کد خبر: ۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
نامه هاي بي جواب سازمان هواپيمايي به شهرداري تهران
احداث پدهاي هلي كوپتري وبالگردي در ساختمانهاي بلندمرتبه شهرتهران چندسالي است كه به يك سنت تبديل شده است.
به گزارش روزنامه تجارت، در واقع برطبق آيين نامه ابلاغ شده به شهرداري تهران در سال 85 ساختمانهايي كه تعداد طبقات آنها بيش از 16 طبقه باشد حتما بايد اقدام به احداث پدهاي بالگردي برطبق ظرفيت لازم كنند.
اما واقعيت نشانگر آن است كه همه پدهاي هلي كوپتري وبالگردي احداث شده در ساختمانهاي بلند مرتبه شهر تهران غيراستاندارد هستند واين موضوع بارها در قالب نامه هاي مختلف از سوي سازمان هواپيمايي به شوراي شهر وشهرداري تهران اعلام شده است.
آن چيزي كه در پدهاي هلي كوپتري غيراستاندارد ساخته شده در شهرتهران خود را نشان مي دهد اجرا نشدن هيچ يك از موارد امنيتي گفته شده از سوي پدافند عامل وغير عامل است به طوري كه هيچ يك از قوانين پرواز ويا نشست وبرخاست يك هلي كوپتر برروي يك پد در ساختمانهاي بالاي 16 طبقه اجرانشده است.
براساس آمار ارائه شده از سوي شوراي شهر تهران تابه حال مجوز ساخت 124 پد هلي كوپتري در كلانشهر تهران صادرشده است كه از اين تعداد49 مورد آن ساخته شده و75 مورد باقي مانده در حال احداث است.
درهمين حين حتي پدهاي هلي كوپتري ساخته شده  در آسمان خراش هاي تهران برطبق يك محاسبه فني خاص احدث نشده اند ومتاسفانه هيچ گونه نظارتي را برخود نديده اند.
نقطه ضعف ديگر درپدهاي بالگردي ساخته شده در شهرتهران درنظر نگرفتن شرايط اضطراي براي اين ساختمانها است به طوري كه يكي از موارد استفاده از پدهاي هلي كوپتري درزمانهاي بروز حوادث مختلف است كه در اين زمينه هيچ  نظارتي انجام نگرفته است.
در هرحال اشاره به اين نكته كه هيچ يك از پدهاي هلي كوپتري ساخته شده در شهر تهران  استاندارد لازم را ندارند حاكي از آن است كه تا زماني كه براي آسمان خراش هاي تهران اتفاقي نيفتد هيچ نهادي از شوراي شهر گرفته تا شهرداري به استاندارد نبودن اين پدها توجه اي ندارند ولي وقتي اتفاقي بيفتد آن زمان است كه همه نهادها يكديگر را مقصر مي دادند.
اما احدث پدهاي هلي كوپتري غيراستاندارد در ساختمانهاي بلند مرتبه شهر تهران اين بارهم سبب شده است تا سازمان هواپيمايي طي نامه اي هشدارهاي لازم خود را مبني برادامه ساخت اين پدهاي غيراستادارد دركلانشهر تهران را به شهرداري بدهد.
در همين حال محمدمهدی تندگویان عضو شوراي شهرتهران در گفت‌وگو با ايسنا با بیان اینکه واقعا نگران بروز حادثه در ساختمان‌های بلند مرتبه هستیم؛ گفت: هر روز تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران افزایش می‌یابد و ظاهرا زندگی در تهران چاره‌ای جز بلند مرتبه سازی ندارد، اما این درحالی است که امکانات سازمان آتش نشانی به هیچ وجه برای طبقات بیش از هفت طبقه پاسخگو نیست!
وی با بیان اینکه احداث پد بالگرد می‌تواند برای تامین امنیت ساختمان‌های بلندمرتبه راهگشا باشد، تصريح كرد: سازمان هواپیمایی کشور چندسال پیش طی نامه‌ای استاندارهای ساخت پد را به شهرداری اعلام کرده بود اما متاسفانه در بررسی‌ها مشخص شد که این استاندارها در حین ساخت و سازه از سوی شهرداری رعایت نشده است.تندگویان با بیان اینکه حالا پس از چندسال سازمان‌ هواپیمایی کشور مجددا، طی نامه‌ای به شهرداری اعلام کرده که پدهای ساخته شده استاندارد فرود بالگرد امدادی را ندارند، افزود: پد فرود بالگرد امدادی از لحاظ ابعاد و سازه متفاوت است که این مساله در پدهای پایتخت رعایت نشده است.
به گفته این عضو شورای شهر، در حال حاضر با پدیده ای مواجه هستیم که بسیاری از ساختمان‌ها پد دارند، ولی قابل بهره‌برداری نیست و این نوعی کلاهبرداری است، چرا که وقتی فردی، ساختمان را می‌خرد به این آیتم‌ها نیز توجه می‌کند اما در واقعیت این پدها، غیرقابل بهره برداری است.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه تقریبا 90 درصد پدها غیراستاندارد هستند، اظهار کرد: پدهای در حال ساخت و ساخته شده باید به سمت استاندارسازی پیش بروند و شهردای نیز باید تدبیری برای ساختمان‌های ساخته شده بیندیشد تا نسبت به اصلاح پد بالگرد خود اقدام کنند.
تندگویان با بیان اینکه در موضوع ساخت پدهای غیراستاندارد، مقصر شهرداری است؛ گفت:شهرداری بر رعایت استاندارهای ساخت پد در هنگام ساخت نظارت نکرده است.
به گفته تندگویان، مساله سازمان هواپیمایی کشور در ابعاد پد است و باید پایه ای اضافه شود و ابعاد پد به روی سازه اصلاح شود.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد چرایی عدم ورود شورا برای اجرای این استانداردها نیز گفت: شورا در جریان نبود و مکاتبه مستقیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور به شهرداری بوده است.
وی در مورد مناطقی که بیشترین قصور درآن رخ داده است افزود: گزارش شهرداری نشان می‌دهد که بیشتر موارد برای منطقه 22 است، چرا که مجتمع‌های زیادی در این منطقه ساخته شده است.تندگویان با بیان اینکه سه ماه به شهرداری مهلت داده شده است تا نسبت به تنظیم دستورالعملی برای استانداردسازی پدهای ساخته شده تهیه و ابلاغ کند، گفت: نکته قابل تامل این است که حتی اگر پدهای بالگرد استاندارد بودند، بالگردهای امدادی شرایط پرواز در آسمان تهران را نداشتند.
وی در ادامه به نامه قالیباف استناد کرد وتصريح كرد: نامه شهردار تهران نشان می‌دهد که توان آتش‌نشانی در امدادهوایی صفر است که در تحقق این هدف، بودجه مهم‌ترین مسئله است، اما بحث نگهداری، آشیانه، اجازه پرواز و... پیرامون خرید بالگرد امدادی است.
تندگویان با بیان اینکه باید در بروزرسانی تجهیزات آتش نشانی، خرید بالگرد را نیز لحاظ کرد گفت: امیدواریم شهرداری دستورالعمل اصلاح سازه پدهای بالگرد را سریعا ابلاغ کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار