کد خبر: ۱۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
برای مثال آمار مربوط به کشاورزی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار، وزارت کشاورزی و حتی گاهی سازمان‌هایی مربوط به سیلو و انبار‌های گندم نیز منتشر می‌شود که این امر به دلیل اطلاعات متفاوتی که نزد هر یک از این نهادهاست، به ایجاد تشتت افکار می‌انجامد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که تعدد مراکز نشر آمار باعث بحران فکری و تحقیقاتی محققان اقتصادی می‌شود، گفت: لازم است یک مقام بی‌طرف و در صورت امکان بخش خصوصی مستقل وظیفه انتشار آمار در کشور را به دست بگیرد.
 
محمدرضا قنبری با اشاره به این‌که مراکز متعددی اقدام به تولید و نشر آمار در کشور می‌کنند، اظهار کرد: برای مثال آمار مربوط به کشاورزی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار، وزارت کشاورزی و حتی گاهی سازمان‌هایی مربوط به سیلو و انبار‌های گندم نیز منتشر می‌شود که این امر به دلیل اطلاعات متفاوتی که نزد هر یک از این نهادهاست، به ایجاد تشتت افکار می‌انجامد.
 
وی تصریح کرد: این آمارهای چندگانه از سوی مراکز مختلف محققان را دچار بحران فکری و تحقیقاتی می‌کند و از سال‌های پیش نیز به همین دلیل بحث هماهنگی بین این مراکز به وجود آمد.
 
این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان کرد: هر سازمانی می‌تواند آمارهای مربوط به خود را تولید کند اما انتشار آن در صورت تعدد آماری باعث تشویش اذهان می‌شود، بنابراین یک مرکز باید با احاطه به آمار تمام مراکز به عنوان مرجع رسمی اقدام به انتشار آمارها کند.
 
قنبری همچنین با اشاره به این‌که گفته می‌شود شورای عالی آمار به عنوان یک مقام بی‌طرف تشکیل شده است، تصریح کرد: پیشنهاد کارشناسان این است که بخش خصوصی یا یک نهاد مستقل زیرنظر مرکز آمار فعالیت کند.
 
وی افزود: در حال حاضر شورای آمار تشکیل شده است که این امر یک امر مثبت تلقی می‌شود بعد از جاافتادن این شورا لازم است در مورد ترکیب افراد در این شورا باید امکان حضور بخش مستقل و خصوصی در آن مطرح شود.
 
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها مراکز خصوصی وظیفه انتشار آمار را انجام می‌دهند که البته خود این امر هم دارای مشکلاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
برچسب ها: آمار ، انتشار ، کشاورزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار