کد خبر: ۱۶۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متاسفانه موج چهارم کرونا کشور همچنان در اوج است، اگرچه وضعیت آن در اکثر مناطق کشور بهتر شده است و آمارها روبه کاهش است.

براساس آنچه وزارت بهداشت ظهر امروز اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۴ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین از دیروز تا امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند.

از سویی ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وزیر بهداشت: در مرحله سرازیری قله‌های پیک چهارم کرونا هستیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در تحلیل این وضعیت امروز گفت: علی‌رغم همه فشارهایی که ویروس موتاسیون یافته آورد در مرحله سرازیری این قله‌های رو به صعود هستیم. و با چند مکانیزم که قبلا اعلام کردم پیش می‌رویم. می‌دانید که ویروس انگلیسی در عرض دو هفته توانست اروپا را فلج کند و ما کشور پرقدرت سرمایه‌داری در اروپا و آمریکای شمالی نداشتیم که بیماران پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشوند.

او توضیح  داد: ما به همکارانمان به مردم قول دادیم که اجازه نمی‌دهیم که بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان شود یا دارویی در شهرستان‌های ما و دورترین نقاط ما برای درمان بیماری به دست مردم نرسد. بر این اساس اولین گامی که برداشتیم، این بود که عمل‌های الکتیو را تعطیل کردیم تا مبادا منجر به کمبود تخت شود. بلافاصله در همین دوره کوتاه ۶۶ اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌ها رساندیم. بلافاصله درمان سرپایی را به صورت گسترده شروع کردیم و کلینیک‌های سرپایی را با داروهای ضدویرس فعال کردیم تا سربار بیمار به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

مسئولان در تهران؛ هنوز در قله پیک چهارم هستیم

اما با این وجود به نظر می‌رسد که این سرازیری هنوز در همه شهرهای کشور، مخصوصا پایتخت وجود ندارد.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در این رابطه امروز گفت:  ظرفیت ما در استان تهران حدود ۱۰ هزار تخت برای بیماران کرونایی است و در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ تخت مورد استفاده بیماران بستری قرار گرفته است. ضمن اینکه هنوز در قله پیک چهارم کرونا قرار داریم و از تعداد بیماران کم نشده است.

او همچنین در خصوص تشخیص ویروس های جهش یافته توسط کیت های کرونا عنوان کرد: دو موضوع در مورد کرونای جهش یافته وجود دارد. وجود ویروس های جهش یافته هندی، برزیلی و ... یک مفهوم دارد. وقتی سرعت انتشار ویروس و به تبع آن سرعت آن افزایش می یابد جهش هم اتفاق می افتد . این جهش می تواند حتی مربوط به کشور خود ما هم باشد. بنابراین جهش در مورد ویروس امری طبیعی است و می تواند مثبت یا منفی باشد. به طور مثال ویروس جهش یافته انگلیسی در شدت سرایت بالا بود و از جهت کشندگی پایینتر از ویروس کرونای کلاسیک بود. بنابراین کیت های تشخیصی و حتی واکسن بر روی تمامی انواع ویروس های کرونا موثر هستند.

نوع جدید ویروس جهش‌یافته کرونا در شوط کشف شد

به جز این نوع‌های جهش یافته کروناویروس، خبرهای نگران‌کننده دیگری هم درباره انواع جهش یافته ویروس منتشر شد و امروز مسئولان وزارت بهداشت  از شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا در یکی از واحدهای تولیدی شهرستان شوط خبر دادند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، امروز در این رابطه گفت: طی هفته گذشته همکاران بهداشت و درمان این شهرستان اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دادند متوجه شدند در یکی از کارخانه‌های این شهرستان موارد مشکوک به ویروس کرونا در تعدادی از نیروهای این کارخانه مشاهده است.

او افزود:  این نوع ویروس نوع جدیدی از ویروس کرونا است که شناسایی شده و خوشبختانه ۷ کارگر این کارخانه که مبتلابه این نوع عفونت تشخیص داده شده‌اند حالشان خوب و جای نگرانی نیست.

حدود ۳۸ درصد مردم هنوز ماسک نمی‌زنند!

در این شرایط صبح امروز گزارش نگران‌کننده‌ای از وضعیت رعایت نکات بهداشتی در کشور منتشر شد که براساس آن  درصد  استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور ۶۲.۴۵ درصد بوده است.

حدود ۳۸ درصد مردم هنوز ماسک نمی‌زنند!

وهمچنین به گفته وزارت بهداشتی‌ها رعایت پروتکل‌ها هنوز آنطور که باید بویژه در برخی استان‌ها افزایش نیافته است و میانگین رعایت‌ پروتکل‌ها در کشور نیز ۶۱ درصد است که عدد پایینی محسوب می‌شود.

مسائل عجیب در واکسیناسیون پاکبان‌ها

در عین حال، اتفاقات عجیبی در واکسیناسیون پاکبانان در تهران هم رخ داده است. پیروز حناچی، شهردار تهران، در این رابطه امروز گفت: ۴۴ نفر پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۱۳ نفر فاقد رابطه استخدامی با شهرداری تهران با هویت مشخص، ۲ نفر راننده جرثقیل، ۹ نفر راننده خودرو سرویس، یک نفر شهربان و ۱۷ نفر کارگر فضای سبز واکسن دریافت کردند.

شهردار تهران ادامه داد: راس ساعت ۱۴ روز پنجشنبه جلسه‌ای را در شهرداری تشکیل و موضوع واکسیناسون در این جلسه با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت. تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا اعم از بهشت زهرا و پسماند که شامل نیروهای عملیاتی و اداری مرتبط با مشاغل پرخطر اعم از زن و مرد هستند از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شد و از این تعداد هیچ یک از مدیران شهری تا رده ۴ مدیریتی واکسن تزریق نکردند. 

او افزود: بررسی‌ها نشان داد یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن کرد که همان روز به همراه سه نفر از همکاران در منطقه ۶ عزل شدند. ر بررسی‌های بعدی معلوم شد در یکی از مناطق منطبق بر پروتکل‌های مصوب نبود که معاون خدمات شهری را عزل کردیم و دو رئیس ناحیه در منطقه ۹ و ۷ نیز به همین دلیل حذف شدند. 

همین موضوع باعث شده است که در مناطق جنوبی، منطقه ۱۶.۱۷، ۱۸.۱۹، ۲۰،۲۱ و ۲۲ پاکبانان هیچ واکسنی دریافت نکرده‌است.

بزرگترین محموله واکسن کرونا به ایران رسید

از سویی خوشبختانه امروز خبرهای خوبی درباره واردات بزرگترین محموله واکسن به کشور هم اعلام شد.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر، در این رابطه گفت: بحمدالله با کمک و همکاری بخش های مختلف نظیر نهاد ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه کشورمان و به‌ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، در پی مذاکرات و پیگیری های فشرده ای که با نهادهای معتبر بین المللی صورت گرفت، محموله نخست به میزان یک میلیون دُز که بزرگترین محموله وارداتی واکسن تاکنون است، وارد کشور شد.

وی ادامه داد: از همه کسانی که در این راه تشریک مساعی ارزشمندی داشتند از جمله فدراسیون بین المللی جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ و همچنین همکارانم در هلال احمر به‌ویژه همکاران سازمان تدارکات پزشکی و زیرمجموعه آن که تلاش شبانه روزی معمول داشتند، تشکر و قدردانی می کنم. امیدوارم این ارتباطات دوستانه مایه آرامش هموطنان را فراهم کند.

زمان واکسیناسیون عمومی

براین اساس سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد که از مهرماه سال جاری واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور آغاز می‌شود.

رییسی گفت:  از مهرماه سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود و تا آن زمان، حجم قابل‌توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار دارد و گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و در این فاز، تمام توان بسیج، هلال‌احمر و وزارت بهداشت باید به کار گرفته شود. شاید کمی دیر نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا واکسیناسیون را به خاطر بدعهدی‌های شرکت‌های سازنده آغاز کردیم، اما مطمئن باشید یکی از اولین کشورهایی هستیم که واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم.

۴۷۲۳۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار