کد خبر: ۱۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
گمرک ایران از کاهش حدود ۱۰ درصدی صادرات و بیش از ۱۵ درصدی واردات در بهار امسال خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، گمرک ايران كارنامه بهاري تجارت خارجي ايران را منتشر كرد.

در سه ماهه اول سال‌جاري حجم تجارت خارجي ايران به ۲۱ ميليارد و ۲۱۴ ميليون دلار رسيد. در اين مدت، ۱۰ ميليارد و ۸۶۷ ميليون دلار انواع كالا از ايران به ساير كشورها صادر و در مقابل ۱۰ ميليارد و ۳۴۷ ميليون دلار نيز وارد كشور شده است.

همچنين ميزان وزني كالاهاي صادراتي كشورمان در مدت يادشده ۲۵ ميليون و ۶۱ هزار تن و ميزان وزني كالاهاي وارداتي نيز ۸ ميليون و ۸۴۵ هزار تن بوده است.

بررسي تجارت خارجي ايران در بهار امسال نشان مي‌دهد صادرات كشورمان ۹.۹۶ درصد و واردات نيز ۱۵.۴۸ درصد كاهش داشته است.

مقايسه ميزان وزني صادرات نسبت به واردات حاكي از آن است كه صادركنندگان ايراني همچنان به صادرات مواد خام علاقه‌مندند و كالاهاي ساخته شده سهم كمتري را به خود اختصاص داده است.

كارنامه تجارت خارجي ايران در بهار امسال حاكي از آن است كه با وجود كاهش ۳۲ درصدي صادرات ميعانات گازي، صادركنندگان این بخش توانسته‌اند ارزش صادرات خود را در مدت يادشده ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش دهند.

اقلام عمده كالاهاي صادراتي

اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسي، شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده به ارزش ۵۷۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۷ درصد، پروپان مايع شده به ارزش ۳۸۳ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۶۵ درصد و قير نفت به ارزش ۳۶۳ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۴ درصد بوده است.

عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني

كشور چین در بهار امسال ۵ ميليون و ۶۲۶ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۹۲۸ ميليون دلار از ايران وارد كرد. پس از اين، كشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق در اين مدت با ۲.۵ درصد افزايش به يك ميليارد و ۵۰۹ ميليون دلار رسيد.

همچنين بيشترين افزايش صادرات در بهار امسال به كشور امارات متحده عربي و هند اختصاص دارد. امارات متحده عربي در اين مدت يك ميليارد و ۳۱۷ ميليون دلار انواع كالا از ايران وارد كرد و با ۴۳ درصد افزايش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

البته هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ايران به هند در اين مدت ۷۲۹ ميليون دلار بود كه ۴۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد، همچنين افغانستان نيز ۶۱۱ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

اقلام عمده وارداتی

رتبه‌هاي نخست واردات كشورمان در اين مدت به دو نهاده دامي و دو كالاي اساسي اختصاص دارد. اين كالاها به ترتيب شامل ذرت دامي به ارزش ۳۵۶ ميليون دلار، برنج به ارزش ۲۴۳ ميليون دلار، دانه گندم به ارزش ۲۱۴ ميليون دلار و كنجاله سويا به ارزش ۲۰۹ ميليون دلار هستند. سهم اين كالاها از كل واردات كشورمان در مدت يادشده ۹.۸۸ درصد بوده است.

در همین حال، ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي به هم فشرده، شكل دادن يا قالب‌گيري سوخت‌هاي معدني جامد، خميرهاي سراميكي و ساير محصولات معدني و ماشين‌هاي درست كردن قالب‌هاي ريخته‌گري از ماسه عنوان پنجمين كالاي عمده وارداتي كشورمان در اين مدت است كه به ارزش ۲۰۹ ميليون دلار وارد كشورمان شده است.

كشورهاي عمده صادركننده كالا

چين در بهار امسال عمده‌ترين كشور صادركننده كالا به ايران بوده است. سهم اين كشور از كل واردات كشورمان ۲ ميليارد و ۶۰۶ ميليون دلار بود. با اين حال، صادرات چين به ايران در مدت يادشده بيش از ۶ درصد كاهش داشته است.

امارات متحده عربي رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در اين مدت ۲ ميليارد و ۳۹۵ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده كه مجموع صادرات اين كشور نيز با ۲۵ درصد كاهش همراه بوده است.

رتبه‌هاي بعدي نيز به كره جنوبي، تركيه و هند اختصاص دارد كه هر يک از اين كشورها به ترتيب ۹۲۹ ميليون دلار، ۷۸۲ ميليون دلار و ۶۳۶ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده‌اند كه گرچه صادرات هند به ايران در اين مدت با كاهش چشمگيري همراه بوده اما شاهد افزايش صادرات كره جنوبي و تركيه به ايران هستيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار