کانال تلگرامی «تکتوب؛ تازههای فناوری» نوشت: دیروز بخش بزرگی از سایتهای معروف جهان نظیر آمازون، اسپاتیفای، پی پل، گیتهاب، ردیت، توییچ و خبرگزاریهای بزرگی مثل نیویورک تایمز، گاردین و CNN، برای یک ساعت از دسترس خارج شدن. دلیلش؟ انجام یک تغییر تنظیمات عادی توسط یکی از مشتریان شرکت Fastly!
شرکت امریکایی Fastly یکی از بزرگترین ارائهدهندههای خدمات CDN در جهان است و کارش بهطور ساده این است که سرعت بارگذاری سایتها و محتوای اونهارو افزایش بده. علاوه بر این از اونها مقابل حملات DDoS هم محافظت میکنه.
اما دیروز یکی از مشتریان این شرکت، یکی از تنظیمات سایتش رو در این سرویس تغییر داد. همین تغییر باعث فراهم شدن شرایطی برای بروز یک باگ خاص در سیستمهای Fastly شد که ۸۵ درصد از سرویسهای این شرکت رو پایین آورد. این باگ به دلیل آپدیتی روی سیستمهای Fastly که اواسط ماه میصورت گرفته بود، به وجود اومد و این مشتری با تنظیمش شرایطی رو به وجود آورد که باعث بروز این باگ سهمگین بشه.
شرکت Fastly در گزارشی بعد از این اتفاق گفته که سیستمهای این شرکت یک دقیقه بعد از اینکه ۸۵ درصد از سرویسهای این شرکت پایین اومدن متوجه یک مشکل شدن و مهندسان این شرکت در عرض ۴۹ دقیقه با شناسایی مشکل و رفع اون با اقدامات لازم، ۹۵ درصد سرویسها در همین مدت به حالت عادی برگشتن.
اما همین یک ساعت هم برای دنیای تجارت ضرر بالایی داشت. به گفته مؤسسه آماری Kantar، این یک ساعت باعث ضرر ۲۹ میلیون دلاری در دنیای تبلیغات در جهان شد، اما بازار بورس به این اتفاق روی خوش نشون داد و بعد از این اتفاق سهام شرکت Fastly حدود ۱۰ درصد بالا رفت! دلیلش شاید این باشه که خودشون هم نمیدونستن چقدر Fastly مشتریان بزرگی داره و مردم هم با تأثیر بالای چنین شرکتی آشنا شدن!