کد خبر: ۱۶۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
تجارت آنلاین از بحران ادامه دار تالار شیشه ای گزارش می دهد
دیدگاههای متفاوتی در مورد ریزش بورس وجود دارد اما وزیر اقتصاد مقصر ریزش بورس را ناشی از سه پدیده می داند و می گوید: پدیده نخست قیمت گذاری برخی محصولات است که از سوی وزارت صمت انجام می شود، پدیده دوم اجبار پالایشگاهها به توزیع قیر با نرخ دولتی و لغو معافیت مالیاتی شرکت های معدنی و پدیده سوم نرخ بهره بین بانکی که ناگهان بالای ۲۰ درصد قرار گرفته است.

فرجام تلخ چراغ سبز بورس

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: از هنگامی که در بحران اقتصادی ناشی از تورم و گرانی، قیمت ها روند صعودی را در پیش گرفت و هر چه می خریدیم، بهتر از آن بود که ریال نگه داریم، مردم هر جه بدستشان می آمد، می خریدند و این روند به تالار شیشه ای کشیده شد. مردم کاری نداشتند چه سهامی می خریدند، بلکه فقط می خواستند بخرند تا جلوی بی ارزش شدن پولشان را بگیرند. نتیجه آنکه به بازار سهام هجوم آورند و در پی آن شاهد تشویق مسوولان برای خرید سهام بودیم تا آنکه شاخص از مرز دو میلیون و ۲۰۰ هزار گذشت. اما مردمی که از دلار ۵۰ هزار تومانی، سکه ۳۰ میلیون تومانی و پراید ۲۰۰ میلیون تومانی سخن می گفتند، یک باره همه چیزشان را از دست دادند زیرا ترامپ رییس جمهور نشد و با آمدن بایدن، قیمت ها سیر نزولی را در پیش گرفت. نتیجه آنکه دلار از ۳۲ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان و سکه از ۱۶ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت. این کاهش در بخشهای دیگر از جمله بورس نیز اتفاق افتاد و شاخص از دو میلیون و ۲۰۰ هزار به یک میلیون و۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد. بدنبال این سقوط مردم لب به اعتراض گشودند و راهی خیابان شدند تا زیانهای خود را در کف خیابان از مسوولان بگیرند.

تجمع سهامداران مقابل بورس

مردمی که زیان کرده اند، به گمان اینکه می توانند مانند مالباختگان موسسات مالی و اعتباری به کف خیابان بیایند و زیانهایشان را از دولت بگیرند، چندین بار معترض شدند، به نوعی که برای دومین بار طی هفته جاری عدهای از سهامداران که در جریان ریزش شاخص بورس تهران طی ۷ ماه گذشته دچار زیان شدهاند، در اعتراض به از دست رفتن سرمایههای اندک خود مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران در سعادت آباد تجمع کردند. همچنین عدهای از سهامداران بورس نیز مقابل تالار بورس در اصفهان دست به تجمع زدند.

مقصر چه کسی است؟

همواره در شرایطی که با چالش رو به رو می شویم، دنبال مقصر می گردیم و اکنون نیز می خواهیم گناه خرید سهام در شرایط احساسی را بدوش دیگران بگذاریم. گرچه بازدهی میانگین بورس بر اساس شاخص کل ۱۵۳ درصد بود، اما بخشی از سهامداران حقیقی در روزهای اوج شاخص اقدام به خرید سهام کردند که دچار زیانهای شدیدی شدند. حتی برخی از خریداران عرضههای اولیه نیز دچار زیان شدند، به گونهای که سهام صندوق سرمایهگذاری پالایش یکم که توسط دولت به قیمت ۱۰ هزار تومان ارائه شد، به شدت کاهش یافته و هم اکنون هر واحد سرمایه گذاری پالایش یکم ۶۹۵۷ تومان ارائه میشود. یعنی خریداران این واحدها پس از ۷ ماه صبر و تحمل با ۳۱ درصد زیان همراه شدهاند.

دادگاه مستقل برخورد با اخلال گران بورس

با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد لازم است نگاه ویژه ای به بورس صورت بگیرد و مقصر اصلی شناسایی و مجازات شود، به همین دلیل نماینده تهران در مجلس طی نامهای از رئیس قوه قضاییه خواست دادگاه تخصصی مستقل برای برخورد با اختلالگران و مجرمان در بورس ایجاد کند. زهره الهیان در این نامه به آیت الله رییسی نوشت:همانگونه که استحضار دارید یکی از بازارهای فعال جذب نقدینگی در کشور، بازار سرمایه میباشد که بالغ بر ۵۷میلیون سرمایه گذار در این بازار حضور دارند.

