کد خبر: ۱۶۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴

دو سال پیش بود که موزه ملی ورزش با انبوهی از مدال‌ها، جام‌ها و یادگاری‌های قهرمانان و چهره‌های ماندگار ورزش در تهران افتتاح شد و حالا هم از اصفهان خبر رسیده که باشگاه سپاهان اول هفته در اقدامی قابل تحسین با رونمایی از سردیس بازیکنان تاریخ این باشگاه، موزه افتخارات تاریخ سپاهان را راه‌اندازی کرده است.
البته اقدام کمیته ملی المپیک و باشگاه سپاهان از معدود حرکات قابل توجهی است که در این زمینه در ورزش و فوتبال ایران انجام شده است و اکثر باشگاه‌ها و حتی فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی فوتبال کشور برنامه‌ای برای ایجاد موزه و جمع‌آوری تاریخ فوتبال در رده‌های ملی و باشگاهی تا به امروز نداشته‌اند و از چنین فاکتور مهمی که یکی از بدیهی‌ترین زیرساخت‌های یک مجموعه، آن هم با سابقه‌ای طولانی است، غفلت شده است.
بی‌توجهی به چنین مسئله مهمی را باید از چشم متولیان فوتبال، چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسیون دید، به خصوص که ضرورت جمع‌آوری تاریخچه و افتخاراتی که در طول تاریخ یک فدراسیون یا یک باشگاه کسب شده، در قالب یک موزه کمتر مورد توجه مدیران‌شان قرار گرفته و عکس تأسف‌برانگیزی که چند هفته پیش از تلنبار شدن جام‌های قهرمانی استقلال در راهروهای این باشگاه در فضای مجازی منتشر شد به خوبی بیانگر میزان توجه برخی مسئولان به حفظ و نگهداری افتخاراتی است که از گذشته تا امروز به دست آمده است. افتخاراتی که نتیجه زحمات و تلاش گروه زیادی از بازیکنانی بوده که با پوشیدن پیراهن استقلال برای کسب تک‌تک جام‌ها تلاش کرده‌اند و این افتخارات را به یادگار گذاشته‌اند.
البته باشگاه استقلال تنها یک نمونه از بی‌توجهی‌ها و بی‌تفاوتی‌هایی است که در فوتبال باشگاهی و ملی در کشورمان نسبت به تاریخ صورت می‌گیرد. این در حالی است که راه‌اندازی موزه و تالاری برای افتخارات و تاریخ یک باشگاه در فوتبال حرفه‌ای دنیا، یکی از برنامه‌هایی است که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود و همواره در اولویت‌ها قرار داشته است، اما در کشورمان کمتر مسئولی بوده که به این فاکتور مهم اهمیت بدهد و همواره مسائل فرعی و حواشی مختلف در سیستم مدیریتی باشگاه‌ها پررنگ‌تر از چنین فعالیت‌های زیرساختی مهمی دیده شده است. همین بی‌تفاوتی هم باعث می‌شود جام‌های باشگاه بزرگی مانند استقلال که پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران در آسیاست، در انباری باشگاه خاک بخورد!
این در شرایطی است که باشگاه‌های فوتبال که همواره از بسته بودن راه‌های درآمدزایی گلایه می‌کنند، می‌توانند با راه‌اندازی موزه و تالاری برای افتخارات تیم که مجموعه‌ای از لباس‌ها، جام‌ها، مدال‌ها و عکس‌های خاطره‌انگیز باشگاه در ادوار مختلف تاریخی است، علاوه بر حفظ آثاری که در طول تاریخ برای این باشگاه از جام تا پیراهن و مدال به یادگار مانده، منبعی برای درآمدزایی نیز ایجاد کنند، درآمدی که اگرچه شاید در قدم‌های اول قابل توجه نباشد، اما می‌تواند بخشی از هزینه‌های باشگاه را تأمین کند. باشگاه سپاهان حالا چراغ این کار در فوتبال را روشن کرده و باید امیدوار بود با توجه به اتفاقاتی که در دو سال گذشته در زمینه اهمیت توجه به تاریخ ورزش چه در فوتبال و چه رشته‌های دیگر رخ داده است، بخش‌ها و باشگاه‌های دیگر هم در این زمینه وارد عمل شوند تا نسل امروز و آینده، ناآگاه از روزهایی که بر ورزش قهرمانی و حرفه‌ای گذشته، نباشد و افتخاراتی که در دهه‌های مختلف به دست آمده است، خاک نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار