به گزارش
تجارت آنلاین به نقل ازایسنا، این شناور که با مشارکت یک شرکت اروپایی ساخته و نهایی شده در شرایطی با حضور مقامات دریایی کشور آغاز به کار کرد که میتواند نیاز ایران در طول سالهای آینده را با تولیدی انبوه جبران کند.
با توجه به اینکه خلیج فارس و دریای عمان به دلیل عمق پایین آب و البته عبور به شدت زیاد کشتیهای حامل فرآوردههای نفتی جزو آلودهترین دریاهای جهان به حساب میآیند، قطعا ساخت شناوری که وظیفه پاککردن این آلودگیها را دارد از نظر حفظ محیط زیست کشور و البته کاهش خروج ارز تاثیری بسزا خواهد داشت.
این شناور که هزینه ساخت آن نزدیک به 70 میلیارد تومان برآورد شده اگر بتواند در آینده نیاز کشور در این حوزه را از نظر کیفیت خدمات پاسخگو باشد، قطعا در خروج ارز نقشی مهم ایفا کرده و به صرفهجویی قابل توجهی دست خواهد یافت.
این دریاپاک که نخستین شناور در نوع خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس به حساب میآید توان این را نیز دارد که در صورت تولید انبوه بخشی از بازار کشورهای عربی در این حوزه را به دست آورده و اهداف ایران در حوزه دریایی را تامین کند.
وزیر راه و شهرسازی در طول ماههای گذشته به آنها اعلام کرده بنادر ایران باید از نظر توان زیرساختی و حجم سرمایهگذاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توان رقابت داشته باشند و به این منظور استفاده از حداکثر توان مهندسی کشور در این حوزه جزو اولویتهای این وزارتخانه خواهد بود.
سازمان بنادر در طولهای سالهای گذشته با ایفاکردن نقش حاکمیتی خود فضای بیشتری را در بخش خصوصی قرار دهد که البته این موضوع با توجه به فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مشکلاتی که سرمایهگذاران در طول سالهای گذشته با آن مواجه بودند در مرحله عمل با مشکلاتی جدی روبهرو است.