علیهذا ، نحوه نظارت و کنترل تخلفات احتمالی بازار گردانان با مختصات جنگ اقتصادی کنونی تناسب ندارد و نظارت ناکافی منجر به ضرر و زیانهای نجومی و تکراری گردید لذا فقدان دادگاه تخصصی مستقل برای برخورد با اختلال گران و مجرمان در بورس، مشهود است .

از ریاست محترم قوه قضائیه ، تقاضامندیم به موجب صیانت و حفظ سرمایههای ملی و جلوگیری از خروج آن از طریق ارزهای دیجیتال و خرید املاک بدون پشتوانه در سایر کشورها در خصوص ایجاد دادگاه و نظارت تخصصی دربورس، دستورات مقتضی را صادر فرمایند .

پدیده های سه گانه ریزش بورس

البته دیدگاههای متفاوتی در مورد ریزش بورس وجود دارد اما وزیر اقتصاد مقصر ریزش بورس را ناشی از سه پدیده می داند و می گوید: پدیده نخست قیمت گذاری برخی محصولات است که از سوی وزارت صمت انجام می شود، پدیده دوم اجبار پالایشگاهها به توزیع قیر با نرخ دولتی و لغو معافیت مالیاتی شرکت های معدنی و پدیده سوم نرخ بهره بین بانکی که ناگهان بالای ۲۰ درصد قرار گرفته است.

فرهاد دژپسند در تکمیل دلیل سوم وزارتخانه متبوع خود را مسئول صنعت بانکداری دانسته و به نوعی خواهان کنار رفتن بانک مرکزی از این صنعت شده است. وزیر اقتصاد تاکید می کند که بازار با قیمت گذاری میانه خوبی ندارد.

بازی با اعتماد مردم

در این رابطه رییس کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی تاکید کرد که دولت باید در این شرایط با اقدامات فوری ازبازار سرمایه کشورحمایت کند. فریدون عباسی دوانی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ در توییتی نوشت:وضعیت امروز ‎بورس، چیزی جز بازی با اعتماد ملتی نیست که به حرف ‎دولت وارد این بازار شدهاند.دولت باید در این شرایط بحرانی بااجرای راهکارهای فوری نظیر افزایش دامنه نوسان روزانه،کاهش نرخ سود و هدایت نقدینگی به بورس ازبازار سرمایه کشورحمایت کند.اعتماد ازدست رفته، ساده باز نخواهد گشت.

تخلف گسترده بورسی

از انجا که نمایندگان مجلس خود را در این زمینه صاحب نظر می دانند ومی بایست از وظیفه نظارتی خود بهره بگیرند، نایب رئیس مجلس درتوئیتی به اهتمام رئیس دادسرای جرائم اقتصادی در پرونده بورس اشاره کرد.امیرحسین قاضی زاده هاشمی در توئیتی نوشت:طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان توسط ۲۰۰ کد حقوقی در اوج شاخص بورس از بازار خارج شده است. از اهتمام رئیس دادسرای جرائم اقتصادی و بازپرس پرونده برای تسریع در رسیدگی به تخلفات این پرونده تشکر میکنم.

نیازمند توجه جدی

آنچه بسیار اهمیت دارد، تعیین تکلیف کسانی است که در این زمینه زیان دیده اند. اگر زیان آنها ناشی از زیاده خواهی و طمع است، باید به آنها اطلاع داده شود، اگر فرصت طلبان از ناآگاهی مردم زیان دیده اند، باید با فرصت طلبان برخورد شود. به هر حال با توجه به افزایش حضور مردم در بورس که به قول رئیس سازمان بورس تعداد سهامداران بورس به ۵۷ میلیون نفر یعنی حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور رسیده باید قوانین مراقبتی برای حفاظت از سرمایههای اندک مردم در بورس بیشتر شود و همچنین جلوی سوءاستفاده عدهای سودجو و همچنین جلوگیری از سیگنال فروشی و استفاده از اطلاعات پنهانی بازار گرفته شود تا مردم دچار زیان نشوند. مهمتر اینکه باید مردم به اندازه ای از آگاهی و درک برسند که تاوان تصمیمات اشتباهشان را بپذیرند. اگر یک روز دلار می خرند و قیمت را به ۳۲ هزار تومان می رسانند یا سکه می خرند تا سکه سه میلیون تومانی به ۱۶ میلیون تومان برسد یا افرادی پیدا می شوند که صدها دستگاه خودرو احتکار می کنند، باید تاوان این زیاده خواهی را نیز بدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار