محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، با تأکید بر ضرورت بحث و بررسی کارشناسانه و حرفهای درباره FATF گفت: جدای از اینکه توافقنامه FATF بدون کسب مجوّز از مراجع قانونی کشور امضاء شده، پاسخها و توجیههای ارائه شده از سوی مسئولان دولتی به پرسشهای اعضای مجمع نیز نتوانسته است اکثریّت اعضاء مجمع را قانع کند. برای تصویب این لوایح دو سوم رأی اعضای مجمع لازم است و با توجه به نظرات اکثریت اعضاء در مخالفت با FATF، با فضاسازی رسانهای و برگشتن چهار پنج رأی اتفاقی نمیافتد. ضمن اینکه اظهاراتی چون ارتباط داشتن تهیه واکسن کرونا و قیمت مرغ به FATF غیرواقعی و با انگیزههای سیاسی صورت میگیرد.
ایروانی بااشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاستجمهوری گفت: اگر رقابتهای انتخاباتی به درستی شکل نگیرد، میتواند به منافع ملّی آسیب بزند؛ از جمله اینکه عدهای بخواهند با گره زدن معیشت مردم به تصویب لوایح FATF بهرهبرداری انتخاباتی کنند.
وی بااشاره به تصویب ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه سال 1400 تأکید کرد: دولت باید با ساماندهی نظام تأمین و توزیع، این کالاها را بدون ایجاد دغدغه به مردم برساند.
ایروانی تأکید کرد: عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بینالمللی تحریمهای ثانویه است نه FATF.
محدودیتهای بانکی کشور به FATF
مربوط نیست
وی افزود: اقدامات مقابلهای FATF فعلاً در حدّ توصیهای مراقبت بالا بودن ریسک به کشورها است اما با پذیرش دو کنوانسیون بینالمللی پالرمو و CFT کشور با الزامات سازمان ملل و شورای امنیّت مواجه خواهد بود. طبق بررسیهای دقیق کارشناسی قرار دادن کشور در فهرست کشورهای غیرهمکار با ریسک بالا (لیست سیاه) توسط FATF حدود 12% فرایند تبادل پول را گرانتر میکند که از این میزان کمتر از 2% به طرفهای خارجی میرسد. لذا اساساً بررسی تصویب لوایح FATF بعد از رفع تحریمها و راستیآزمایی آن موضوعیت پیدا میکند.
ایروانی بااشاره به اینکه همواره حامی حضور فعالانه در سازمانهای بینالمللی بوده، اظهار داشت: حضور در سازمانهای بینالمللی و الحاق به معاهدات بینالمللی باید متضمن تأمین منافع ملّی کشور باشد؛ نه اینکه قیود را بیشتر و کشور را آسیبپذیر کند. ما باید مثل کشورهای دیگر از این کنوانسیونها به صورت ابزاری استفاده
کنیم.
دشمن با استفاده ابزاری از FATF
به دنبال هوشمندسازی تحریمها است
وی ادامه داد: طبق آمارها و گزارشها، ایران در سال گذشته حدود 40 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات داشت که اینها شامل دور زدن تحریم هم میشود. بنابراین در صورت تصویب لوایح FATF و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، کشور در دور زدن تحریمهای ظالمانه دشمنان دچار مشکل میشود. در واقع دشمن با استفاده ابزاری از FATF به دنبال هوشمندسازی و نقطه زن کردن تحریمها در جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران است. طبق اخبار 350 متخصص بزرگ در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا وجود دارد، آیا در اتاق جنگ اقتصادی و مالی ما 35 نفر متخصص قوی حضور دارند؟!
وی بااشاره با استانداردهای دوگانه FATF گفت: برخی کشورها در صدر لیست پولشویی و حمایت از تروریسم در جهان هستند ولی با آنها برخوردی نمیشود. من یک نامه به FATF نوشتم که آقای رئیسجمهور آمریکا گفته که آن شب من دستور ترور سردار سلیمانی را که به دعوت رسمی کشور عراق به آن کشور رفته بود، دادم؛ لذا وظیفه FATF این است با توصیه به کشورهای عضو با او و کشورش برخورد کند؛ لیکن سکوت کردند و اقدامی انجام ندادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان کرد: طبق مقررات موجود، تحفّظ و حقّ شرطهای جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود.
عضو شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی برنامه ششم گفت: به دلیل افزایش فضای تحریم کشورها در جهان، نظامات جدید بینالمللی خصوصاً بین کشورهای مورد تحریم در حال شکلگیری است. اما سؤال این است که چرا این قدر وقت و انرژی کشور برای FATF صرف میشود؟ چرا برای تنظیم بازار و کنترل قیمتها چنین اهتمامی دیده نمیشود؟ آیا برای اقتصاد مقاومتی هم این قدر وقت و انرژی میگذارند؟
FATF ارتباطی به سند راهبردی
ایران و چین ندارد
ایروانی درخصوص ارتباط دادن FATF با سند همکاری راهبردی ایران و چین گفت: FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد، ما باید کار استراتژیک کنیم، هرکشوری کار استراتژیک نکند از قافله اقتصاد جهانی عقب میماند. خود چین هم آگاه است که ما به FATF نپیوستیم و با این وجود سند را امضا
کرده است.