کد خبر: ۱۶۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
واکنش بازار به تغییر در برج لاجوردی میرداماد
عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی برکنار شد و اکبر کمیجانی قائم‌مقام رییس بانک مرکزی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد.

کمیجانی رئیس بانک مرکزی شد

عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی برکنار شد و اکبر کمیجانی قائم‌مقام رییس بانک مرکزی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد.

پس از تایید صلاحیت عبدالناصر همتی توسط شورای نگهبان زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر رئیس کل بانک مرکزی شنیده شد و پیش از این شایعه شده بود که سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه رییس کل بانک مرکزی شده است که  پیگیری های صورت گرفته حاکی از آن است خبر انتصاب حمید پورمحمدی به عنوان رییس کل بانک مرکزی بجای عبدالناصر همتی تکذیب شده است.

روز گذشته عبدالناصر همتی در کلاب هاوس درباره جابه‌جایی خود گفت: «با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان معتقد بودند که حضور من در صحنه انتخابات تا آخر می‌تواند بر روی نظام پولی و بانکی کشور تاثیر داشته باشد. البته من نظرم این بود حضور من در انتخابات تاثیری بر نظام پولی و بانکی کشور ندارد اما از تصمیم رئیس جمهور هم خبر ندارم. شنیدم ایشان با تعدادی از اقتصاددانان برای پست رئیس کلی بانک مرکزی صحبت کرده‌اند.»

امروز به جای عبدالناصر همتی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در جلسه هیات دولت شرکت کرد و فعالیت خود را به عنوان رئیس بانک مرکزی آغاز کرد.

پس لرزه های یک جا به جایی در 

در بازار بلافاصله پس از انتشار این خبر، قیمت دلار با قدرت در معاملات پشت خطی در مسیر افزایشی قرار گرفت. قیمت دلار که ساعت ۱۰ شب در محدوده ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت، با صحبت های رییس کل به بالای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رفت و حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب حتی در محدوده ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومانی معامله شد.

با توجه به این نوسانات پشت خطی، می توان انتظار داشت که وضعیت بازار در ابتدای روز یک شنبه هیجانی باشد و ورود بخش دیگری از خریداران به بازار موجب شود که قیمت سیر صعودی را ادامه دهد. با این حال، دو اتفاق می تواند جریان وضعیت بازار را تغییر دهد. به گفته فعالان، اگر بازارساز با قدرت زیادی عرضه خود را افزایش دهد، بخشی از معامله گران اقدام به سودگیری خواهند کرد و قیمت به سوی ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی برگشت خواهد کرد. دیشب حتی شایعه ای درکانال های اطلاع رسانی معامله گران بود که امروز رییس کل جدید بانک مرکزی معرفی خواهد شد و به دنبال آن، عرضه ارز افزایش خواهد یافت.

عامل دیگری که می تواند اسکناس آمریکایی را در مسیر کاهشی قرار دهد، اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای است. با این حال، برداشت بازار از وقایع اخیر سیاسی، خروج از وضعیت آرام و کم حادثه است. معامله گران علامت هایی از اختلافات در سطح  نظام حکمرانی را احساس کرده اند و در شرایط کنونی، برخی از آن ها ترجیح داده اند که برای احتیاط کمی اقدام به خرید ارز کنند.

نوسان در بازار ارز در حالی رخ می دهد که در بازار خرده فروشی رسمی ظرف دو روز آینده حجم عرضه به شدت بالا می رود با توجه به فاصله قیمت سامانه سنا با نرخ کنونی بازار فاصله قیمت می تواند قابل توجه باشد برخی انتظار دارند با توجه به اینکه زمان تنفس ارزهای خریداری شده از بازار متشکل به سامانه سنا فقط سه روز کاری است خرید های عمده هفته قبل و دیروز که در سال ۱۴۰۰ رکورد به حساب می آید از امروز  وارد بازار خرده فروشی شود و این عرضه ها از شدت نوسان کم کند. البته گروهی دیگر نیز هستند که اعتقاد دارند در فضای نااطمینانی عرضه های سنگین مثل برف در نمک آب می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار