کد خبر: ۱۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
تعريف: تجارت ‌منطقه‌اي به زبان ساده عبارت است از شيوه‌اي از واردات و صادرات كه در يك منطقه خاص جغرافيايي براي تقويت يا تضعيف منطقه خاصي از اقتصاد يك كشور خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مهمترين مساله در مورد تجارت منطقه‌اي، منطقه مورد نظر است كه در عمل موجب منطقه‌گرايي در اقتصاد مي‌شود كه البته چون در هر كشوري نسبت به كشور ديگر متفاوت است، كارشناسان زياد در رابطه با آن صحبت نكرده‌اند كه ما‌اينجا از آنها نقل كنيم.
انواع
تجارت‌منطقه‌اي معمولي: در‌اين مدل مسئولان كشوري خاص يك منطقه خاص جغرافيايي براي واردات و يك منطقه خاص ديگر را براي صادرات محصولات و كالاهاي مختلف پيش‌بيني مي‌كنند ولي در عمل برعكس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته عمل مي‌كنند تا كشورهاي ديگر را غافلگير كرده و كلا نشان دهند كه كمتر ارزشي براي تراز تجاري قائل هستند.
تجارت فرامنطقه‌اي: در‌اين شيوه يك كشور مناطق خاص اطراف خود را كه پتانسيل‌هاي زيادي براي واردات و صادرات دارند به كلي بي خيال مي‌شوند. بعد در قدم اول كره زمين را خريداري مي‌كنند و مي‌گردند تا ببينند كدام كشور هيچ ارزش اقتصادي و تجاري ندارد، سپس با همان كشور وارد مبادلات اقتصادي مي‌شوند.
تجارت منطقه ممنوعه: در‌اين مدل از تجارت‌منطقه‌اي واردات و صادرات اهميتي ندارد بلكه مهم انجام دادن كارهاي ممنوعه و خاك بر سري است. براي استفاده از‌اين شيوه تجارت ابتدا بايد نقاط حساس را شناسايي كرد و بعد از آن ديگر به ما ارتباطي ندارد، هركسي را قبر خودش مي‌خوابانند.

تجارت‌منطقه‌اي در ساير كشورهاي جهان
چين:‌اين كشور رتبه اول تجارت‌ منطقه‌اي در جهان را به خود اختصاص داده است و كلا با تمام مناطق كشورهاي مختلف احساس نزديكي مي‌كند و براي تحكيم روابط ميزان صادراتش را افزايش مي‌دهد.
آمريكا: مسئولان آمريكايي برخي مناطق خاص را براي تحكيم روابط اقتصادي و تجارت‌منطقه‌اي انتخاب مي‌كنند و بقيه كشورها را مناطق تحريم آزاد اعلام مي‌كنند تا آنها از منطقه بطور كلي خارج شوند كه البته آنها نمي‌شوند، بلكه فقط تحريم مي‌شوند.
روسيه:‌اين كشور براي تجارت ‌منطقه‌اي در قدم اول اوكراين را انتخاب مي‌كند بعد در يك اقدام عملي در راستاي تجارت‌منطقه‌اي شبه جزيره كريمه را اشغال مي‌كند بعد خودش مالك آنجا مي‌شود و يك منطقه را براي تجارت به كشور خودش اضافه مي‌كند.
كره‌شمالي:‌ در كره‌شمالي يك روز صبح اون مي‌آيد اعلام مي‌كند كه تمام مناطق با آنها تجارت دارند، حتي مناطق ممنوعه. بعد هم شوهرعمه، شوهرخاله و شوهر دختر همسايه را كه در دوران كودكي به او علاقه داشته اعدام مي‌كند تا كسي تجارت منطقه ممنوعه نكند.
ايران: در‌ايران براي تجارت‌منطقه‌اي، يك محصول كه توليدات خوبي دارد انتخاب مي‌شود سپس از كشورهاي منطقه همان كالا وارد مي‌شود تا توليد آن به خاك سياه بنشيند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار