبي را براي استراحت آنها ندارد وحتي ديده شده است كه اگر پروازي با تاخير روبرو شود مسافران آن پرواز ساعتهاايستاده در انتظار پرواز خود هستند. از طرفي عدم وجود شرايط مناسب از نظر امكانات رفاهي وخدماتي در سالني كه پس از عبور مسافران ازگيتهاي خروجي وقبل ازرسيدن به تونل پرواز سبب شده است تا بسياري از مسافران با مشكلات متعدد وگوناگوني مواجه باشند.هرچند هرساله وبا آغاز سال نو سعي ميشود درجهت افزايش ظرفيت سالنهاي مسافري در فرودگاه امام(ره) گامهاي جدي برداشته شود ولي به نظر ميرسد كه هنوز براي رسيدن به استانداردهاي جهاني بايد راه زيادي را طي كرد.ازمشكلات ديگر در فرودگاه امام(ره) بخشهاي خدماتي آن است كه مسایل و درگیریهای زیادی را برای مسوولان فرودگاه و مسافران به وجود میآورده است.در واقع مسافران قبل از خروج از کشور بایدعملیات بانکی مختلفي را انجام دهند که یکی از آنها دریافت ارزهاي مسافرتي است كه البته مسافران میتوانند این کارها را خارج از فرودگاه هم انجام دهند اما بعضي ازآنها این کارها را به داخل فرودگاه موکول میکنند كه در آنجا به دليل نبود نيروي انساني كافي در بانكهاي فرودگاه مشكلات زيادي را بوجودآورده است. به طور مثال اگر فرض شود درهرساعت بين پنج تا شش پرواز انجام شود وتنها از ميان تعداد مسافران همهاين پروازها 20درصد از آنها هم ارز مسافرتي نگرفته باشند آن وقت بايد شاهد صفهاي طولاني در وروديهاي بانكهاي فرودگاه امام (ره) باشيم كهاين امر با توجه به كمبود پرسنل بانكي در فرودگاه موجب شلوغي ومعترض شدن مسافران خواهد شد.هرچندمديركل سابق فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) بارها گفته است كه در نامههاي متعدد از بانك مركزي در خواست كردهايم كه فكري به حال پرداخت عوارض واخذ ارز مسافرتي در خارج از فرودگاه بكنند زيرا انجاماين دو عمليات بانكي به طور همزمان در فرودگاه را درست نميدانيم.البته بايد پذيرش ظرفيت پايين مسافردر فرودگاه امام (ره) را هم از ديگر مشكلاتاين فرودگاه دانست به طوري كه وزير ره وشهرسازي دربازديد خود از عمليات اجرايي ترمینال زیارتی سلام دراين فرودگاه بهايرنا ميگويد: انتظار داریم تا سه سال آینده با احداث این دو ترمینال ظرفیت پنج میلیون مسافری این فرودگاه به 30 میلیون مسافر در سال افزایش يابد.وي اظهار ميكند: قرار است ترمینال زیارتی سلام طی 14 ماه آینده به بهره برداری برسد و امیدوارم در عید سعید فطر سال آینده زائران خانه خدا و عتبات عالیات بتوانند از این سالن به نحو مطلوب استفاده کنند.آخوندي تصریح ميكند: فراخوان عمومی برای تعیین سرمایه گذار ترمینال مسافری 20 میلیون نفری فرودگاه بین المللی امام ارایه شده است تا سرمایه گذاران بتوانند این ترمینال 200 هزار مترمربعی را پس از سه سال به بهره برداری برسانند.وی ادامه ميدهد: برای تسهیل تردد مسافران از این فرودگاه نیز قرار است شبکه ریلی کشور به پایانههای مسافری فرودگاه امام وصل شود و نحوه اتصال این فرودگاه به بزرگراه آزادراهها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وزير راه وشهرسازي با بیاناينكه احداث ترمینال زیارتی سلام حدود 400 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، ميگويد: 50 میلیارد تومان در عید امسال به این پروژه پرداخت شده است تا شرکت ملی ساختمان که یکی از زیرمجموعههای بنیاد مستضعفان است، احداث این ترمینال را با سرعت بیشتری دنبال کند. در همين حال رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه سرعت ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) رضایتبخش نیست، ميگويد: باید از منابع داخلی برای اجرای پروژهها استفاده کنیم.
فخریه کاشان در بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند ساخت ترمينال سلام در فرودگاه امام به تسنيم گفت: ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی(ه) زمانی شروع شد که کشورهای همسایه جزایر کوچکی بودند اما این کشورها امروز دارای فرودگاههای بزرگ بوده و چندصد میلیون مسافر را مدیریت میکنند اما ما همچنان اندرخم یک کوچهایم.وی تصریح ميكند: یکی از اهداف ما بهبود کیفیت وضعیت موجود فرودگاه است و در این راستا گروهی تعیین شده اند که در حال معاینه وضعیت هستند تا نسخهای را بپیچند و بتوانیم عبور و مرور مردم را تسهیل کنیم.رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تأکید براینکه سرعت ساخت ترمینال پنج سابق و سلام فعلی مورد رضایت نیست،ميگويد: از بنیاد مستضعفان میخواهیم پروژه را سه شیفته کند آنها مسئله پول را مطرح کردهاند در این زمینه همکاری مشترکی با آنها خواهیم داشت.رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تأکیدميكند: جذب منابع و تجهیز آن برای پروژههای فرودگاهی به دست پیمانکاران داخلی میسر است و به جای آنکه درب خانه چینیها را بزنیم باید از منابع داخلی استفاده کنیم.ازسوي ديگر فرهاد پرورش مدير اجرايي شركتايراناير درباره مشكلات فني فرودگاه امام به فارس ميگويد: صنعت هوایی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریمها بیشترین چالشها را در کشور داشته است اما بخشی از این چالشها مربوط به خود ما است.وي ميافزايد: نبود امکان اختصاص هواپیمای جایگزین همزمان در دو فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد و هزینه سنگین پروازهای خالی از فرودگاه امام به مهرآباد از مشکلات ایرلاينها بابت دو فرودگاهی بودن تهران است. پرورش تصريح ميكند: در حال حاضرفرودگاه امام خميني (ره) مشکلاتی دارد ومتاسفانه زمانی کهاين فرودگاه طراحی میشد به این مشکلات توجهی نشده بود. مدير اجرايي شركتايراناير تصريح ميكند: متأسفانه هنوز خط آهن فرودگاه امام (ره) تکمیل نشده است وهمين امر با توجه به فاصله 30كيلومترياين فرودگاه تا تهران براي مسافران مشكلات متعددي را هم از لحاظ هزينهاي وهم به لحاظ رفت وآمدايجاد كرده است.وی ميافزايد: زمانی که فرودگاه امام (ره) ساخته میشد باید به پروازهای داخلی، فرودگاه مهرآباد و پروازهای ایرلاینهاي مختلف در كشور توجه میشد تا امروز شاهد ضربه خوردن شركتهاي هواپيمايي نباشيم. به هرحال آنچه مهم به نظر ميرسداين است كه فرودگاه امام با هدف ارتقا وپيشرفت امكانات سخت افزاري در حمل ونقل مسافري وكالايي از طريق خطوط هوايي چه در داخل وچه در سطح بين اللملي ساخته شده است اما نكته مهماينجاست كه هنوزاين فرودگاه نتوانسته است انتظارات هم مسافران وهمايرلاينهاي مختلف را برآورده كند.البته نبايد نسبت به تغيير پي درپي وزودهنگام مديريتاين فرودگاه در عقب افتادن برنامههاي توسعهاي آن بي توجه بود به طوري كه همين كمتراز يك ماه پيش بود كه چلندري كه تنها يازده ماه از مديريتش در فرودگاه امام گذشته بود با حكم وزير راه وشهرسازي جاي خود را به سيدي كه قبلا مديريت فرودگاه شيراز را برعهده داشت ناديده گرفت.هرچند اميد ميرود كه مشكلات متعدد فرودگاه بينالمللي امام (ره) ازعملياتهاي بانكي گرفته تا ساخت ترمينالهاي جديد به منظور افزايش ظرفيت مسافرهر چه زودتر مرتفع گردد تا بار ديگر بتوانيم از ناماين فرودگاه به عنوان يك فرودگاه بزرگ ومدرن حداقل درمنطقه خاورميانه ياد كنيم.