کد خبر: ۱۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه توربین در مقیاس جهانی ساخته شده افزود: سایز 220 مگاوات بهترین سایز توربین است و می‌تواند به افزایش 60 درصد راندمان نیروگاه‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی آبادی در مراسم امضای قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین تمام ایرانی بین برق حرارتی و مپنا اظهار داشت: برای ساخت توربین ملی MGT-75 کار عظیمی انجام شده و به عنوان افتخارآمیزترین مصنوع ساخت بشر در مقیاس جهانی است که جایگاه فوق‌العاده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام ویژگی‌های طراحی و ساخت این ماشین برای ایران انتخاب شده افزود: به گونه‌ای طراحی شده که شبکه برق کشور استعداد پذیرش آن را داشته باشد.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه توربین در مقیاس جهانی ساخته شده افزود: سایز 220 مگاوات بهترین سایز توربین است و می‌تواند به افزایش 60 درصد راندمان نیروگاه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه توربین یاد شده از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند گفت: بکارگیری این توربین کمترین آلایندگی را در تهران به دنبال دارد و در کلاس جهانی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر هیدروژن برق را بدون کمترین تولید ناکس وارد شبکه می‌کند.

توربین MGT-75 که جدیدترین توربین طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک ماشین در گروه توربین‌های گازی "کلاس F پیشرفته" دنیا است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.

تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی 190 تا 230 مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.    

ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از 59 درصد و حدود 60 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا است، استفاده خواهند شد. 

طراحی و توسعه توربین MGT-75 و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی 7 سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.

گروه مپنا پیش از این در اوایل سال 1396، در همین راستا، توربین MGT-70(3) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد که از آن طرح تاکنون 42 واحد (26 واحد در داخل و 16 واحد در خارج کشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار