کد خبر: ۱۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
سه تا پنج سال برای بهبود بخش معدن و صنایع معدنی و ایجاد تحرک و پویایی در بازار مواد معدنی دردر دوران پساتحریم فرصت لازم است. بعد از رفع تحریم‌ها بخش صنعت و معدن کشور تغییر خاصی نخواهد کرد چراكه تحریم‌ها در بخش صنعت با کاهش صادرات محصولات به بازارهای جهانی و یا عدم واردات مواد اولیه همراه بوده ولیکن در بخش معدن هر دو عامل تاثیرگذار است. فراهم نبودن زیرساخت‌ها و زیربناها در کشور در زمان بعد از رفع تحریم‌ها، اشتباه بودن مصادیق اکتشافی در کشور، ایراداتی که در قوانین سرمایه‌گذاری خارجی بخش معدن وجود دارد از جمله عوامل تاثیرگذار برای زمان سه تا پنج سال بعد از رفع تحریم‌ها است.
رفع تحریم‌های بین‌المللی در صنایع مختلف معدنی ازجمله صنایع معدنی فلزی، کودهای کشاورزی و غیره تاثیرات جداگانه‌ای دارد همچنین بر روی شش میلیون نفر نیروی انسانی که مستقیم و غیرمستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی حضور دارند اثرات متفاوتی خواهد داشت. صنایع معدنی کشور به خوبی آمایش نشده‌اند بطور مثال فرصت سرمایه‌گذاری در کنار آب‌های آزاد جنوب کشور با منطقه سنگان بسیار متفاوت است درنتیجه سه تا پنج سال زمان برای برگرداندن وضعیت بخش معدن کشور به یک حالت متوازن نیز است.
در خصوص عناصر نادر خاکی توانایی لازم برای فرآوری و استحصال آنها را در كشور داریم و تنها باید به ارزش افزوده بالای این عناصر آگاه باشیم چراکه روس‌ها به دلیل وجود این عناصر نادر به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن سرب و روی کشورمان هستند وگرنه سرب و روی کم عیار ما ارزش بالایی برای آنها نخواهد داشت. چهار قابلیت مهم کشور ازجمله دسترسی به آب‌های آزاد، دارا بودن پتانسیل لازم در صنایع معدنی، دارا بودن حامل‌های انرژی ارزان و نیز داشتن نیروی متخصص آموزش دیده از جمله امتیازات‌ايران برای توسعه و جهش بخش معدن و صنایع معدنی است. با‌اين حال اولین نیاز ما ورود تکنولوژی‌های نوین برای افزایش بازدهی صنایع معدنی است و نیز شناسایی بازارهای بین‌المللی مواد معدنی برای انجام صادرات و نیز تقویت صنایع پایین دست معدنی ازجمله مواردی است که بتوانیم بگوییم برای دوران بعد از تحریم برنامه داریم. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که برنامه لازم برای بعد از دوران تحریم را در بخش صنعت و معدن دارد ولی باید این برنامه به بخش خصوصی داده شود. حقيقت‌اين است كه در زمان تحریم موفق شدیم تا دانش فنی به دست آوریم و در دوران بعد از تحریم می‌توانیم توانمندی‌های خود را در بخش‌هایی همچون سیمان، مس و سرب و روی در اختیار کشورهای دیگر نیز قرار دهیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: