کد خبر: ۱۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
نگاه« تجارت» به طرح چندباره موضوع استيضاح عباس آخوندي در كميسيون عمران مجلس
نخستين بار بهمن ماه سال 92 بود كه طرح استيضاح وزير راه وشهرسازي در حد يك موضوع در بين مجلسي ها وآن هم اقليتي خاص ومحدود كليد خورد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ جرقه حضور آخوندي ووصول طرح استيضاح وي در بهارستان از تکمیل نشدن پروژه راه‌آهن مشهد، شیروان، بجنورد،گنبد و گرگان شروع شد وهمين بهانه كافي بود تا سه بار ديگر وي برسر موضوعات مختلف به مجلس فرا خوانده شود.
در همان زمان وقتي بعضي از نمايندگان زير پاي سكاندار وزارت راه وشهرسازي را مستحكم نديدند بيش از 10 نفرازآنها طرح استيضاح عباس آخوندي را امضا كردند اما پادرمياني هيئت رئيسه مجلس از يك طرف وقول هاي وزير راه وشهرسازي ازسوي ديگرسبب شد تا عباس آخوندي همچنان در سمتش باقي بماند.
 پس از آن برهه زماني دوبار ديگريعني در تير ومهرماه سال گذشته طرح استيضاح وزير راه وشهرسازي در مجلس مطرح شد ولي درهر دودفعه موضوع استيضاح به اندازه امروز جدي نبوده است.
جالب است بدانيم موضوعات مختلفي در سه بار گذشته پاشنه آشيل عباس آخوندي در برابر نمايندگان خواستار استيضاح وي در مجلس شوراي اسلامي بوده است، از تکمیل نشدن پروژه راه‌آهن مشهد، شیروان، بجنورد،گنبد و گرگان گرفته تا به اتمام نرسيدن جاده‌های روستایی استان گلستان ومشكلات مسكن مهرهمه وهمه سبب شده است تا وزير راه وشهرسازي بارها زير تيغ استيضاح برود.
 حضورعباس آخوندي در كميسيون عمران در هفته جاري وي را دربرابر سوالات گوناگوني قرار مي دهد كه از مهمترين آنها مي توان به افزايش قيمت مسكن مهر در شهرهاي پرديس وپرند تهران،توقف برنامه قطارهای شهری بین کلان شهرها و شهرهای جدید اطراف پايتخت، تكميل نشدن مسكن مهر با وجود قرار گرفتن اقساط اين پرو‍ژه در اختياربانك مسكن وعدم واگذاري آن به مردم،توقف راه آهن شمال به مشهد وغرب كشور به همراه تكميل نشده آزاد راه قزوین- رشت، عقد قرارداد با يك شركت واگن سازي قطارسوئيسي ،تكميل نكردن فازهاي مختلف شهرفرودگاهي امام خميني (ره) وارائه نكردن گزارش درباره علل سقوط آنتونف 140 اشاره كرد.
البته در كنار موارد ذكرشده كه وزير راه وشهرسازي را براي چهار مين بار به مجلس كشانده است بايد طرح هاي ريلي وجاده اي به همراه تكميل نشدن بسياري از پرو‍ژه هاي عمراني در شهرستانهاي مختلف كشور را هم اضافه كرد كه همين امر موجب شده است تا نمايندگان حوزه هاي انتخابيه اين مناطق طرح استيضاح عباس آخوندي را امضا كنند.
هرچند بايد اين موضوع مهم را هم در نظر داشت كه بعضي از سوالات مطرح شده كه قرار است از عباس آخوندي پرسيده شود مربوط به وزارت راه وشهرسازي دولت تدبير واميد نيست.
به طور مثال مسكن مهر ومشكلات زيربنايي وروبنايي آن از جمله مشكلاتي است كه در دولت قبل وجود داشته است وبه نظر مي رسد كه انتظار داشتن از عباس آخوندي در حل مشكلات واتمام اين پروژه ملي در زماني كوتاه توقع غير منطقي باشد.
حتي تكميل نشدن بسياري از پرو‍ژه هاي عمراني در نقاط مختلف كشوررا بايد ميراثي از دولت گذشته براي وزارت راه وشهرسازي فعلي دانست وبا توجه به وضعيت محدود بودجه كشور در شرايط كنوني نبايد انتظار معجزه از سكاندار وزارت راه وشهرسازي داشت.
درهمين حال سیدحسن موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء در واکنش به این موضوع که یکی از مواردی که نمایندگان مجلس برای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به آن استناد کرده‌اند بحث امضای قرارداد خرید 500 دستگاه واگن‌ به ارزش 730 میلیون یورو از شرکت استادلر سوئیس توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجاء است مي گويد: مذاکراتی در این رابطه انجام شده، اما قراردادی امضا نشده است.
 ازسوي ديگرعباس فلاحی عضو کمیسیون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرگزاری بسیج، در خصوص ضعف وزارت راه و شهرسازی در تکمیل پروژه های مسکن مهر، اظهار مي كند: زمانی که رئیس جمهور آقای آخوندی را برای ریاست وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد، ما شرط رأی اعتماد را تکمیل طرح ها و پروژه های باقیمانده از دولت دهم قرار دادیم و آخوندی هم این شرط نمایندگان مردم را قبول کرد.
وی ادامه داد: ما پیش از دادن رأی اعتماد به آخوندی جلسه ای در کمیسیون عمران برگزار کردیم و برنامه های او را برای بخش مسکن کشور بازبینی کردیم ودر آن جلسه آخوندی اظهار کرد که طرح مسکن مهر را خود ابداع کرده است و در دولت دهم اجرایی شده است و یقینا این طرح در دولت یازدهم ادامه می یابد و اما امروز هیچکدام از وعده های وزیر راه و شهر سازی محقق نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح مي كند: وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید با ارائه کردن طرح هایی همچون مسکن اجتماعی به دنبال شانه خالی کردن از وظایف و وعده های خود بوده است و اکنون پس از گذشت حدود دو سال از فعالیت این وزارت خانه با ریاست جدید خود، شاهد ضعف های گسترده در بخش مسکن و شهرسازی كشور هستیم.
فلاحی با بیان اینکه دیرکرد در تکمیل طرح مسکن مهر موجب بدبینی مردم به نظام خواهد شد، مي افزايد:مردم بارها در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده اند وخواستار تحویل واحدهای مسکونی مسکن مهر شده اند و بر همین اساس نمایندگان مردم اقدام به جمع اوری امضا برای استیضاح آخوندي کرده اند.اما معاون وزير راه وشهرسازي در امور راه های روستایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در حال جمع آوری پاسخ سوالات و موارد استیضاح است، مي گويد:‌ رای به استیضاح وزیر قابل پیش بینی نیست و اگر توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع کننده باشد قطعا نمایندگان مجلس هم رای به استیضاح نمی دهند و البته احتمال قانع نشدن نمایندگان هم وجود دارد.
سید حسین میرشفیع در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس؛ وزارت راه و شهرسازی فرصت برای ارائه پاسخ به سوالات دارد و در زمان مقرر هم در کمیسیون عمران و هم در صحن علنی مجلس پاسخ خود را ارائه می دهیم،‌ تصريح مي كند: در ابتدا باید موضوع در کمیسیون مربوطه مطرح شود و پس از آن هیات رئیسه مجلس تصمیم گیری می کند که چه اقدامی را باید انجام دهند.
از سوي ديگر حسن كامران كه خود از امضاكنندگان طرح استيضاح وزيرراه وشهرسازي است در گفت وگوبا فارس
 مي گويد: با توجه به اینکه دو جلسه با حضور رئیس مجلس و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و پاسخ‌های مکتوب عباس آخوندي نمايندگان مجلس را قانع‌ نكرد، پیش‌بینی می‌شود موضوع استيضاح وي علاوه بر مطرح شدن در كميسيون عمران،هفته جاري در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.
این نماینده مجلس بابيان اينكه وزيرراه وشهرسازي عملکرد نامناسبي در دوران فعالیت خودداشته است مي افزايد: البته استیضاح طلب توضیح است و هیچگونه مچ‌گیری محسوب نمی‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملي مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي كند: امیدواریم وزیر راه و شهرسازی با پاسخ‌های دقیق، مجلس را قانع کند امأ متاسفانه تاکنون فقط توجیه كرده است.
کامران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود متقاضیان استیضاح عباس آخوندی افزایش یابد، مي گويد: تا قبل از اینکه استیضاح در صحن علنی مجلس قرائت شود افراد علاقمند می‌توانند آن را امضاء کنند.
البته قابل ذكر است كه 20خرداد ماه سال جاري بود كه حسن كامران نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي خبر از تقديم طرح استیضاح عباس آخوندی ‌با امضای 30 تن از نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه داده بود.با تمام تفاسير موجود و نظرات موافق ومخالف درباره طرح استيضاح وزير راه وشهرسازي بايد منتظر ماند و ديد كه آيا آخوندي كه با وجود تمام محدوديت هاي مالي وبودجه اي دولت تمام سعي وتلاش خود را كرده مردم را راضي كند ،توان امتناع منتقدان خود را در مجلس راهم دارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار