بازار خودرو تنها کمی پس از ابلاغ دوباره افزایش قیمت رسمی انواع خودروهای تولید داخل حالا به سقف قیمتی رسیده است. اوایل اردیبهشت ماه بود که شورای رقابت از افزایش قیمت خودروهای کارخانهای خبر داد
امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اعتماد:
*انتظار میرود همسو با کاهش نرخ دلار، قیمت خودروها کم شود و واردات خودرو نیز طی ۶ ماه آینده آزاد شود پس مردم فعلا از بازار خودرو چندان استقبالی نمیکنند.
*کاکایی تصریح کرد: مردم در بازار آزاد برای خرید خودرو باید منابع مالی لازم را داشته باشند اما متاسفانه شاهد آنیم که درآمد مردم متناسب با افزایش هزینهها بالا نرفته و بازار آزاد در حالت رکود است و حتی افزایش ۸ درصدی قیمت کارخانهای خودرو هم در بازار آزاد چندان تاثیری نمیگذارد.
*از ابتدای سال تنها ۲۰ درصد هزینههای قیمت تمام شده رشد کرده و حتی اگر فرض شود که قیمت خودرو از سوی شورای رقابت برای سال قبل درست اعلام شده باشد با این افزایش ۸ درصدی قیمتها همچنان این شورا به خودروسازان ۱۲ درصد زیان وارد کرده و مشخص است که خودروسازان هم رضایتی از این ارقام ندارند.
*هر فردی که طی 3 سال گذشته از خودروسازیها خودرویی خریداری کرده حدود ۵۰ درصد سود کرده و متاسفانه باید گفت هیچ ارادهای هم برای بهبود شرایط وجود ندارد. کاکایی خاطرنشان کرد: بسیاری به نام مردم طی 3 سال گذشته باعث توزیع رانت غیرعادلانه در کشور شدهاند و از سوی دیگر صنعت خودرو را به نابودی کشاندهاند و به لحاظ اقتصادی هم نمیتوان برآورد دقیقی کرد. شرکتی که دایما زیان داده چطور میتواند خود را نجات دهد جز اینکه از شرایطی که به آن تحمیل شده خود را خارج کند.
* متاسفانه توان خرید مردم هم متناسب با قیمتها بالا نرفته و 6 دهک پایین به هیچ عنوان توان خرید خودرو را ندارند و بازار در رکود کامل است زیرا تصمیمات غلط اقتصادی باعث از بین رفتن زیرساختها در این مدت شده است.او گفت: ما شاهدیم که طی ۴ سال گذشته حدود ۶ مدیرعامل در دو خودروسازی بزرگ کشور تغییر کرده و این افراد متخصص باید در این مدت اقداماتی را انجام میدادند اما باید گفت شدنی نیست و تنها یک رویاپردازی غلط است و تا زمانی که اقتصاد رشد نکند و با اصول اقتصادی صحیح کنار نیاییم و رشد نکنیم، اوضاع به همین منوال خواهد ماند.
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: اعتماد