محمد نجات با بیان اینکه موتور پرخوران (توربوشارژ) نصبشده بر دناپلاس با جعبهدنده خودکار، استقبال بالای مشتریان را به همراه داشته است، گفت: دریافت پنج ستاره کیفی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نشان از کیفیت بالای این محصول دارد.
مدیر این طرح ضمن اشاره به طرح نگاشت (کالیبراسیون) دنا پلاس توربو با جعبهدنده ششسرعته، اظهار کزد: با توجه به نیاز بازار و گشتاور بالای موتور این خودرو، نصب گیربکس ششسرعته دستی در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفت. به همین دلیل، طرح نگاشت دناپلاس توربو با جعبهدنده ششسرعته دستی، توسط ایپکو و با توان کاملا داخلی، بر روی خودروی دنا پلاس طراحی و انجام شده است.
وی افزود: در این طرح موفق شدیم با تکیه بر توان داخلی به سطح آلایندگی یورو ۵ دست یابیم. مزیت اقدام مذکور این است که ایرانخودرو به راحتی میتواند تغییرات مورد نظر خود را با کمترین هزینه و زمان اعمال کند؛ این در حالی است که تا پیش از این، برای انجام هر گونه تغییرات، ناچار بودیم هزینه بسیار زیادی را به کشورهای خارجی بپردازیم.
به سبب بومی بودن این خودرو، وابستگی به ارز و تامین قطعات خارجی وجود ندارد
نجات با بیان اینکه مشخصات دنا پلاس توربو با جعبهدنده دستی، مانند نسخه اتوماتیک آن است، در ادامه تصریح کرد: به محض عرضه دناپلاس توربو دستی به بازار، شاهد استقبال خوبی از این محصول خواهیم بود. به دلیل بومی بودن این اقدام و قابلیت تولید و تامین قطعات توسط سازندگان داخلی، وابستگی به ارز و تامین قطعات از کشورهای خارجی وجود ندارد و میتوان نسخه دستی دنا پلاس توربو را با توجه به نیاز مشتریان تولید کرد.
وی ضمن اشاره به مشخصات فنی دنا پلاس با موتور پرخوران و گیربکس دستی و خودکار، خاطرنشان کرد: این محصولات با پیشرانه TC۷ با ظرفیت ۱.۷ لیتر به بازار عرضه خواهد شد. این موتور قادر به تولید ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۰ اسب بخار توان است که با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد.
مدیر این طرح، در رابطه با برنامههای آتی ایپکو، گفت: نسلهای بعدی خانواده موتور EF با کد +EF در خانواده دنا و سمند به کار خواهد رفت که شامل موتورهایی با تنوع فناوریهای روز، سطح آلایندگی یورو شش و مصرف یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کمتر از نسل فعلی است.