کد خبر: ۱۵۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
قالیباف:
رئیس‌مجلس در دومین روز سفر به استان کردستان در جلسه نهایی پیگیری نظارت میدانی از این استان گفت با تکمیل زنجیره تولید استان کردستان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل می‌شود.

 «محمدباقر قالیباف»، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سفر نظارتی به استان کردستان در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی در استان کردستان شرکت کرد. وی فرارسیدن عید سراسر نور و رحمت بعثت نبی مکرم اسلام به مردم با صفا، با محبت، باگذشت، جوانمرد و باوفای استان کردستان که به طور خاص از ارادتمندان نبی مکرم اسلام هستند، را تبریک گفت.
وی واگذاری امور به مردم را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: یکی از سیاست‌های قطعی ما در مجلس مردم باوری است در حالی که امروز بیش از 80 درصد اقتصاد کشور، اقتصاد دولتی است و نتیجه همه ناکارآمدی‌ها در حوزه اقتصاد به اقتصاد دولتی بازمی‌گردد. باید به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم. در سیاست‌گذاری‌ها و حوزه اجرا در مجلس به دنبال تحقق این هدف هستیم. باید کار مردم به مردم واگذار شود، اما بدون شک بروکراسی اداری متمرکز و سنگینی که وجود دارد، دست و پای مردم را بسته است، متقاضیان برای گرفتن یک مجوز صنعتی و تولیدی باید پروسه طولانی طی کنند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه در حوزه نظارتی به دنبال مچ‌گیری و چوب در چرخ کردن نیستیم، قصد نداریم شجاعت را از مدیران لایق بگیریم و دیوان محاسبات مزاحمتی ایجاد کند، ادامه داد: پشتیبان مدیران امین و قوی هستیم و درخواست داریم این مدیران شجاعانه تصمیم بگیرند، اگر اینگونه ویژگی‌ها نباشد، بخش نظارتی باید به وظیفه خود عمل کند. بخش اجرایی کشور، مجلس را در کنار و همراه خود بداند.
وی با‌ اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس به این استان سفر کردم و همواره مردمان این استان را مردمانی صادق دیدم که از دوری آنها دلتنگ می‌شوید، افزود: سرانه درآمدی مردم استان کردستان در مقایسه با سایر استان‌ها 50 درصد کمتر است، باید تلاش‌های مدیران را در زندگی مردم ببینیم، اما شاهد آن نیستیم و این موضوع نشان‌دهنده وجود برخی‌ اشکالات است. چرا باید سرانه درآمد مردم استان کردستان کمتر از میانگین کشوری باشد، باید تلاش کنیم تا این مشکل اصلاح شود. خوشبختانه ظرفیت اصلاح در استان کردستان وجود دارد.
رئیس‌قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه کشاورزی از جهات مختلف اهمیت دارد و امنیت غذایی را تامین می‌کند، اظهار کرد: این سؤال مطرح می‌شود که در چه زمینه‌ای از تولید مرغ و تخم مرغ خودکفایی داریم، در حالی که در حوزه جوجه تا خوراک آن نیاز به واردات وجود دارد، رشد و تخم گذاشتن  مرغ هم که به جهت فطرت ذاتی آن است! باید 10 میلیون تن ذرت وارد کشور شود و بعد از واردات نیز در حوزه توزیع آن مشکلاتی داریم. آیا صنایع تبدیلی استان کردستان پا به پای تولید توت‌فرنگی آن رشد کرده است. اتفاق نظر داریم که با تکمیل زنجیره تولید استان کردستان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه باید فرصت حضور مردم در عرصه فراوری محصولات کشاورزی فراهم شود، افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت ماست. در این پروژه ها علی‌رغم پرداخت هزینه‌ها در برخی از پروژه‌ها، یک متر نیز پیشروی نداریم، به همین دلیل تصمیم گرفته ایم که پروژه جدیدی ایجاد نشود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روستاها یکی از موضوعات مهم کشور هستند، ادامه داد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه در سال 1400 تلاش می‌کنیم به سمت تدوین بودجه عملیاتی و نتیجه محور گام برداریم تا در عین شفاف‌سازی و نظم مالی، تمرکز بروکراسی اداری حذف شود.
وی موضوع ارتباطات را یکی از مسائل مهم در استان برشمرد و درباره مسئله آب استان کردستان عنوان کرد: در بودجه 1400 متمرکز شدیم که مناطق مختلفی از کشور که دارای تنش آبی هستند تحت نظارت شورای برنامه‌ریزی استان اعتبار جذب کنند تا بتوانیم نظارت دقیقی نیز بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات داشته باشیم.
وی این مشکلات را ناشی از ‌اشکالات سیاستگذاری، قانونگذاری و تصمیمات اجرایی دانست و تاکید کرد: به همین دلیل مجلس بر این موضوعات متمرکز شده و با یک کار مطالعاتی دقیق حل مسئله حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی را پیگیری خواهد کرد؛ کار تحقیقاتی چندین ساله‌ای با بهره‌گیری از خردجمعی صورت گرفته که براین اساس حدود 2200 نقطه در کشور شناسایی شده است که در حوزه حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی نیاز به رسیدگی فوری دارد.
قالیباف افزود: برهمین مبنا برای این 2200 نقطه در بودجه 1400 اعتبار پیش‌بینی شده تا مسئله حاشیه‌نشینی و محرومیت آنها کمرنگ شود. از همین محل مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی استان کردستان پیش‌بینی شده است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه نظارت بر بازار بر چرخه توزیع نظارت دقیقی باید صورت گیرد، گفت: این نظارت حداقل باید بر کالاهای اساسی به صورت جدی باشد، امروز گرانی‌ها کمر مردم را شکسته و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در مجلس به ویژه در بودجه 1400 صورت گرفته بتوانیم به این بخش هم توجه ویژه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: مجلس در راستای بحث شفافیت پورتالی را راه‌اندازی کرده تا پس از نظارت‌های میدانی از استان‌های مختلف کشور مردم استان و حتی کشور بتوانند مصوبات سفر را ملاحظه و نحوه پیشرفت آنها را از این طریق پیگیری کنند، تمام مردم استان می‌توانند به این پورتال دسترسی داشته باشند و این موضوعات حداکثر یک هفته پس از سفر استانی در پورتال ثبت خواهد شد. همچنین در این پورتال مشخص می‌شود که چه افرادی وظیفه پیگیری و نظارت بر موضوعاتی که در استان مطرح بوده خواهند داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار