کد خبر: ۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
تعریف: نرخ بازده به زبان ساده عبارت است از محاسبه درصد نسبت "سود پس از کسر استهلاک" به میانگین "سرمایه به کار رفته" که در واقع یکی از نسبت‌های مهم در کارهای سرمایه‌گذاری است، اما چون استهلاک در برخی کارهای اقتصادی از استهلاک تاکسی در خیابان‌های تهران هم بیشتر است دیگر نمی‌توان نسبتی از آن گرفت و بطور کلی نرخ بازده در اکثر مواقع برابر صفر می‌شود مگر در مواقعی که صفر نمی‌شود.

انواع نرخ بازده
نرخ بازده فوری: در این شیوه چون استهلاک خیلی زیاد است، نرخ بازده با سرعت زیادی محاسبه شده و برابر صفر می‌شود و کلا چیزی باقی نمی‌ماند که بخواهد بازده داشته باشد.
نرخ بازده مخفی: در این مدل برای محاسبه نرخ بازده، فقط سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و بازهم سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و حتی بعد از محاسبه درصد استهلاک بازهم سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. خلاصه آنقدر سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که ممکن است مشکلی برای سرمایه‌دان ایجاد شود که خوشبختانه به خیر می‌گذرد و بازدهی بالا خود را نشان می‌دهد.
نرخ بازده ثابت: در این شیوه قبل از آنکه میزان سرمایه‌گذاری یا حتی استهلاک مورد محاسبه قرار بگیرد، نرخ بازده مشخص می‌شود. بعد از آن هرچقدر استهلاک بالا برود و سرمایه‌های گذاشته شده از حساب‌های دیگران سردر بیاورد بازهم نرخ بازده همان چیزی که از قبل مشخص شده بوده، اعلام می‌شود. کلا نرخ بازده ثابت است.

نرخ بازده در دیگر کشورهای جهان
چین: بررسی نرخ بازده در این کشور براساس میزان صادراتی که به کشورهای دیگر انجام می‌دهد سنجیده می‌شود. البته در جهان کشورهای دیگری هم هستند که نرخ بازده آنها براساس کالاهای چینی موجود در بازارشان محاسبه می‌شود.
آمریکا: نرخ بازده در آمریکا نسبت مستقیمی با تحریم بقیه کشورها دارد. یعنی امریکا تا جایی که بتواند خودش سرمایه‌گذاری می‌کند، بعد بقیه کشورها را تحریم می‌کند تا استهلاک آنها بالا برود و اینطوری نرخ بازده آمریکا در جهان بیشتر می‌شود.
کره شمالی: نرخ بازده در این کشور بیشتر از هر عامل دیگری به تشخیص "اون" بستگی دارد. اگر "اون" نرخ بازده را خوب بداند، کره شمالی بیشترین نرخ بازده جهان را دارد و اگر از نظر "اون" نرخ بازده مساله بدی باشد، بلافاصله نفر دوم یا شوهرعمه یا حتی شوهر خانوم همسایه "اون" به جرم خیانت اعدام می‌شود.
بورکینافاسو: نرخ بازده بیش از هرچیز به همت کشورهای دوست و همسایه بستگی دارد...
ایران: نرخ بازده در ایران به علت بالا بودن استهلاک و البته بی‌حساب بودن نرخ سرمایه‌گذاری یا سر از کانادا درمی‌آورد و همسایه  بعضي ها می‌شود یا برای ماموریت اداری به تایلند می‌رود و...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار