کد خبر: ۱۵۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین:
سردار عبدالرضا آزادی با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های سینمایی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است، لازم است سهمی از بودجه‌های فرهنگی برای تولید آثار فاخر و ماندگار با موضوع دفاع مقدس قرار گیرد و نهضت تولید محتوای ماندگار هنری برای دفاع مقدس رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هفتصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی امروز (سه‌شنبه) با دستور جلسه ارائه برنامه‌های دستگاه‌های مختلف ذیل برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با حضور «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اعضای شورا فرهنگ عمومی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سوقندی: گفتمان دفاع مقدس محدود به یک سال نباشد

«محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به فعال‌سازی کمیته برنامه‌ریزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدوین برنامه‌هایی در راستای گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اظهار داشت: مجموعه‌ای از برنامه‎‌ها بر اساس تقویم ابلاغی برنامه‌‎‌های ما به پنج نوع برنامه تقسیم می‌شد.

وی به هفت محور برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: برنامه‎های دیگر این ایام، برنامه‌‎های تقویمی بودند که در این راستا هفت برنامه شامل نقش اهالی قلم در دفاع مقدس، نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفاع مقدس، نقش شاعران و حماسه‌سازان، نقش زنان و مادران، نقش جامعه هنری و سینمایی در آن دوران حماسه‌ساز را شامل می‌شدند.

کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های سینمایی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بخش برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس مربوط به حوزه‌های تخصصی این وزارت‌خانه بود؛ برنامه‌های تخصصی ما در این حوزه با مشورت با نمایندگان گروه‌های مختلف نهایی شد.

سوقندی از اجرایی شدن ۲۴۹ برنامه تخصصی توسط بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خبر داد و افزود: در برنامه‌های این وزارت‌خانه رویکردی تخصصی اعمال شده است و تاکیدمان این بود که گفتمان دفاع مقدس مختص به یک سال نیست لذا پیشنهاد می‌کنیم برای تدوام کار این فعالیت‌ها بازتولید شوند.

در ادامه «علی‌اصغر جعفری» از دکتر سوقندی بخاطر حضور فعالانه در کمیته نمایشگاه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های فیلم، تئاتر، هنر‌های تجسمی و بازی‌های رایانه‌ای تشکر کرد.

کاظمی: نام‌گذاری ۶۳ واحد آموزش به نام شهید سلیمانی

در ادامه «علیرضا کاظمی» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به استفاده از ظرفیت کتاب‌های درسی و کمک‌درسی در راستای برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: تمرکز آموزش و پرورش بر برنامه‌هایی همچون زنگ ایثار و تجلیل از ۱۴۰ هزار ایثارگر فرهنگی، جشنواره علمدار، راهیان نور، جشنواره ملی لاله‌های روشن و اقداماتی در سردار وطن و نمایشگاه‌های مدرسه محور معطوف بود.

وی درخصوص طراحی برنامه‌های کلان این وزارت‌خانه گفت: آموزش و پرورش با کمک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌هایی را تدوین کرده و با تشکیل کمیته، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار قرار داده و در قالب یک بسته سیاستی به استان‌ها ابلاغ کرده است.

کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های سینمایی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شهادت شهید سلیمانی را یک فرصت فرهنگی و تربیتی برای فضای عمومی جامعه دانست و تاکید کرد: وزارت آمورش و پرورش از شهادت حاج قاسم سلیمانی به‌عنوانی یک فرصت مهم تربیتی استفاده کرده است و اتفاقات خیلی خوبی را رقم زده است. امسال فضای آموزش پرورش به واسطه کرونا متفاوت بود و به همین خاطر اقداماتی اجرایی در سطح ستاد طراحی شد.

کاظمی به حداکثر استفاده از ظرفیت تحصیلی در آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش به طور کلی در ۷۷ کتاب و ۲۲ درس در ۵۷۷ صفحه به موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته است. امسال یادمان‌های شهدا در ورودی تمام مدارس برنامه‌ریزی شد و همایش‌هایی در سطح ادارات برگزار شد و نام‌گذاری ۶۳ واحد آموزش به نام شهید سلیمانی امسال صورت گرفت.

احمدی: موضوع دفاع مقدس در پویش‌های جامعه ورزشی پر رنگ است

«عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان‌اینکه رویکرد ما در این وزارت‌خانه مشارکت جامعه هدف و اثربخشی فعالیت‌ها است، گفت: تاثیرگذاری و تاثیری که ورزش در افکار عمومی جامعه دارد مورد توجه وزارت ورزش و جوانان است و در همین راستا ستادی درخصوص گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تشکیل شد.

کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های سینمایی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است

وی بر اهمیت موضوع ایثار و شهاد در جامعه ورزشی تاکید کرد و گفت: در این وزارت‌خانه پنج هزار شهید دفاع مقدس، ۱۳۹ شهید مدافع حرم و بیش از دو هزار رزمنده و آزاده و جانباز وجود دارد که ظرفیت خوب ما در این عرصه می‌باشند. سه یادمان شهید گمنام در سه فدراسیون ورزشی جانبازان، کشتی و تکواندو ایجاد شده است؛ موضوع دفاع مقدس در پویش‌های جامعه ورزشی پر رنگ است.

کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های تولیدی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است

در ادامه، سردار «عبدالرضا آزادی» معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با بیان‌اینکه موضوع دفاع مقدس در تمام برنامه‌های شاخص بسیج محور بوده است، اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت، تئاتر مقاومت و هنر مقاومت برخی از رویداد‌هایی بوده است که سال‌جاری مجموعه بسیج با حضور اقشار مختلف رقم زده است، اما آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما می‎‌خواهند کار‌های ماندگار است.

کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های سینمایی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است

وی افزود: نهادینه شدن فرهنگ دفاع مقدس در بخش‌‎های مختلف نیازمند کار‌هایی ماندگار است که در برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نیز وجود داشت. کنگره‌های شهدا از جمله فعالیت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توجه ویژه به آن‌ها دارند. ایشان همچنین بر کار‌های هنری تاکید کرده‌اند اما به دلیل هزینه‌های سنگین تولید فیلم، کارمان در این حوزه دشوار شده است و کمتر از ۱۰ درصد از فیلم‌های تولیدی مربوط به شهدا و دفاع مقدس است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین به تولید بیش از ۳۰۰ فیلم و مستند اشاره کرد و خاطرنشان کرد: لازم است سهمی از بودجه‌های فرهنگی برای تولید آثار فاخر و ماندگار با موضوع دفاع مقدس قرار گیرد و نهضت تولید محتوای ماندگار هنری برای دفاع مقدس رقم بخورد.

پورحسین: انجام ۱۰ فعالیت شاخص برای چهل‌ویکمن سالگرد دفاع مقدس

«رضا پورحسین» قائم مقام و مشاور سابق معاون سیما در ادامه به لزوم فعالیت‌های تاثیرگذار در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نهاد‌ها در حال تولید میزدگردسازی و برنامه‌های ترکیبی هستند که تاثیرگذار نیست و باید این بودجه‌های برای تولید آثار فاخر سینمایی تجمیع شود و اگر رسول ملاقلی‌پور رفت و جمال شورجه مریض شده است، اما فیلمسازان دیگری هستند که باید حمایت شوند. باید در چهل‌ویکمن سالگرد دفاع مقدس ۱۰ فعالیت شاخص انجام دهیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار